hingst på tävling ?

Sv: hingst på tävling ?

En häst red på spåret, den var precis innanför spåret pga högerregeln, ojojoj vad den vart skrajj för hästen på utsidan, kastar sig inåt mot mitten av banan, oj då, där stod visst en häst. :crazy:

nej det är ingen åldersgräns på att tävla men hingst. inte vad jag vet i alla fall och min kompis som är 9 har tävlat med hingst på en eller flera dressyr tävlingar

Min (fd) tränares unghäst är rädd för andra hästar. Det är minst sagt ett stort bekymmer för henne, och jäkligt tråkigt med tanke på att hästen är fenomenal med dubbeldiplom, ska ner på flyinge nu. Undra hur det ska gå... :crazy:
Grejen är ju att det är något som måste tränas bort, hur svårt det än är att träna bort något som är farligt.

Nu håller hon inte till på framridningar och framhoppningar, utan värmer upp för sig själv någonstans, och går sen direkt in på banan.

Om jag rörde min hingst med ett elektriskt spö så skulle det definitivt ske en rejäl olycka.............

Vem fan har kommit på det,de e ju helt JÄVLA SJUK att peta en häst med ett elektirskt ridspö, får ju värsta shocken, då händer ju det fan värre olyckor än om man inte skulla ha det!:mad:

Fast tydligen så blir de helt stela av strömmen, enligt tidigare skribent:P
Aldrig sett ett.. finns det någon bild nånstans?

Vilken regel då?

Tävlar man internationellt är det TR enlig FEI som gäller. Och det inkluderar helt klart INTE sådana spön .

Ibland undrar man alltså.

I våras på en tävling såg jag en häst som jag hoppas att vi aldrig träffar på tävling mer.
Så fort en häst red förbi den så kastade den sig eller stegrade. Vi frågade om det var något problem och hennes svar var att hästen var RÄDD FÖR ANDRA HÄSTAR!!!
Den hoppade in i två av våra hästar på framridningen! :eek:
Fast att få henne bort från tävlingsbanorna skulle väl knappast gå, eftersom hon vann hela. :crazy:
Nu är det väl inte direkt ovanligt att hästar på tävlingsplatser är rädda för andra hästar. Och vem kan klandra dem egentligen? Hästens naturliga beteende är inte att lugnt skritta vidare om det kommer en häst galopperandes mot den.

Jag har sett MÅNGA exempel på hästar som reagerat på andra hästar på framridning osv, men det där var verkligen extremt!

hej jag undra om att ha hingst på tävling ? jag vet att man måste vara 16 för att leda hingst. men det är väll ingen ålder för att tävla hingst ?
glad för svar :)

känner en tolvåring som tävlar en ponnyhingst och dom är typ oslagbara :crazy: DOCK är ju alltid hennes mamma med så hon hjälper ju till en del. Men dom är jätteduktiga.

En viss färg på rosett för hingsatr är ju jätebra om det är så, problemet är väl i så fall att många på framridningen över huvudtaget inte ser.
Min häst är ganska sparkig och sur, och därför har jag alltid röd rosett när jag tävlar (och tränar). Lik förbannat rider det upp folk i svansen på mig eller galopperar om tätt inpå... :(

Instämmer. Kan inte hingstägare hantera sina herrar får dom snällt hålla sig hemma och inte utsätta oss andra för fara. En väluppfostrar hingst är inte farligare än ett sto eller valack, de kan också få frispel och balla ut. Det pratas så mycket om hingstar hit och dit, glöm inte av vilket temprament STON kan ha!!

jag har själv tävlat en b ponny hingst när jag var 9 år, det gick hur bra som helst och den skötte sig, jag tycker att regeln att man måste vara 16 för att få leda en hingst på tävling är ganska bra, för att inte en 10 åring ska springa runt med en hingst och inte ha någon koll alls, men fortfarande är regeln dålig, en tex 13 årig tjej kan ha bättre koll på en hingst en vad en 20 åring kan....

Om jag rörde min hingst med ett elektriskt spö så skulle det definitivt ske en rejäl olycka.............

haha , ja eller hur det där låter ju inte riktigt klokt . om man rappar till en häst med ett elektriskt spö så tror inte jag iaf att situationen blir med kontrollerbar , snarare tvärtom.. jag tycket att alla ska hålla uppsikt , förvånar mig över hur folk kan "köra om" andra ekipage och ta noll hänsyn till andra på framhoppning / framridning .
Det kanske vore praktiskt med en rosett i svansen (eller annan "varning") på hingstar så kan de andra ekipagen hålla uppsikt också . det är väl inte så lätt (eller kul heller för den delen) för en hingstryttare att väja undan så fort någon annan galning rusar förbi 2 millimeter ifrån hingstens svansrot :smirk: . om jag red hingst skulle jag inte gärna känna mig tvingad att hålla koll på 5 ekipage samtidigt plus min egna häst ..
Sedan finns det ju hingstar som är hur lugna som helst , det beror ju på . Nej , det vore väl lättare om alla kunde hålla uppsikt över alla ?;)

Fäst en papp-platta med ditmålade bokstäver i svansen;
"FARLIG
HINGST"

x)

Jag skulle nästan uppfatta hingstar som mer väluppfostrade just pga att det är viktigt att ha koll på en hingst.. tycker det finns mer skrikiga och sparkande märrar :p

Å andra sidan finns det fler märrar som tävlar också. ;) Men jag är böjd att hålla med dig lite. Hingstarna är ofta väluppfostrade, man vill inte ha dem ouppfostrade.

hej jag undra om att ha hingst på tävling ? jag vet att man måste vara 16 för att leda hingst. men det är väll ingen ålder för att tävla hingst ?
glad för svar :)

Nej men asså det är ju så att om man leder hingt BÖR man vara 16 man måste inte det fick jag lära mig på grönt kort för jag blev rädd att jag inte fick leda min sköthäst på tävling:bump:

har också hört att blått är för hingstar ... :) är ju väldigt bra i sånna fall :)

många har inte vett att hålla avstånd , var på en tävling med min ponny en gång , det var en ryttare som gång på gång red förbi mig så hon nästan slog i sitt ben i mitt och min ponny blev :devil: ...
jag sa till henne snällt att hon inte kunde rida så nära för min ponny blev arg och jag ville inte att hon skulle sparka henne, & då fräser hon till mej:

-Kan du inte hålla koll på din häst så ska du f*n inte tävla bland andra hästar ..

Jag såg ut ungefär såhär :eek::eek::eek:

men, om hon inte fattar att hon ska hålla avstånd borde hon inte tävla. :crazy:
Till Hoppning_95: var den ponnyn fux med lång man och lugg?

Jag har tävlat hingst och är under 16. I TR står att man bör vara 16 för att leda en hingst.. sen beror de ju mycket på hur hingsten har blivit uppfostrad.. själv hade jag en hingst som hade du bara sadlen på så gjorde han ingenting..
Jag håller helt klart med om en annan färg på rossetten hoss en hingst då de är störande när alla rider över en.. Det är då de händer olyckor.. jag har blivit utskälld av en ponny mamma när min hingst sparka efter deras sto.. de var inte jag som ledde hingsten.. min mamma som ledde hingsten sa till men hinget hände...sedan gnäggade hingsten.. och tillsluts slog hingsten.. å jag fick skällen varför?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: ameo
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka