Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Ramona

Trådstartare
Jag har ett fullblodssto på 163 cm. Lätt i typen, mörkbrun med vit bläs och vita sockar. Snygg att se på och exteriört korrekt. Jättefina ben, och ett ännu bättre steg. Det är nästan så man bli chockad vilken bra bakbens action hon har, sätter de under sig och trampar på.

Då hon är skadad i ett framben och jag saknar aveln sedan jag flyttade från Irland är det nu dags att betäcka henne. Då det är hennes första gång och min ekonomi inte är redo för topphingstarna, söker jag efter en hingst som kostar under ca 10.000:- i avgifter.

Främst söker jag en hingst med hoppstam, då det är det jag kan och känner till. Även hingstar som lämpar sig till fälttävlan är intressanta. Fölet ska säljas och jag hade inte tänkt att behålla det. Säljs det inte som föl så behåller jag det och förhoppningsvis säljer som tävlad 4-åring. Då jag inte är så bra på dressyr så vill jag helst slippa det, men det är 5 år dit och vem vet vad som händer, så man ska inte skippa dressyrhingstarna heller. Jag har kollat på De La Gardie och tycker att han passar mitt sto fint. Men han är dressyrinriktad ju, så han är inte 100%.

I och med att jag inte ska behålla avkomman vill jag ha en populär stam på hingsten. Jag har då heller ingen preferens till vad avkomman ska ha för egentlig inriktning, vilket jag kanske borde ha. Men jag har tittat på hingstar som Niklas, Clintaro, Alcatraz, Hip Hop etc. Alltså både unga och gamla, de som är poppis och de som inte är så poppis.

Men det är så svårt att bestämma sig och det är så svårt att veta. Så alla tips är välkomna!

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Roligast är ju om man kan ta allting som går att ta i tråden, så att andra människor kan läsa också.

Men tack så mycket för PM:et!! :bow:

Kan du lägga in en bild på stoet? Har hon inga svagheter? Vad önskar du främst för styrkor hos kommande föl? Storlek? Temperament?

Är lättare att komma med förslag om du ger en mer utförlig beskrivning. En spontan hingst jag dock kommer på såhär som jag tror kommer vara atraktiv på marknaden när fölen föds är Cartier. Se Eklundas hemsida för mer info.

Han är en högställd hingst som är hoppstammad men även rör sig bra. Jag skulle dock inte lägga honom på ett allt för grovt elelr stort sto, och då så borde ju fullblodskombination kanske vara bra. Annars så kan du ju spana in Camaro M och Aerline H, också hopphingstar med lite gång i sig och borde inte vara allt för svårsålda. Men som sagt, berätta mer om stoet så är det lättare att komma med råd!

Mvh Maria

Du skulle ha en hingst som ger lite större avkommor iom att ditt sto är rättså litet.
Sedan får du se vilka brister stoet har (temperament, kropp, prestation) och undvika hingstar som har samma brister.
Hade det varit min häst hade jag valt en hopphingst. Känns spontant som att ett hopp(?)fullblod parad med en dressyrhingst inte blir lika attraktivt vid försäljning som en ren hopphäst jämfört med en som är lite av varje (spec om den ska säljas som unghäst innan den hunnit prestera nåt nämnvärt själv)..?

Med tanke på var du bor borde det väl vara läge för att spana in killarna på andra sidan vattnet :idea: Där finns ju en uppsjö av topphingstar och generellt mycket billigare än i sverige även om man räknar in resan

Vet inte vad Garibaldi kostar, men jag skulle verkligen vara intresserad av en avkomma med honom på fullblodssto...
Annars hade ju Briar väldigt fina poäng på hoppningen (9-9) när han gjorde bruksprovet... Lite dyr för din smak kanske?
Carano DVH 521?

Ja, Briar är fin men blir för dyr första gången på mitt sto.

Mitt sto har blandad stam mellan hopp och slät. Hon har presterat väl på banan och vunnit ett par slätlöp, men varit placerad i alla hon varit med i. Tyvärr satte en skada i benet slut på galoppkarriären.

Hennes exteriöra fel är halsen, som på de flesta fullblod. Lite tunn och spinkig, men inte speciellt dåligt ansatt. Vill inte kalla henne för speciellt lågställd. Hennes rumpa är heller inte så bred och fin som jag skulle vilja ha den, men det är också typiskt för fullblodet.
Det ska tilläggas att jag absolut inte har någonting emot att lägga en kraftig och maffig hingst på henne!!

Någonting som är extra bra på henne är benen. Hon har jättefina ben, raka och fina, bra hovar, inga överben eller annat.

Då hon stått några veckor på boxvila när jag köpte henne (och därmed såg för djävlig ut) och jag inte tagit några nya bilder på henne sedan den dagen hon kom hem visar jag bilder från förra ägaren. Tyvärr har jag inga fina exteriösbilder, men ni får ju er en liten inblick i hur hon ser ut i alla fall.

normal_FunnyPie03.jpg

normal_FunnyPie01.JPG

FunnyPie06.jpg

Med tanke på var du bor borde det väl vara läge för att spana in killarna på andra sidan vattnet :idea: Där finns ju en uppsjö av topphingstar och generellt mycket billigare än i sverige även om man räknar in resan
Ge mig tips vad som finns i Danmark! Jag har verkligen ingen aning.

På Irland känner jag till de flesta hingstar som är någonting att ha, och de flesta som inte är någonting att ha också. Men nu när jag ska börja avla i ett nytt land känns det som att man är helt borttappad. Känner mig så okunnig. :crazy: Jag har börjat få kläm på Sverige, men Danmark har jag väldigt lite koll på.

Vet inte vad Garibaldi kostar, men jag skulle verkligen vara intresserad av en avkomma med honom på fullblodssto...
Jag kan inte så mycket om Garibaldi och vet inte om det stämmer. Men enligt de infosidorna jag sett var han inte ens 160 cm hög. Då går han bort eftersom han är för liten. Eller fick han mycket stora avkommor?

Garibaldi var 168 hög som 4-åring, och har gett "normalstora" avkommor med supertrevligt temperament

Inser nu att det finns flera hingstar med samma namn, men olika siffror bakom.

Den jag syftade på är Loro Piana Flyinge Garibaldi 901(e Robin Z - Swift)

Löshoppning 9/9
Uppsutten hoppning: 8/8
Gångarter: 7777
S:a ridprov: 15,5
Exteriör: 88878=39

Enligt uppgift ska han finnas tillgänglig på semin på flyinge

Jag ser att han bara finns på fryst, vilket inte är aktuellt på min förstagångare. Det är ingen som vet hur lätt eller svår hon är att få dräktig, därför går fryst bort. Jag vill lära känna mitt sto innan jag börjar mixtra med henne. Fryst kan vi ta om några år när jag vet hur hon funkar. Annars är det som att kasta pengarna i sjön, och slösa sperma som kan gå till andra.

Till och börja med finns alla spermaimporter (som vi har här ifrån DK) men MYCKET billigare där än här.
har du en mail så kan jag maila dig ett gäng matnyttiga hemsidor mm

Vore inte Feliciano - xx en rätt attraktiv och beprövad kombination?

Vet inte hur dyr han är nu för tiden dock.

Jo, Feliciano hade varit en bra kandidat. Men han hamnar tyvärr inte under mina 10.000:- som jag satt som max i avgifter.

Jag vet ett FB sto som verkar lik din i typ som har en väldigt fin avkomma efter Rubignon...visserligen dressyr, men R blodet har ju en hele del hopp i sig oxå.

Annasr vore kanske Nobel en fin kandidat.

Ja, Nobel är en fin kandidat som dessutom ger dubbeltalanger och det gillar jag då jag tror att min avkomma kommer att vara mest populär hos fälttävlansryttarna. Dock är det kanske så att inte så många fälttävlansryttare köper föl, utan det är någonting man mer gör på dressyr- och hoppsidan.

Nobel ligger precis på gränsen i pris också.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama