Hingst på både naturligt och semin?

ch791022

Trådstartare
Hade för mig att det inte var tillåtet att ha hingsten på både semin och naturligt under samma säsong. Men satt just och kollade på twiligt på blup.se och såg att han hade betäckt både via sewmin och naturligt under förra säsongen. Kan det verkligen stämma, eller bör något ha blivit fel?

http://www.blup.se/sv-SE/horses/148875-twiligt

/Camilla

Sv: Hingst på både naturligt och semin?

Han kan ju ha betäckt ett sto före eller efter seminsäsongens början. Så gjorde Lambourghini.

Det är ju så att det krävs lite mer med provtagning m m för att ha en häst på semin. Så om det är någon stoägare som har bråttom och inte vill vänta tills allt detta är klart händer det att hingsten betäcker naturligt i vänta på att allt blir klart för att få verka genom seminering.

Hingstar som betäcker naturligt kan användas via semin om det finns medicinska skäl att stoet inte kan betäckas naturligt.

De regler som gäller är att en hingst får endast verka med semin (när vi pratar färskt fryst kan alltid kombineras) efter att CEM och EVA prov är tagna, så snart en hingst betäcker ett sto naturligt så måste proverna tas om (och det tar tid att få provsvaren) det finns dock inget som hindrar att en hingst som i början på säsongen verkar via semin senare under säsongen byter till naturligt av någon anledning men den får inte gå tillbaka till semin igen förrän nya prover är tagna.

Liknande trådar

Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 393
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka