Hingst som ger STORT

Sv: Hingst som ger STORT

En fullblodskorsning är troligtvis lättare i typen och då hjälper det inte ett barr om hästen är 180. Jag är en långbent typ och kan se jättelång ut på en häst på 1.70, men lagom på en kraftig häst runt 160. Det handlar mer om kroppsformen.
(har de dessutom hög manke blir ju ryggen mycket lägre och då hjälper ju inte mankhöjden i alla fall)

Varför inte en shire? Snälla, stora hästar som går utmärkt att lufsa i skogen med? Borde ju gå att hitta på annonssidorna menar jag.

jodå det hjälper mkt om hästen är högre med långa ben när ryttaren har långa långa ben.. han har suttit på 182 halvblod med fullblodsinlag och det passade perfekt... Långbent häst med ändå ganska musklad kropp.. Det passar bra..

kallblod har han testat men de är för små för honom tack vare hans långa ben.. Ser roligt ut kan jag säga -)

Shire har han faltiskt haft innan men det trivdes han inte alls med.. Alldeles för trögt och helt utan motor..

Han vill bara rida i skogen och ta det lugnt, inga som helst tävlingsambitioner så då känns det inte rätt att köpa en trevlig unghäst med fina gångarter och utbildning..

Självklart är det en gambling att föda upp själv det vet jag då jag fött upp en hel del, men det har aldrig haft med storlek att göra så därför tänkte jag fråga om det fanns någon som av någon anledning ofta gav STORA :-)

Får köpa en pensionerad polishäst eller något, de är ju stora :-)

TACK!!

Ta en titt i DK,där har dom en förkärlek för större hästar och billigare än i sverige.

Jag tror faktiskt att det i många fall är billigare att köpa den där fina unghästen med fina gångarter än att föda upp den.. Tyvärr.. Önskar att jag kunde skriva annorlunda.

OM man nu inte är en välkänd etablerad uppfödare för då inbillar jag mig att det iallafall går lite lättare att få igen vad det kostat att föda upp.
/U

jodå det hjälper mkt om hästen är högre med långa ben när ryttaren har långa långa ben.. han har suttit på 182 halvblod med fullblodsinlag och det passade perfekt... Långbent häst med ändå ganska musklad kropp.. Det passar bra..
nej, om hästen inte har en kraftig kropp hjälper inte mankhöjden ett smack. Eftersom jag har jättelånga ben själv så har jag erfarenheten. Jag är också lagom lång på hästar runt 180 cm, men likaså lagom på hästar av kraftigare sort runt 160 cm. Tänk dig själv en hästkropp och sätt långa eller kortare ben på den (=hästarna blir i olika höjd)
Sätt en ryttare på och då ser ju inte ryttaren annorlunda ut på hästarna, trots de olika höjderna. (benen hamnar ju på samma ställen i båda fallen)
kallblod har han testat men de är för små för honom tack vare hans långa ben.. Ser roligt ut kan jag säga -)

Shire har han faltiskt haft innan men det trivdes han inte alls med.. Alldeles för trögt och helt utan motor..
kallblod finns i olika storlekar och med olika energinivå. (är rätt vanligt med turbomotor)

Självklart är det en gambling att föda upp själv det vet jag då jag fött upp en hel del, men det har aldrig haft med storlek att göra så därför tänkte jag fråga om det fanns någon som av någon anledning ofta gav STORA :-)
Det är väl bara att prova och se om du får en stor avkomma. Blir den inte så stor som du vill ha den så får du sälja. (Men då tar det ju flera år innan han kan komma ut och rida hästen. Vill han inte rida nu?)

Det var mest en fråga om de fanns hingst i sverige som gav stort... :-)

Hästar har vi och som någon skriver längre upp att mankhöjden inte spelar roll och hästen behöver vara kraftig stämmer säkert på mer vanliga typer men då min man är 2.10 så räcker det inte med en grov häst runt 168 ca :-)
Han har ridit kallblod och även korsningar med sådana som varit mkt grova och ca 170 cm men det går inte, hästen behöver ha längre ben än vad kallblod har.. tyvärr ...
Men supertack för tipsen!

Priset att föda upp är ju lite annorlunda då det går över en viss tid och han vill inte ha en unghäst med fin härstamning att lulla i skogen på då det inte känns rätt mot varken hästen eller dess uppfödare..

han rider idag och har häst, men han vill ha en större häst och jag förstår honom...

Så det var mest en tanke på om det var någon som visste om det fanns en hingst som gav ovanligt stort för då kunde vi ev tänkt på att föda upp en själv och hoppats att den blev stor..

men det finns ibland större hästar ca 180 att finna som inte är blivande tävlinsämne så det kommer bli bra iallafall :-)

tack alla!

Skulle vilja rekomendera ett lettiskt halvblod ifall ni skulle vara intresserad av att köpa en häst.

Har stött på flertalet letter på 175+ och ofta är de kraftigare med ett stabilt psyske. ofta lite billigare i priset men trevliga hästar

Det var mest en fråga om de fanns hingst i sverige som gav stort... :-)
Ja Briar håller jag fast vid. Har inte kollat blup, men han ger ofta större hästar. Känner till flera som är närmare 180 cm (med normalstora mammor)
Hästar har vi och som någon skriver längre upp att mankhöjden inte spelar roll och hästen behöver vara kraftig stämmer säkert på mer vanliga typer men då min man är 2.10 så räcker det inte med en grov häst runt 168 ca :-)
Han har ridit kallblod och även korsningar med sådana som varit mkt grova och ca 170 cm men det går inte, hästen behöver ha längre ben än vad kallblod har.. tyvärr ...
Men supertack för tipsen!
Det är liksom inte grovheten på bredden som är intressant när man är lång och långbent. (som mänga kallblod har) Det är hur djup hästen är/hur mycket sida den har/mått från manke till frambenens början sas. (det kallas så många olika saker. Hästen kan ju ha en slank sida, men den bör ha mycket sida.

Jag tycker du ska prova att betäcka med någon av hingstarna som brukar ge stort. Du verkar ju ha förutsättningar för detta så varför inte? Det finns ju ingen garanti, men kan ju vara värt ett försök. Go for it!:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Gimlan
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka