Hingst och sto i samma hage?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Norrlänning

Trådstartare
Vet först och främst inte vart tråden ska ligga:o
Men flytta den gärna om den är fel:)

Har lite funderingar...

Finns det några nackdelar för ett sto och en hingst att gå tillsammans i en hage om hingsten av någon anledning inte kan betäcka stoet?
(Han är inte sjuk eller nåt)

Tex att hingsten blir "galen" av att gå med ett sto som även visar brunst ibland men inte "kan" betäcka henne?

Knepig fråga, jag vet....
Men hoppas ni förstår lite hur jag tänker....:o :crazy:

Sv: Hingst och sto i samma hage?

Öh ne förstår nog inte riktigt. Är hingsten för liten för att komma upp eller något?

Men att ha en hingst och ett sto i samma hage kan väl bara utmynna i ett föl? Sen spelar det ingen roll hur stor höjdskillnad det är mellan dom det är (finns viljan så kommer man på en lösning :idea: ) Finns såå många ex på små hingstar som har bilvit pappa med ett stort sto. Nu vet jag inte vad du har för hästar men varför vill du ha dom i samma hage?

maria

Ja hingsten kan bli "galen" av att gå med stoet - jag antar att du menar att han inte slutar uppvakta mm.
Jag hade en shettishingst som aldrig gav sig - han kunde vila ett tag men sen försökte han igen och igen och igen - nu var det en fjordvalack han kämpade med som totalignonerade honom för det mesta.
Men det märker du ju - om han blir besvärlig - det finns ju en skaderisk som inte är liten om dom bråkar.

Svarar på alla;)

Anledningen att jag funderar är bara att jag tror dom skulle må bäst av att ha sällskap av varandra som flockdjur dom är.
Förutsatt att ingen av dom nu skulle bli "tokig" eller skadad.

Ja storleksskillnaden är ganska stor men sedan så är hingsten väldigt "oruttinerad" när det gäller betäckning.
Han har bara gjort det en gång förr och då fick vi hjälpa honom då han inte alls förstod själv.
Ändå gick dom ilag hela sommaren...

Nu skulle det inte vara hela världen OM det blev ett föl.

Kommer på nu medans jag skriver att det blir ju i det stora hela samma sak som med det andra stoet:smirk:
Där gick dom ju tillsammans utan att få det gjort:D
Inget bråk eller skador utan två goa "vänner".

Nja, få nog klura lite till...:cool:

Är hingsten tänkt att användas i avel??

Om inte så är det väl bättre att kastrera honom och så är de problemen ur världen.

Även orutinerade hingstar lär sig - det är ju så det funkar i det vilda.

Dessutom skulle jag kunna tänka mig att skaderisken är STÖRRE med en orutinerad hingst. Det händer då och då att de "missar" och skadar stoet. Dessutom kan stoet bli skadat även vid själva "ridandet" av hovar m.m., dvs även utan att hingsten försöker penetrera.

Själv hade jag nog varit väldigt restriktiv, jag tycker t.o.m. att valacker som har den fula ovanan att uppvakta och rida på stona bör gå stofritt för att minimera skaderisken på både sto och valack (hingst i ditt fal). Men det är dina hästar och jag gissar att det är du som känner dem bäst.

Lycka till!

Varför vill du ha en hingst?
Om den inte ska användas i aveln är det synd om den plus att den kan rymma o göra andra hästar OCH ryttare illa.

Det är ett elände med alla som vill ha hingstar. Min kompis fick broddar i ryggen när hon var ute o red på sin VALACK som blev påhoppad av en lös icke godkänd hingst.

visst kan du ha dom i samma hage men räkna då med föl nästa år..att han inte vet hur man gör:confused: ja vi är ju alla nybörjare först men övning ger ju färdighet;) att ha hingst är inte fel tycker jag (har en 15 årig hingst i stallet) är dom bara väluppfostrade så ser jag ingen anledning till att skära dom alltför fort då dom växer bättre som hingst än som vallack..är det däremot en sån situation där det krävs en kastrering så är ju det helt rätt att göra

Ja ev kommer han att göra det.

Men om inte, så hänger hans bollar säkert ändå...

Jo, OM det blir att dom får gå ilag så får jag vara uppmärksam hur dom beteér sig mot varandra.

Han hoppade inte ens upp på det förra stoet han gick med...

Han är inte alls så påstridig därav mina funderingar.
Hade han varit riktigt hingstig så hade jag inte funderat alls.

Som jag svarade ett tidigare inlägg så kommer han ev att vara i avel, men han kommer ej att kastreras om han INTE gör det heller.

Varför skulle det vara synd om honom?
Inge mer synd om honom än andra hästar som får gå ensammen i en hage.
Rymmer gör han väldigt sällan och de ggr han gjort det så går han till maten ist för stona som finns på gården...:smirk:

Jag bor inte så att han kan vålla någon trafikfara och som skrivit lämnar han inte gården när han rymmer.

Du tror inte din kompis hade fått samma skada om hingsten hon mötte hade varit godkänd?:crazy: :smirk:

Du brukar i andra trådar verka en klok person men att dra alla hingstar över en kam hör inte till dina klokaste inlägg...

Jo det sägs ju att övning ger färdighet;)

Ja visst, hade han inte varit så cool som han nu är så hade han troligen varit kastrerad.

Men jag och tydligen du;) vet ju att alla hästar är olika individer:bow:

Ja ev kommer han att göra det.

Men om inte, så hänger hans bollar säkert ändå...

En hingst som inte vet hur man betäcker är ingen lämplig individ att ha i avel. Dock är risken ganska stor att han kommer på hur man gör o då betäcker stoet.

Nähä, varför inte då?

Det är väl inte såå många som kör med naturlig betäckning där det verkligen krävs att hingsten "hittar rätt".

De riktiga dyrgriparna har väl sperma på burk...

En hingst som inte vet hur man betäcker är ingen lämplig individ att ha i avel. Dock är risken ganska stor att han kommer på hur man gör o då betäcker stoet.

Vilka genetiska negativa egenskaper kan en hingst som inte "vet hur man betäcker" nedärva?

En lugn avkomma?:confused:

På fullaste allvar, och jag menar itne att vara otrevlig, vad för negatvia egenskaper kan den nedärva? Och varför skulle det Inte vara bra att avla med honom?

Du får väll avgöra hur han betedde sig förra gången.

Om han inte red, eller var intersserad av mer än mys så kan det funka med det här stoet med.

Men allt beror ju inte bara på hingsten, stoet kanske inte uppskattar honom och skadar honom.

Storleksskillnad ska man inte luras av. Det finns shettishingstar som betäckt halvblodsston.
Finns viljan finns ideerna. Ston har vallats ner i diken för att hingstarna ska nå upp...
De är inte dumma.

Sedan måste du också ställa dig frågan om du verkligen har tid, kunskap, ekonomi och möjlighet att få en avkomma, det är inte så "bara", och vad händer om stoet blir dräktigt sent på hösten, att hingsten fattar lite trögt och slanten trillar ner först då? Då får du en avkomma sent på hösten som komemr att få ett helvete med alla mygg och flugor. Och det är ett besvärligt jobb att ta hand om en sent född föl. Det kräver mycket planering och kunskap.

Ja precis.

Jag kommer kanske att prova för att se hur även detta sto reagerar.

Vad menar du med mygg och flugor kommer att ge ett helvete på hösten?

Här har vi dom flygfäna på sommaren.

Har haft avkomma förr så jag tycker mig ha den erfarenheten och kunskap som behövs.
Men skulle det hända något som jag inte har erfarenhet av så har jag kunniga att ta hjälp från:bow:

Jag syftade mer på sensommaren.
(med flygfän).

Jag är själv norrlänning, Luleå.

Säger som övriga att risken finns ju... Vill bara tillägga att det där beror ju lite på säsong och så.
Vet själv en hingst som gick i lag med en flock på ca 16 hästar, både ston och valacker. Den enda tiden han inte gick med dem var under betäckningssäsongen; det vill säga under vår och sommar.
Detta funkade alldeles utmärkt.

Men det beror nog en hel del på hingsten, men även hur pass intresserat stoet är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 359
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama