hingst på tävling ?

Sv: hingst på tävling ?

Ja tydligen. Min kompis har jobbat som hästskötare där och var tvungen att följa regeln. Kanske låter drastiskt men bättre än att hingstarna lever rövare på tävlingsplatsen.

*KL*

Jag har varit på polska premieringar och där måste alla ha ett elektriskt spö i högerhanden när de visar hingstarna. Många tror att hingstarna reagerar kraftigt men de blir liksom förstelnade ett tag och sen vaknar de till liv igen. Har aldrig sett den här typen av spön på marknaden i något annat land. Tycker det är en bra lösning.

Jag tycker definitivt att det har gått för långt när jag måste ha ett elektriskt spö för att hantera mina hingstar...

Jo men regeln säger ju att du måste ha ett elektriskt spö i handen, inte att du måste använda det. Men om det skulle bli så att din hingst blir ohanterbar kan du ge honom en stöt och en olycka mindre har skett.

Jag tycker definitivt att det har gått för långt när jag måste ha ett elektriskt spö för att hantera mina hingstar...

Skulle jag överhuvud taget komma på tanken att använda något sådant på mina hingstar (eller hästar över huvud taget) så skulle jag seriöst överväga att sluta med hästar och börja med porslinsmålning eller något istället.

Det var det dummaste jag hört. elektriskt spö till hingstar?
jag förstår inte varför alla har så förutfattade meningar om hingstar. Det är hästar det oxå. kan man inte hantera dom ska man inte ha dem. Man ska inte behöva ha ett elektriskt spö för att kunna hantera en hingst.
En hingst kan vara som ett lamm den oxå. Beror helt på hur man uppfostrar dom.
Och blir en hingst helt ohanterbar så får man kastrera den. Men så brukar det inte vara om man uppfostrar dom rätt. UTAN ELEKTRISKA SPÖ OCH STRYK!!

// Mlii

Hallå de e inga monster!!!

Vart tog den hederliga horsemanshipen vägen??!!Ska man inte va kompis med sin häst,även om de en hingst...de går och hantera hingstar utan kedja och pisk!!de handlar bara om kunskapsfattiga människor som inte kanske ska ha hingst då.Utan våra hingstar skulle inte de andra hästarna finnas!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag tävlar själv hingstar, vet vad jag pratar om. Folk fattar inte att man inte kan gå och stå hur nära som helst. Vi får varje tävling skrika och "hålla undan" andra för att folk inte har vett att göra det själva. Man måste kolla framåt hela tiden så att man inte kommer för nära någon eller att någon tex lägger en volt mitt framför nosen på en. Detta behöver jag inte göra med mina ston eller valacker. Visst, det hade varit underbart om alla kunde visa respekt, oavsett om man sitter på sto, hingst eller vallack, och tänka mer än en meter framåt, men det gör man inte.

Det här har jag också upplevt. Vi har världens snällaste hingst (9 år och betydligt enklare att ha med sig än den 16-åriga valacken :angel: ) men självklart tänder han till om ett sto ställer sig bredvid. Valacker bryr han sig inte det minsta om, men flera gånger får man ju gasta på folk, särskilt internationellt, när de ställer sina hästar typ 2 dm ifrån i duschspiltorna eller när man är ute & betar. Det handlar ju om "naturens gång", så det är klart han reagerar då, konstigt vore det väl annars.

men å andra sidan är dom polska hingstarna väldigt trevliga att hantera (sägs det) sådär lagom lama som man vill ha hingstar :)

men å andra sidan är dom polska hingstarna väldigt trevliga att hantera (sägs det) sådär lagom lama som man vill ha hingstar :)

Har haft ett par hingstar från polen (galoppörer) och det har inte varit nån skillnad på dem och våra svenskuppfostrade hingstar.

Men jag vet ju inte hur fullblodshingstarna hanteras. Jag vet ju att dom också måste ledas med elektiskt spö men kanske används det mer på ridhästarna.

Jag tävlar själv hingstar, vet vad jag pratar om. Folk fattar inte att man inte kan gå och stå hur nära som helst. Vi får varje tävling skrika och "hålla undan" andra för att folk inte har vett att göra det själva.

För det första - hur ska folk veta att du har en hingst??? :crazy:

För det andra så ska man alltid oavsett kön på hästen hålla avstånd bland okända hästar..
Inte är det väl så att du alltid (bara) när du rider hingst råkar ut för folk som rider för nära?

Jag har aldrig tävlat hingst själv, men de jag varit med har iaf haft så pass bra koll på sina hästar att de inte "brytt sig" om någon häst kommit för nära.

"När man rider ska hästen koncentrera sig på ryttaren", tycker jag är en bra 'filosofi'.

inte alls menat till föregående talare, utan det blev så nu bara.

min mammas kompis har en arabhingt, han är gudasnäll så att säga. helt underbar häst, inga som helst problem med honom. red honom redan när jag var 10 år med lätthet. han är uppåt 30 och någon har ALDRIG NÅGONSIN haft några problem med honom. däremot mitt shettis STO har lite egna besvärliga ideér så det har inte alls med kön överhuvudtaget att göra.

För det första; det syns :smirk:

Sen håller jag helt och hållet med dig, man ska hålla avstånd till främmande hästar. Tyvärr är folk väldigt dåliga på det, därför får jag när jag har med hingstarna (eller någon annan häst som är "känslig", sparkas tex) att göra ha koll på att ingen rider eller går för nära. Det behöver jag inte med de andra, även om jag gärna har en "säkerhetsmarginal" även där.

Ja, visst ska de koncentrera sig på ryttaren och ledaren!! Men det är lättare sagt än gjort vissa gånger, speciellt när det handlar om unga hästar som inte varit ute så mycket. De vill ju så klart se sig omkring.

Det är inte alltid man går och tittar mellan benen på hästarna på en tävlingsplats...

Och även om hästen har "hingstutstrålning" så finns det både ston och valacker som har det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: ameo
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka