Hingst som ger STORT

T

thalia7

Någon som kan ge tips på stora hingstar i sverige som ärver ner sin storlek??
Eller någon som skickar semin?
Runt ca 180 ?
Inga tips på Shire nu bara;)

Stoet är 166 , fbl, och jag önskar en STOR avkomma som ska fungera som vanlig ridhäst, inga tävlingsambitioner alls eller så...

Sv: Hingst som ger STORT

stoet är enbart 166 och jag vet inte än vad hon nedärver i storlek... Men min man som är över 2 meter vill ha en häst med storlek och då behöver avkomman kunna bli runt 180..

vet ju att det inte behöver bli så då det beroe på mer än bara pappan såklart..

Men det är inte lätt att hitta stora hästar som inte är dyra dressyr hästar eller liknande.. Bara " vanlig" häst med storlek..

Jag såg på camaro, han är ju 166 själv, ger han stora avkommor runt 180 iallafall?
Ska kolla på Briar...

Min tränare har ett sto som nästan alltid lämnar stort, hon är själv 163, är efter en hingst som var 156 men har lämnat flera 180-pjäser. En efter Judex, en efter Bernstein och ytterligare en efter Bolero. Så det är en chansning och om det är det enda kravet hade jag nog försökt hitta en vuxen häst trots att det är svårt.

Höjden ska man ju inte stirra sig blind på heller. Hur grov hästen är spelar ju faktiskt större roll.

Har du koll på hur stor stammen är bakom henne?
Ett tips är kolla vad hästar bakåt i stammen lämnat. Det är inte alltid så att smått lämnar smått, Magini kontra Briar är ju ett praktexempel.

Om det är ett svenskt halvblod kan jag hjälpa dig med att kolla i gamla stamböcker om du vill.
Såg sen att det var ett fullblod, de finns också i mina gamla stamböcker. Har också en del utländska hingstböcker.

Senast ändrad:

Jo visst är det även grovlek, men en grov häst med kortare ben ser komiskt ut kan jag säga åt honom!! :) Så det behövs mer storlek i manken också..

Jo fullblod, jag har ju en del sådana och just mankhöjden på stammen bakom vet jag inte, inget man brukar registrera in precis på fullbloden förutom på vissa hingstar...

men har du någonstans att titta efter så får du gärna hjälpa mig :-) om du vill?

japp, de som vi hittar som är så stora är oftast stora dressyrhästar som kostar skjortan.. inte aktuellt när man bara vill lunka i skogen...;)

Han rider idag en häst på 168 som är GROV, grov som ett kallblod.. Den hästen är alldeles för liten för en kille med nästan 130 långa ben...:D

ser komiskt ut kan jag säga... så han behöver en häst med längre ben också :laugh:

Köp en vuxen häst istället eller möjligen en unghäst av en ras som normalt blir så stor.

Finns inga halvblodshingstar som regelmässigt ger avkommor runt 1.80, som du såg i tabellen så är Briars avkommor i genomsnitt ca 1.70 i mankhöjd.

Om ni inte finner någon bra hingst, ett lettiskt halvlbod kanske? Har en tendens att kunna vara riktigt stora, och ganska grova dessutom.

Senast ändrad av en moderator:

Känns för mig som en mycket bättre idé att köpa häst än att försöka avla fram en. Enda hingsten jag kan komma på som är 1.80 själv är Stedinger och han är inte billig eller en hingst som man använder för att man vill lunka i skogen.

visst kan man köpa häst, men tänkte mest fråga om det fanns någon hingst i sverige om GER stort.. de behöver inte vara stora själv...

Problemet är oftast att om man ska köpa en häst med blivande mankhöjd på den storleken så kostar de därefter... Är inte intresserad av att köpa en häst med värsta toppstammen för att lunka i skogen :-)

men visst kan man hitta hästar ändå med storlek ibland som är bra just för att lunka i skogen :)

Tack för alla era svar.

Jo, men visst kan man tipsa om hingstar som ger stort. Ex Briar och Camaro M, men det är ju ingen garanti att FÅ stort bara för att man använder dessa hingstarna. Ska man lufsa i skogen är väl en rejäl häst av kallblodsvariant ett trevligt alternativ? Kloka hästar som tar mycket ryttare:).

Jag vet inte om det framgår av tråden hur duktig din sambo är, men om han inte är hyfsat duktig så vet jag inte om det är en unghäst på dryga 180 cm e.Briar u.xx som känns som det mest geniala valet av häst.

/U

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Gimlan
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka