Hingst med attitydsproblem....

Raggartass

Trådstartare
Har nyligen köpt världens snällaste hingst. Inte för att ha någon avelsverksamhet, utan ha en till ridhäst. Tanken var att behålla honom som hingst om det gick, annars skära honom. Han är som sagt hur snäll som helst i all hantering, går ihop med en valack o en ettårs hingst (han skall kastreras), är bussig som ledare men säger till om någon tjafsar - aldrig elak. Följer en som en hund, säger man till så skärper han sig direkt, ungarna pysslar med honom utan problem.
MEN!!!!!!!!
Han är 8år och i stort sett bara skrotat i en hage de senaste 2åren. Inga krav öht alltså. Gubben rider (=åker) runt i skritt o trav utan problem, men när jag sätter mig på och säger att nu ska du göra så här blir det stora problem. Första gången skickade han av mig direkt, o när jag läkt ihop o nu fortsatt träningen så har han inte exploderat, MEN jag har backat när jag känt att något varit på G - för min egen säkerhets skull.
Han är bra grundriden och det är inga stora krav jag ställer. Han ska gå fram, bak och flytta rumpan för skänklarna. Och just det sista är den stora grejen. Han blir istadig o vill inte flytta sig, och när man har sparkat sig trött en stund så börja han slå o ruska med huvudet, och jag känner att ett fyrbenshopp rätt upp är på väg.

Så då återstår följande:
Kastrering eller lämna iväg honom till någon som "sätter honom på plats" sas, och även talar om för mig hur jag ska hanskas med honom givetvis.

Kommer en kastrering i den åldern hjälpa? Dessutom är han ganska väl utrustad sas, och jag är rädd att det ska uppstå komplikationer med framfall o dylikt.

Vad hade ni gjort?? Erfarenhet vid sen kastrering?

Sv: Hingst med attitydsproblem....

Varför utgår du från att problemet sitter i kulorna? Nu har jag ju inte sett exakt hur ni beter er mot varandra, men det första jag tänker på är att ni har problem att förstå varandra. Och det har ingenting med att han är hingst att göra.
Han blir istadig o vill inte flytta sig, och när man har sparkat sig trött en stund så börja han slå o ruska med huvudet, och jag känner att ett fyrbenshopp rätt upp är på väg.
Av det jag citerat drar jag slutsatsen att hästen inte förstår vad du vill och du vet inte hur du ska få honom att förstå. Istället säger du samma sak om och om igen, utan att hästen förstår mer för det. Till slut blir hästen frustrerad och irriterad, och du med gissar jag. Nu vet jag inte om det bara är ett olyckligt ordval från din sida, men att sitta och sparka på din häst kommer verkligen inte leda till något gott.

Jag tror inte problemet kommer lösa sig med en kastrering dels för att han är så gammal och att jag inte tror att problemet sitter i bollarna utan i hans attityd till träning. Men om du ändå inte ska använda honom i avel spelar det ju ingen roll om han är hingst eller valack så jag säger testa och se vad som händer. Blir han bättre så satt problemet i bollarna men om han inte blir bättre hade jag skickat iväg honom till nån som sätter honom på plats. Du förlorar ju inget på att kastrera tycker jag.

Varför utgår du från att problemet sitter i kulorna? Nu har jag ju inte sett exakt hur ni beter er mot varandra, men det första jag tänker på är att ni har problem att förstå varandra. Och det har ingenting med att han är hingst att göra.

Av det jag citerat drar jag slutsatsen att hästen inte förstår vad du vill och du vet inte hur du ska få honom att förstå. Istället säger du samma sak om och om igen, utan att hästen förstår mer för det. Till slut blir hästen frustrerad och irriterad, och du med gissar jag. Nu vet jag inte om det bara är ett olyckligt ordval från din sida, men att sitta och sparka på din häst kommer verkligen inte leda till något gott.

Håller med! Att sitta och sparka för att han inte lyssnar/fattar ger aldrig bra resultat. Klart att han tröttnar :grin: Börja från början med honom är mitt tips! Som att han var unghäst, börja flytta från backen så att du verkligen ser att han fattar.

Jag har erfarenhet av sen kastrering och det är nåt jag aldrig kommer att göra igen. Det är mycket större risk för komplikationer särslikt om han är "välutrustad". Höll på att förlora en häst här i vintras....

Tror heller inte att hans sätt sitter i kulorna utan i att kommunikationen brister. Menar inte att du gör fel utan att ni inte pratar samma språk riktigt ;) Lycka till! :laugh:

Av erfarenhet säger jag detta.
Hingstar är fruktansvärt bekväma och gör inte mer än nödvändigt.
Jag tycker du ska ta hjälp av en proffs tränare.
Om du ska kastrera honom vilket dom gör med många äldre hinsgtar idag så ska du köra honom till klinik där dom lägger honom och sen har han under kontroll ett par dygn. Ser att du bor i Skaraborg . Där finns bla en proffstränare som du kan ringa och rådfråga och du kan åka dit och visa hur han beter sig utan att lämna honom så får du mkt proffsiga råd. Vill du veta mer så PMa mig. Mvh

Jag tycker också du ska ta hjälp av proffstränare. Om du inte har råd att lämna hästen i träning, så kan du ju delta på clinics. Jag tror du kan lösa problemen med lite hjälp. Jag har sett många olika ekipage med olika problem, som alla har blivit hjälpta på clinics med duktiga tränare.

Jag hade en 4-årig paintkorsningshingst på foder ett tag, och jag valde att kastrera honom eftersom han blev för hingstig för sitt eget bästa (blev jättestressad runt andra hästar, han skrek hela tiden, stegrade när jag ledde honom osv). Efter kastrationen brukar de ju lugna ner sig (efter några månader alltså), men om din hingst redan är lugn och snäll i övrigt så tror jag inte en kastration skulle påverka ridningen så mycket. Men om du väljer att kastrera så säger jag som Gordon: gör det på klinik! Steril miljö, mindre risk för tarmframfall t.ex. Dock så är alltid narkosen en stor risk när det gäller stora djur som hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Ska du inte ha han i avel så kanske både kastrera och ta hjälp?

Hur är han från backen att förflytta?
Enbart kastrering tar ju inte bort "problemet", det kommer ju finnas kvar oavsett han är hingst eller valack.
Även om han är snäll och "följer som en hund" så låter det som att han är en ulv i fårakläder.
Hästar kan vara jättesnälla men för det inte alltid ha lärt sig att visa respekt/veta vem som leder/samarbetsvillig.

Tro mig, har varit där själv, och är hästen då även lite smart så vet dom precis var och hur dom ska plocka poäng snabbt.
Min var gudasnäll i alla dess lägen, både med barn, hantering, nya platser, you name it, men ställde jag lite krav så "Kabooom", då visade han genast att jag inget hade att hämta.
Vet inte om ni var där då på en av träningarna...hahaha..många såg det inte då det var på "fel" kortsida, men kan ju säga att jag satt på något likt en studsboll och då talar vi bockningar som heter duga. Är förvånad att jag satt kvar men skam den som ger sig. Manade på mer i stället och "hej" vad det gick bra...I won :D.

Jag fick hjälp, fick en helt annan häst i ALLA lägen, och idag är det en annan som har glädje av honom i stället för mig.

Ta hjälp innan det går för långt och ja..kanske tom. kastrera men som de andra sagt...gör det på klinik.

Btw..tror jag vet vem det är du har köpt ;) (inte pga. attityd för det vet jag inget om) men av andra anledningar. Kan i så fall bara säga att det är en vacker häst du har ;).

Lakrits/med den tjocka fuxiga ;)

Svarar alla:
Han vet MYCKET väl vad det är jag vill, det är inget tal om att han inte fattar -om ni fattar :). Han flyttade baken jättefint när jag provred honom och ägaren stod brevid. Han har fått den bästa uppfostringen av henne sedan han var två, och hon har mångårig hingsterfarenhet.
Att jag sparkar mig trött var ett uttryck sas. Det går ganska fort när jag blir trött :p, men vad göra när hästen inte flyttar sig varken frammåt, bakåt eller åt sidan - och ja han kan gå frammåt :crazy:

Igår efter mitt inlägg så gick jag ut för att ta en dust. Hann inte upp till vägen innan han vägrade flytta arslet, då ilsknade jag faktiskt till lite och hoppade av och körde tummen i sidan på honom. Och se på f*n vad bra det gick att flytta sig, givetvis efter att först ha stått som en gris och surat. Sedan gick resten av ridturen riktigt bra, och frustade och stönade ett par gånger men inget "pys ur öronen". Misstänker att det är testing på hög nivå som pågår. Han känner ju givetvis av att jag blivit lite osäker efter min snabba sorti första gången, och detta utnyttjar han.

Det lutar åt att han kastreras oas, men jag är skiträdd för att det ska bli komplikationer. Givetvis åker vi till Skara med honom när det är dags, men vet inte om det hjälper mina nerver.

En proffs tränare ska få titta/ rida på honom innan jag gör några stora grejer, men tyvärr är det tid som saknas i min värld. Men ska försöka åka över till H.H nästa vecka om jag får en ledig em. Dels för att få hjälp med ridningen, och dels för att se hur han beter sig utanför hemmet. Det var det vi trodde skulle bli den största stöttestenen, att han gapar och skriker och inte koncentrerar sig när vi är i ridhuset och tränar. Förra ägaren sa att det inte var några problem, men hon kan som sagt var handskas med hingstar vilket jag inte har erfarenhet av.

Och ja Lakrits, han är en riktig snygging (mb/vit tobiao paint - samma?), men behöver lägga på sig sig lite och träna upp alla muskler som nu hänger o är slappa - då du :bump:

Glömde förresten förklara varför jag ville kastrera honom pga ridningen. Min tanke var att han som hingst ville bestämma och inte göra som han blev tillsagd. Men den tanken stämmer kanske inte med tanke på att han funkar så bra från marken, där har han inga problem med att någon bestämmer över honom. Det är snarare en självklarhet i hans värld.

Jag tror inte problemet kommer lösa sig med en kastrering dels för att han är så gammal och att jag inte tror att problemet sitter i bollarna utan i hans attityd till träning. Men om du ändå inte ska använda honom i avel spelar det ju ingen roll om han är hingst eller valack så jag säger testa och se vad som händer. Blir han bättre så satt problemet i bollarna men om han inte blir bättre hade jag skickat iväg honom till nån som sätter honom på plats. Du förlorar ju inget på att kastrera tycker jag.

Sätt på platts ja bliså störd det hadllarvell omm dinn okunnskap omm duinte kan förstå hästen att lämna bort hästen löser inte problemet betre att du utbilar dig eller sälj mvh

Jag hade samma problem med mitt sto i början när jag köpt henne. Hon var helt oinriden, dock travkörd många år tidigare, då jag köpte henne som 7-åring. Inridningen gick väldigt bra, jag började självklart från backen med henne och lärde henne alla moment innan jag började vänja henne vid ryttare. Ett problem med henne var emellertid att hon hade STORA PROBLEM med att acceptera skänkeln i början. Hon blev skitförbannad så fort man skänklade, vare sig man ville flytta henne åt sidan, be henne gå framåt eller backa henne. Hon förstod också vad jag ville, men hatade skänklarna.

Jag gjorde helt enkelt så att jag gav henne massor med tid att acceptera skänklarna. Jag undvek inte att använda dem men försökte låta bli att provocera henne överdrivet mycket. Det är ju trots allt lättare att samarbeta med sin häst och låta henne inse att det är rätt kul att bli riden! :) Så istället för att banka på med skänklarna lät jag henne att i lugn och ro inse att det är enklast att bara flytta undan för den istället för att "bråka". Samtidigt jobbade jag på massor med ledarskapsövningar från marken, för det va nog där problemet i själva verket låg. Hon tyckte helt enkelt inte att mitt ledarskap var starkt nog för att be henne flytta sig.

Idag funkar det väldigt väldigt bra med skänkelhjälperna! Hon flyttar sig villigt i alla möjliga riktningar och istället för att rycka upp huvudet, stryka bak öronen och vilja stegra sig accepterar hon skänklarna och flyttar genast undan för dem.

Själva meningen med att lämna bort honom är ju att få nycklarna till vad och hur man ska göra för att det ska funka. Det är ju inte bara hästen som tränas, utan även ägaren (dvs jag). Det finns tusen sätt att sätta en häst på plats, utan att slå på den. Det var - kommer aldrig vara min mening att jag ska lämna honom till någon som spöar honom till underkastelse, och i min mening fattar jag inte varför någon skulle tro att det är det det hela går ut på :confused::confused:
Och varför ska jag sälja honom, jag har ju just köpt honom :confused:
Jag har väl förövrigt vid flera ställen påtalat att det är hos mig problemet ligger, eller? Jag har ingen hingsterfarenhet, därför funderingen på att kastrera.

Senast ändrad:

Jag tycker du ska lämna han till någon... Jag har ridit mycke hingst men de där låter som ett rätt vanligt "problem" i mina öron. För mig är att kunna behålla en hingst att de ska vara trevliga o de tycker jag din verkar vara. Så jobba vidare o få en helt super trogen vän eller lämna i väg han till någon o ta hjälp om de känns som du inte kan gå vidare själv.
När ni väl kommit förbi de trappsteget kommer allt gå som en dans ;)
Vart bor du nu?????

Nej, då tänkte jag på fel häst men jag hoppas du lägger in bilder på honom framöver. Vore trevligt att få se honom :laugh:

Jag tycker svaret ligger i att du nyligen köpt honom. Ny miljö för honom och ny människa. Och han måste förståss testa vad hon går för - människan alltså. Kombinerat med viss osäkerhet för nya miljön kan en häst som provridits på hemmaplan bli som förbytt när den kommer till nya stället
Brukar lösa sig om man ger tid. Och trygghet i form av gränser. Mitt tips....

Hoppas detta fungerar, var längesedan jag lade in bilder och har glömt min inlogg till pixbox :o. Men jag kunde tydligen länka till albumet som ligger där:

URL: http://www.pixbox.se/alb725435

Bilderna är tagna i okt 2006, då vi var o kollade in vår fyråring som då var bebis. De är alltså pappan till honom som har hittat till vårat stall oxå :angel:

Observera den maffiga eltråden på bild två, 2m därifrån går ett sto som brunstar med jämna mellanrum.

Just nu är han inte lika snygg i kroppen, men hoppas det kommer med lite träning.

TACK för alla goda råd. Han är som sagt gudasnäll, och att det blivit problem beror helt o hållet på mig. Men vi är på rätt väg, igår gick det än lite bättre dock efter att ha fått börja passet på samma sätt, dvs hoppa av och trycka till honom i sidan. Då stod min gubbe brevid och kollade, och han sa ett det såg precis ut som om han kopplade ner hjärnverksamheten när han blev stående, och sedan nästan blev rädd när jag tryckte till honom - efter att först givetvis bara lagt handen mot honom utan resultat.
Iaf så gick ridningen riktigt bra efter det, och när han blev tjurig gick det trycka till med skänkeln och han flyttade sig om än motvilligt - en tjurig stöning blev det bara på hela passet.
Gubben red efteråt och sa att det var en helt annan häst sedan sist, så något bra har tydligen hänt efter mina duster ;);)

Men ska komma iväg till tränare nästa vecka, som får sätta lite press på honom, och se vad han tar sig för då. För hur det än är, går det inte att bara stryka medhårs hela tiden, och vänta på att han ska ha en bra dag. Då blir det svårt att vidareutbilda honom. Jag måste få veta hur jag ska behandla honom även från ryggen.

Kastrera inte !
jag gjorde den tabben för många år sen .
Jag hade en gudasnäll o jätte go hingst på 13år .
fick inte ha kvar stallplattsen om jag ínte skar han trotts att han inte gjorde nåt alls.
'Efter kastreringen blev han sur och otrevlig , han tappade allt det där underbara .
Jag fick en sur gammal vallack ist för en glad och underbar hingst .

Ditt problem sitter inte i kulorna utan han testar ju dej som ny ägare , inte alls ovanligt .

jag kämpade med mitt monster till hingst, ett hingstämne så en dag när jag nästan höll på att stryka med, så kom kniven fram och idag har jag en underbar valack som trivs med livet, världens goaste häst om än lite för kärvänlig ibland :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka