hingst på tävling ?

Sv: hingst på tävling ?

Catja är ett troll (har inte läst hela tråden, men jag antar att alla har förstått det nu :D)

Men du är seriös eller? :crazy: Bra lösning? Ska jag skratta eller gråta? :eek: Om någon så mycket som krökte ett hårstrå på min häst med ett elektriskt spö kan jag sia om att den personen skulle råka ut för en olycka :devil:

Senast ändrad av en moderator:

knapp*

jag är ofta med som hästskötare åt 2 st som rider unghästar.
dom har 3 hingstar i stallet där jag jobbar och rider just nu ( har mina hästar där)
dom är 5 och 3år.
båda 5 åringarna är med ute på tävlingar och jag tar ofta hand om dom!
båda är JÄTTE snälla. vi leder dom alltid med kedja som är fast i en longerlina.. och ibland har vi ett ridspö.
dom har aldrig brallat eller håll på vid vet.besiktning eller nånting,
dom Gnäggar annars gör dom inget!
om man vet vart man har hingsten och är van vid den tycker ja inte man ska behöva ha värsta utrustningen som långa spön, massa kedjor å linor när man går med den. de kan bli värre då!

Jag tävlade hingst när jag var 14 och gör det forfarande han e lite hingstig men så hade jag en Val som var JÄTTE hingstig somm jag också red och tävlade, så om man inte visste vilken som va vilken kunde man tro att Val va hingst och Hingsten va Val.. ;) Jag tkr den regeln igentlige borde tas bort med att man inte får led hingst under 16 år för jag känner en hon har en hingst och hon var tvungen att sitta på den i över 1 h för hennes mamma kunde inte hjälpa henne med hästen för hon hjälpte en annan på fram hoppningen och den hingsten är super snäll..

För det första - hur ska folk veta att du har en hingst??? :crazy:

För det andra så ska man alltid oavsett kön på hästen hålla avstånd bland okända hästar..
Inte är det väl så att du alltid (bara) när du rider hingst råkar ut för folk som rider för nära?

Jag har aldrig tävlat hingst själv, men de jag varit med har iaf haft så pass bra koll på sina hästar att de inte "brytt sig" om någon häst kommit för nära.

"När man rider ska hästen koncentrera sig på ryttaren", tycker jag är en bra 'filosofi'.

Men Hingstar har inte alltid koll på ryttaren hela tiden, även om dom är lugna hingstar så har dom sten koll på vad som händer runt dom!

Hallå de e inga monster!!!

Vart tog den hederliga horsemanshipen vägen??!!Ska man inte va kompis med sin häst,även om de en hingst...de går och hantera hingstar utan kedja och pisk!!de handlar bara om kunskapsfattiga människor som inte kanske ska ha hingst då.Utan våra hingstar skulle inte de andra hästarna finnas!!!!!!!!!!!!!!!!

Det finns hingstar som man måste ha kedja och pisk på så e det bara naturensgång då hjälper inte masser horsemanship och det, har man hästar i avel så är de lite galnare.

Det var det dummaste jag hört. elektriskt spö till hingstar?
jag förstår inte varför alla har så förutfattade meningar om hingstar. Det är hästar det oxå. kan man inte hantera dom ska man inte ha dem. Man ska inte behöva ha ett elektriskt spö för att kunna hantera en hingst.
En hingst kan vara som ett lamm den oxå. Beror helt på hur man uppfostrar dom.
Och blir en hingst helt ohanterbar så får man kastrera den. Men så brukar det inte vara om man uppfostrar dom rätt. UTAN ELEKTRISKA SPÖ OCH STRYK!!

// Mlii

Endel hingstar räker det om man håller ett spö framför huvudet så e dom lugna.

På en prisutdelning blev jag och min häst trängd av en tjej som red alleles för närma,de slutade med att hennes häst sparkade mig på benet med broddar,fick sy ett antal stygn.

Jag kan säga att även med röd rosett i svansen är det folk som rider en upp i röven. och påtal om de där med hingstar så har min kompis en hingst som e hel lugn som hon tävlar hoppning med och aldrig har haft ngt problem med,jag därimot har haft lite problem med ett av mina ston. Som med alla hästar tkr jag att man kan ställa upp i tävlingar om man har full kontroll på hästen annars kan man stanna hemma,det gäller valacker elr ston som hingstar. och de där med elektriska spön hoppas jag verkligen var ett skämt...

kl.
har man en blå rosett i svansen så visar de att de är en hingst.
likaså en röd visar på att den sparkar.

eller är de inte så längre?

Jag tror inte det isf har hingstägaren missat det, har bara sett röda rosetter i svansarna på de hingstar jag sett på tävling iaf.

en kompis till mig hade blå rosett på sin hingst förut.. o de va inte för att han skulle vara söt ;)

Haha:p

Det finns säkert någon sån norm att hingstar ska ha blå rosett men tror nog att det inte är så många som vet om det. Jag visste det inte. Men bra att veta nu när jag ska börja tävla en hingst;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: ameo
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka