hingst på tävling ?

Sv: hingst på tävling ?

Syns? När man sitter uppepå en häst och rider (dvs koncentrerar sig förohppningsvis)? Jag tror inte jag har den förmågan att se sånt då ;) :smirk:

när jag var på en lokaltävling så var det en liten c-ponny hingst med en ryttare på ca10 år denna hingst var ganska så hetsig men ryttaren fick mycket hjälp att leda den till framridningern o så men inne på bannan var den jätte fin o hoppade allt........

Men du kollar väl ändå på de andra hästarna (tex för att se att du inte rider på nån) på framridning/framhoppning? (Försöker inte låta kaxig eller så!!) Hittills är det då ingen som misstagit vår 4-åring för något annat än en hingst.

Men jag citerar mig själv:

Oavsett om det är en hingst eller inte så ska folk ha vett att hålla avstånd...

Hur vet du det? Har du frågat dem? :crazy:
Nyss så var det ju alltid massa folk som red för nära när du hade hingst, och det tvivlar jag på att de skulle göra om de var säkra på att du hade hingst.
Det är omöjligt att veta om en häst är hingst, sto eller valack (om den inte dinglar ;) ) när man själv sitter uppepå en häst.

Vi får många kommerntarer om honom..

Problemet är inte att folk inte ser/märker att det är en hingst, utan att de inte vet hur man "bör" uppföra sig.

Och nej, det är definitivt inte omöjligt att skilja på ston, hingstar och valacker.

Hur vet du det? Har du frågat dem? :crazy:
Nyss så var det ju alltid massa folk som red för nära när du hade hingst, och det tvivlar jag på att de skulle göra om de var säkra på att du hade hingst.
Det är omöjligt att veta om en häst är hingst, sto eller valack (om den inte dinglar ;) ) när man själv sitter uppepå en häst.

Jodå, folk kan vara mycket väl medvetna om att det är en hingst man sitter på men de väljer högaktningsfullt att skita i det. Sen blir det sura blickar när hingsten som DE valt att rida upp i häcken på skriker och brallar iväg.

Och om du undrar HUR de vet att det är en hingst så kan det vara samma människa som man tre minuter innan talade om för att det är en hingst "så var snäll och håll avståndet".

*kl*
De hingstar jag stött på ute på tävlingar har varit lugna och fina, lite skrikiga men inget mer.
Och de hingstar jag har hanterat har definitivt inte varit jobbiga.
Folk tror nästan alltid att mitt sto är en hingst när vi är ute och tävlar, kan få en kommentar om min fina hingst av en person och 5 minuter senare sitter samma person och rider en dm ifrån baken på oss fastän jag har röd rosett som inte GÅR att missa.

Ja men det är ju skillnad på att stå på marken och studera en häst och rida (dvs koncentrera sig på andra saker!).

Du kan alltså se direkt på en häst bara genom att kasta en blick på den, att det är en hingst? (när du rider!) :confused:
Det var en trevlig 'gåva'.

Nu vet jag inte var du har blicken när du rider, men jag kollar iaf upp hela tiden och ser vad som finns runt omkring mig. Många hingstar har en speciell uppsyn och nacken är grövre, dessutom är de ganska bra på att höras och synas. För mig (och många andra) är det inte svårare att upptäcka en hingst än en röd rosett i svansen...

Nu vet jag inte var du har blicken när du rider, men jag kollar iaf upp hela tiden och ser vad som finns runt omkring mig. Många hingstar har en speciell uppsyn och nacken är grövre, dessutom är de ganska bra på att höras och synas. För mig (och många andra) är det inte svårare att upptäcka en hingst än en röd rosett i svansen...

Jag får erkänna att just min hingst inte visar att han är hingst så länge han arbetar. OM INTE någon kommer och rider rakt på honom för då låter han illa och brallar till. Därför är jag extra noga med att upplysa folk om att han faktiskt ÄR hingst men lik förbaskat så blir man trängd sjutton gånger på varje framridning.
Jag är förundrad över att det inte händer fler olyckor på framridningar än det gör med tanke på hur lite respekt gemene man visar mot andra hästar (inte bara hingstar utan över lag).

Kan man inte typ uppfinna/lägga i TR att typ en vit rosett = hingst, röd rosett = rid inte för nära, vit + röd rosett = hingst, rid inte för nära? :confused: Jag har ingen erfarenhet av hingstar men bara en tanke.

Ps. jag VET att man redan använder röd rosett.

Kan man inte typ uppfinna/lägga i TR att typ en vit rosett = hingst, röd rosett = rid inte för nära, vit + röd rosett = hingst, rid inte för nära? :confused: Jag har ingen erfarenhet av hingstar men bara en tanke.

Ps. jag VET att man redan använder röd rosett.

Visst skulle man kunna det men det hjälper ju inte så länge folk inte respekterar det.
Jag tror de flesta som sätter röd rosett på sina hästar kan intyga att väldigt många skiter i att hålla avstånd ändå.
Det ända jag tror hjälper är någon form av ökad utbildning om VAD som faktiskt kan hända om man rider för nära.

/ TC som fått benet avsparkat av en häst där ryttaren red förbi alldeles för nära.......

Jag har fått för mig att blå rosett i svansen innebär hingst :confused:
Vit rosett är svårt då den inte syns så lätt på hästar med ljus svans.

Det är just det. Jag har blicken runt mig rakt fram, inte mellan (bak)benen på de andra hästarna. :p
VISSA hingstar har en speciell uppsyn, långt ifrån alla.
Vissa ston och valacker är likadana när de kommer ut bland andra hästar.

Jag har fått för mig att blå rosett i svansen innebär hingst :confused:
Vit rosett är svårt då den inte syns så lätt på hästar med ljus svans.

har också hört att blått är för hingstar ... :) är ju väldigt bra i sånna fall :)

många har inte vett att hålla avstånd , var på en tävling med min ponny en gång , det var en ryttare som gång på gång red förbi mig så hon nästan slog i sitt ben i mitt och min ponny blev :devil: ...
jag sa till henne snällt att hon inte kunde rida så nära för min ponny blev arg och jag ville inte att hon skulle sparka henne, & då fräser hon till mej:

-Kan du inte hålla koll på din häst så ska du f*n inte tävla bland andra hästar ..

Jag såg ut ungefär såhär :eek::eek::eek:

Ibland undrar man alltså.

I våras på en tävling såg jag en häst som jag hoppas att vi aldrig träffar på tävling mer.
Så fort en häst red förbi den så kastade den sig eller stegrade. Vi frågade om det var något problem och hennes svar var att hästen var RÄDD FÖR ANDRA HÄSTAR!!!
Den hoppade in i två av våra hästar på framridningen! :eek:
Fast att få henne bort från tävlingsbanorna skulle väl knappast gå, eftersom hon vann hela. :crazy:

Men om den är rädd för andra hästar så hoppar den väl ändå inte in i andra hästar? :crazy:
Ouppfostrad skulle jag nog tippa på snarare :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: ameo
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur