Hingst som inte vill betäcka...

I

Iglatjarn

Hur har era pojkar det med intresset för tjejerna egentligen :confused:

Jag vet att dom ibland kan vara kräsna med färger på stona osv :smirk: , men har aldrig upplevt det självt. Men nu har hingsten tydligen fått nog! Han vill inte längre. Han har betäckt 6st ston under 7 brunster utan problem, och detta är vanligtvis en herre med humör som mer eller mindre går på bakbenen ut genom stallet när han vet vad som ska hända (med hängande grimskaft för han har respekt för matte :D ) Men det sista stoet har inte varit lätt. Han tittar på henne med antipati. Han kan både ha henne och vara utan så att säga.
Första dagen gick bra, då betedde han sig som vanligt och betäckningen gick utan problem. Men de efterföljande har han varit MKT svårflirtad på. Man får hetsa honom och tease rejält för att ens få honom att vilja hoppa. Så gör han något halvhjärtat försök under pip och tjut och tittar åt ett annat håll. Det går alltid till slut, men det har aldrig krävts så här mycket jobb "från vår sida" för att få honom att betäcka :crazy: .
Stoet är brunt och han har betäckt bruna ston utan problem innan, hon är liten D men har har betäckt en liten C utan bekymmer så det kan det inte heller vara....Snoppen ser ut som vanligt så han har knappast ont heller.

Eller är han bara väldigt trött utav värmen? Har era hingstar "svackor" så här pass långt in på säsongen/ på väg mot slutet?? Han teasar två ston till på kvällarna och mot dom tänder han på alla cylindrar som vanligt :cool: Blir knäpp på honom snart...
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Vår gamla Welshhingst blev mer och mer kräsen med åren, och på slutet så fick vi alltid leda fram ett brunstigt,skimmelsto och egga upp honom med, innan vi snabbt bytte till det stackars stoet som egentligen skulle betäckas, men som hade "fel" färg... :)

Han har inte gått omkull och har muskelont någon stans då???

Fast det är väl lite långsökt, du verkar ju ha ganska stenkoll på dina djur ;)
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Hingstarna har oftast rätt ;)

Stoet kanske inte har någon riktig ägglossning.

Jag vet att jag varit galen på min gamla kräsna proffshingst flera ggr, men varje gång vi kollat upp stoet så har det varit fel läge att betäcka, så han har haft rätt :smirk:
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Hingsten jag har på station (New forest, 21 år) tänder på "allt" :o , och går på snabbt. Förspel är onödigt (-tycker han), vi teasar ordentligt i stallet. Har haft honom på station sen -02 och känt honom sen han var tre år, och jag tycker att han blir mer och mer "egen" med åren... Han reagerar lite olika på olika ston. Ston med föl är han mycket nonchalant mot, han går upp, av, och sen går han in... "Vanliga" ston (som kanske har haft föl tidigare) är han något mindre nonchalant mot, de kan han tänka sig att nosa lite efteråt. Ungstona vill han gärna hänga kvar på, och faktiskt "trattar" han ut oftare på dem... :smirk: Vid ett tillfälle hade han så bråttom på ett ungsto att han ejakulerade utan att "släppa satsen", vi blev lika förvånade allihop, även sto och hingst (han markerade tydligt att han inte var nöjd och "färdig"). Har aldrig varit med om det tidigare med någon hingst.
Enda gången han inte gått på ett sto var just ett sto med föl, vi hade fölet med ut, och det tyckte han väl var pinsamt... Inga problem när vi tog in fölungen...

För övrigt verkar han ha en speciell förkärlek till mörkbruna eller svarta ston... Men som sagt, favoriterna är de unga maidenstona... :crazy:

Hlsn Helena
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Savoy har ett sto som han inte är så intresserad av. Han betäcker henne halvhjärtat och hitills är hn inte dräktig. När han är intresserad så slår hon och när hon är intresserad så vill inte han :smirk: Annars betäcker mina grabbar allt som inbjudande lyfter på svansen för dem :D
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Du ska nog ultra ljuda det stoet.
Jag trodde att min welsh var "dålig" på att betäcka men vi har lärt oss att han betäcker endast om dom är "klara", förra året fick jag inte han att hoppa på ett sto som det fullkomligt rann ur! När jag röt i och sa betäck då hoppade han upp och hängde där och tittade åt ett annat håll.....
Så småningom betäckte han henne och hon blev inte dräktig.
Min WPB hingst "tänker efter efter" han kan hoppa på allt, jätte lätt att samla för semin!
Men förra året betäckte han ett sto, som jag var tveksam till brunsten på, han hoppade upp färdig o klar men väl uppe såg jag att hon var inte brunstig och bad honom gå ner han märkte det själv och klev ned med en besviken min....

Det finns ston som av någon anledning inte släpper äggen som dom ska eller har typ falska brunster, dessa ston betäcker inte gärna hingstarna, men om du skulle vilja betäcka henne ta brunst från ett annat sto på en trasa och håll i näsan på honom då brukar dom betäcka allt!
Vi samlar upp brunst i sprutor och fryser in för att använda till våra semin hingstar, man alla hingstar har sina små egenheter......
Jag tror att det helt klart har med stoets brunst att göra, inte tror jag att din hingst har "tröttnat" redan utan det har med mer fysiska saker att göra, förmodligen stoet.
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Hmm, jag väntar mest av allt på att stoet ska gå ut brunst snart (inne på 7:e dagen idag).
Jag litar ALLTID helt och fullt på hur hingsten beter sig när jag är osäker på stoet, har har alltid rätt. I ett fall har ett stoet inte betett sig brunstig men ändå kutad rygg och inbjudit till honom, och han har stått och gäspat, då skickade vi hem henne. Resultatet vet vi inte ännu.
Detta sto visade ingen som helst brunst utåt sett när hon kom, lyfte ingen svans, skvätte inte men hon måste luktat otroligt gott för han kunde inte släppa henne med blicken, så det var på med hockeymundering och så ville vi försöka betäcka henne iallafall. Dom första försöken slog hon rejält åt honom "som ett icke-brunstigt" sto, men hon var högröd i slemhinnan och Haly gav sig inte så lätt, så efter några minuter stod hon helt plötsligt som ett ljus och Haly fick sin lycka gjord. Är jag osäker får alltid hans "intensitet" på stoet ifråga avgöra vad jag vill göra med henne för dagen. :smirk:
Men de sista dagarna har han varit märklig, han gör liksom halvhjärtade försök till betäckning med går alltid av kroknar om han inte kommer rätt med en gång, och så har han börjat föra ljudeffekter för sig :o . Synd och skam bara att jag inte har tillgång till ett snabbt ultraljud. Ikväll prövar vi att betäcka SENT om hon fortfarande verkar brunstig, så kanske vi kan utesluta hettan iallafall (det är 32grader uppe hos oss och vi ligger i lä...inte en vindpust vilket gör det ännu hetare!!!)

Och 7 ston är väl en enkel match! Det ska väl gossen klara av även om han inte haft så många förut på en sommar. 2 till är ju på G så han får inte tröttna nu... :crazy:
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Hon kanske redan har släppt, eftersom vi ultra ljudar dem som insemineras vet jag att dom brunstar ett dygn efter ägget är släppt och visar brunst, men han vet nog bättre själv! Inte tror jag att han har tröttnat det ska nog mer till.
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Min hingst går visserligen på fribetäckning och gör sitt första år i aveln (4 år). Jag trodde han skulle betäcka (eller åtminstone försöka) som en galning men han är otroligt lugn, har betäckt sina damer en eller två gånger, antagligen exakt när det är dags. Och dräktiga blir dom :)

Det kan inte vara så med din hingst? Att han känner att det inte är dags för stoet?
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Jag har slutat att lita 100% på vissa hingstar. I dag tyckte Savoy att Poppy måste vara betäckningsfärdig. Härom dagen så konstaterades det att hon var dräktig på 60 dygnet och att fölet var väldigt livligt :smirk:
Kanske doftsinnet övergivit gubben? Kanske har han glömt att det är han som är fadern? ;)
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Ikväll när vi kollade hade hon gått ur! *tänkte väl det* (skall testa imorogn bitti igen för säkerhets skull)
Litar alltså ännu mera på hans luktsinne nu. Häromveckan skickade vi hem ett sto som han vägrade betäcka trots att hon var pinsamt villig :o Det var inte helt lätt att förklara för stoägaren varför stoet brunstade hela lämmen upp vid lastning och man ansåg att hon var färdig....Men dom ringde 16 dagar senare och hade ulat fram en liten bebis :banana: .

Sen flirtar han ju med sina två stadiga date'er varje kväll iallafall utifall om att dom kanske skulle tänka sig en svängom, men icke, så han nöjer sig med att skava manke :smirk:
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Ja man skulle spara mycket pengar om man hade hingstrnas känsla för brunst....
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Då skulle ju inte seminstationerna överleva :angel: :D
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

När jag arbetade på hingststation för ett antal år sedan, var där en hingst som inte ville betäcka skimmelston!!! Det spelade ingen roll om stoet brunstade som en galning... det var tyvärr färgen han hade något emot! För att lura honom fick vi täcka det aktuella stoet med täcke och pressening... ibland gick han på det... men vissa gånger fungerade inte ens det *suck* Snacka om pinsamt när man fick ringa stoägaren och försöka förklara att hingsten inte tycke om färgen på märren!!!
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Ni får väl sätta mörka glasögon på hingsten så ser stona bruna/svarta ut. Hörde faktiskt om en som funderade på om det kunde funka deras hingst hade just svårt för riktigt vita skimmlar, mörka skimlar gick bra.
Finns ju en travare med synfel som går med specialgjorda glasögon så det borde ju gå att få med mörka glas.
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Hihi hittade en gammal tråd :D

Oavsett hans stora ovilja till betäckning så kom det ut ett litet hingtföl häromdagen iallafall, så dräktig blev hon! :banana: Duktig Haly :bow:
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Silverkedjan skrev:
Hingstarna har oftast rätt ;)

Stoet kanske inte har någon riktig ägglossning.

Jag vet att jag varit galen på min gamla kräsna proffshingst flera ggr, men varje gång vi kollat upp stoet så har det varit fel läge att betäcka, så han har haft rätt :smirk:
Hur kan hingsten känna att stoet ine har ägglossning. Hon luktar väl lika dant i alla fall? Tycker att det här är mycket intressant.Man talar ofta om att man skall "lita på hingsten" Men jag har varit med om båda sorter. Hingst som man får lova stt truga på stoet som är högbrunstig och hingst som blir stenkokig och vill betäcka trots att stoet slår vilt omkring sig (vill för tydlighetens skull på påpeka att det inte är min hingst jag talar om).
Den hingsten som har nämnts i en annan tråd, som hoppar på ensilagebalar, hur mycket koll har han....!?
Det vete 17 om hingstarna verkligen har sådan koll. Varför är inte män lika ? Djur som djur,eller?
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Jag tror att det är med hignstar som går med ston som med hanhundar som har egen tik hemma. Det vet NÄR det är dags helt enkelt. Gribbe visar tydligt när han inte är intresserad av ett brunstigt sto. De 2 han inte ville betäcka sista dagen i brunsten har blivit dräktiga:banana:
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Min pålle slutar också betäcka även om man kan tycka att stona är brunstiga, och det har alltid resulterat i föl så nu litar vi 100 på honom. Helt underbart att bara behöva ett språng:banana:
 

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 901
Senast: Tussinussen
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: Cambrie
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 730
Senast: clownen
·
S
Avel Måste bara höra mig för lite så jag vet om jag uppfattat saker o ting rätt. samt lite allmänna frågor. Jag har (snart) en egen...
2
Svar
25
· Visningar
2 245
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp