jodå det hjälper mkt om hästen är högre med långa ben när ryttaren har långa långa ben.. han har suttit på 182 halvblod med fullblodsinlag och det passade perfekt... Långbent häst med ändå ganska musklad kropp.. Det passar bra..
nej, om hästen inte har en kraftig kropp hjälper inte mankhöjden ett smack. Eftersom jag har jättelånga ben själv så har jag erfarenheten. Jag är också lagom lång på hästar runt 180 cm, men likaså lagom på hästar av kraftigare sort runt 160 cm. Tänk dig själv en hästkropp och sätt långa eller kortare ben på den (=hästarna blir i olika höjd)
Sätt en ryttare på och då ser ju inte ryttaren annorlunda ut på hästarna, trots de olika höjderna. (benen hamnar ju på samma ställen i båda fallen)
kallblod har han testat men de är för små för honom tack vare hans långa ben.. Ser roligt ut kan jag säga -)
Shire har han faltiskt haft innan men det trivdes han inte alls med.. Alldeles för trögt och helt utan motor..
kallblod finns i olika storlekar och med olika energinivå. (är rätt vanligt med turbomotor)
Självklart är det en gambling att föda upp själv det vet jag då jag fött upp en hel del, men det har aldrig haft med storlek att göra så därför tänkte jag fråga om det fanns någon som av någon anledning ofta gav STORA :-)
Det är väl bara att prova och se om du får en stor avkomma. Blir den inte så stor som du vill ha den så får du sälja. (Men då tar det ju flera år innan han kan komma ut och rida hästen. Vill han inte rida nu?)