Hingst funderingar

ronda

Trådstartare
Vad har vi för hingstar (främst i Sverige men även norden) som är vackra (bra exteriör, särskilt hals manke bog & rygg) är naturtöltare med tempo & extrem smidighet. Ska röra sig stort & ha bra lynne. Hellre kort är lång i steget. Gärna Orriblod men inget måste.
Alltså noll stelhet/styvhet & hundra mjukhet :)

Nu är jag ingen expert men jag skulle säga Oliver fra Kvistum.
Löjligt snygg hingst exteriört och rör sig med fantastiskt lätta och flotta steg. Har sett en avkomma efter honom som är så otroligt FLOTT! Jag själv vill betäcka med honom. Länk: http://www.sundsby.se/oliver/

Sen är Prins från Knutshyttan löjligt snygg med.

Gäller med att kolla på avkommorna om hingsten har många. Tex Prins har en del men inte så många som har bra bedömningar. Samma med Tex Hraunar super flott själv men inte så många bra bedömda. Sen kanske Prins inte har värdens mjukaste rörelsemönster.

Håller med om Oliver, helt otrolig smidig häst, men där är det med frågan vad som kommer fram till visning nu med tanke på vad han även kosta att betäcka med.

Kan du tänka dig åka lite och vi ändå är upp i hingstar på 20.000 kr nivå så är Hnokki väl ett bra bud om man vill har hals, smidighet och stora rörelser eller Garri. Båda är riktig flotta visade avkommor.

Vill man betala lite mindre kolla in en lite dold än Magnus fra Moselundgård (DK). Vi hade honom hos oss som unghingst. Han är själv inte så högt bedömd på grund av en skada men super stam - Alfur/Saer och enorm flotta avkommor men olika typer av ston. Avkommorna vinner föl/unghästtävlingar i både Sverige och Danmark. De första blir tre nästa år.

Sen kanske vår limbo blir klar bedömd till Nästa år. Han har är naturtöltare med hög aktion och massa tempo, lång hals och långa ben.
Och så är han en gummiboll.

Då några tycker att jag har pratat illa om ovan nämna hingstar och gjord reklam för en av mina, så få jag väl be om ursäkt för min åsikt. Och moderatorn få ta bort inlägget om det är tolkat som reklam.

Jag har inget emot Hraunar och Prins som hingst i sig, men tycker inte de passa in på beskrivning ovan eller att deras avkommor är i klass med sina pappor vad gäller bedömningar i förhållande till antal bedömningsbara avkommor. Detta är min åsikt och jag stå för den.

Om andra tycker olika är det ok men jag tycker så här.

Ett tipp till på Orri son med massa hals och hög aktion: Alfur frá Selfossi.

Vad har vi för hingstar (främst i Sverige men även norden) som är vackra (bra exteriör, särskilt hals manke bog & rygg) är naturtöltare med tempo & extrem smidighet. Ska röra sig stort & ha bra lynne. Hellre kort är lång i steget. Gärna Orriblod men inget måste.
Alltså noll stelhet/styvhet & hundra mjukhet :)

Vill du ha kakan eller äta den ? Viss modern exteriör missgynnar numera kattmjuka naturtöltare.

Gäller med att kolla på avkommorna om hingsten har många. Tex Prins har en del men inte så många som har bra bedömningar. Samma med Tex Hraunar super flott själv men inte så många bra bedömda. Sen kanske Prins inte har värdens mjukaste rörelsemönster.

Håller med om Oliver, helt otrolig smidig häst, men där är det med frågan vad som kommer fram till visning nu med tanke på vad han även kosta att betäcka med.

Kan du tänka dig åka lite och vi ändå är upp i hingstar på 20.000 kr nivå så är Hnokki väl ett bra bud om man vill har hals, smidighet och stora rörelser eller Garri. Båda är riktig flotta visade avkommor.

Vill man betala lite mindre kolla in en lite dold än Magnus fra Moselundgård (DK). Vi hade honom hos oss som unghingst. Han är själv inte så högt bedömd på grund av en skada men super stam - Alfur/Saer och enorm flotta avkommor men olika typer av ston. Avkommorna vinner föl/unghästtävlingar i både Sverige och Danmark. De första blir tre nästa år.

Sen kanske vår limbo blir klar bedömd till Nästa år. Han har är naturtöltare med hög aktion och massa tempo, lång hals och långa ben.
Och så är han en gummiboll.
Är Garri verkligen att rekommendera när TS vill ha en avkomma med bra lynne. Efter allt som jag hört om honom och hans avkommor så ger han ett rätt hårt lynne och som jag inte skulle beteckna som bra

Vet att visa tycker de är hårda men har själv inte träffat någon än. Vi har ett antal på gården och även ridit in en del och de är väldigt trevliga om en med mycket vilja men aldrig dum eller svara att arbeta med, de som kommit till visning har ju rätt bra bedömningar på spirit och bra kommentarer. många avkommor är ju högt bedömda redan som unga hästar och det krävs bra samarbete för det.

Men har ju inte träffat alla. Kan tänka mig att han kanske inte går ihop med för tuffa blodslinjer. I Sverige har vi ju avlat på linjer som är känd att antingen ge lite mer känsliga hästar med mycket vilja eller något hårda/kalla. Och det blir helt klart svåra hästar om man få mycket vilja med antingen för hårda huvud eller för mycket känslighet.

Det är inga hästar för nybörjare eller nervösa ryttare, men har man ett sto med bra ridbarhet och som har rätt stam skulle jag rekommendera honom alla gångare.

Tycker inte att du pratat illa om några hingstar Valvis. Alla hingstar har för och nackdelar. Är väl ett av problemen i Sverige att vi inte pratar kritiskt eller objektivt om våra hingstar. De finns i massor men ja... det är mycket hysch hysch. Inget som gynnar aveln direkt. Sen är det ju som med allt, smaken är som baken.

Stoet i fråga ger flotta avkommor. Men de tar liksom mycket tid att träna pga viss styvhet har jag märkt. Jag skulle önska att de hittade tölten lättare, att man snabbare kunde ta dem till ex. visning än lägga tusenlappar på töltträning i månader... Mera naturlig talang och anlag för tölt helt enkelt, när de är färdiga så har de gått väldigt bra på visning och tävling. Har provat Orri blod innan och det har väl blivit det bästa hitills. Men måste nog ha en mjukare Orri hingst. Ex. inte som Viktor från Disa. Mer som Alfur eller liknande. Så är jätte tacksam för att kunna bolla alla tips.
Men finns säkert andra liknande hingstar med andra blodslinjer.

Men menar du nu lätthet för tölten som i att ej bli passtaktiga? För du skriver att dom tar tid att träna pga styvhet?

@valvis jag tycker det är jätteroligt att läsa tankar från er som föder upp och tränar många hästar. Tycker du har skrivit objektivt om hingstarna, och det är klart att du är stolt över Limbo!

Jag är nyfiken på vad du tycker om Ofeigur 882 och vad han har lämnat? Har två ston som har honom som farfar och de är så olika, men ändå lika. Funderar ibland på om det är farfar som lyser igenom.

Ofeigur är ju själv ett produkt av två helsyskon så man bör var försiktig med att blanda in honom för mycket. Tycker han bruka ger starka ben, bra hovar, bra hals, eller de använda halsen bra. Mycket vilja, tölten allt från super till svår (passtakt) eller den blir bra med rätt träning. Vi har haft ofeigur mer i vår avel tidigare men tycker den är svår att kombinera med det vi önskar själv. De sto/hingstar vi har haft har varit smidiga fast ändå inte, svårt att förklara riktig. Vi tycker om viljan, arbetsviljan hon dem men har inte lyckats avla fram det vi vill med ofeigur stammen och har såld de avkommor vi hade.

Stona är som sagt olika, en är stor och bred den andra liten och kort. Båda har lätt för tölt, men särskilt den ena har jag fått kämpa med passtakten. Hon är väldigt smidig, vänder på en femöring och kommer lätt in med bakdelen. Men kan ändå bli styv och svår att lösgöra riktigt.

De är båda supersnälla, men jag tycker de är osjälvständiga. De gör allt man ber om, men behöver mycket moraliskt stöd och uppmuntran i nya situationer. Har känt mig rätt fånig på tävlingsplatser när min häst går och trampar mig på hälarna när hon försöker gömma sig bakom mig.

De är riktiga fegisar båda två, men det låter inte som jag kan skylla det på Ofeigur ;)

Nej tro inte det just styvheten fast man har en mjuk häst i tölten kommer dock från Ofeigur. De är liksom mjuka fast ändå inte i tölten.
Våra Ofeigur hästar har varit rätt tuffa så fegheten kommer nog inte därifrån.

Jag har en avkomma efter Garri (Okej, nu talar han ju inte för ALLA) och jag har ALDRIG träffat en unghäst som haft sådant bra lynne som honom. ;)

Att beskriva styvhet i det här fallet skulle man väl kunna säga att det kommer från deras ryggar/exteriör. De är utflotta på många vis. Men det tar ex. tid att värma upp dem & tid att stärka dem. Tid att få ordning på tölten som unga & få dem lösgjorda. Men när de är färdiga så är de flotta. Men kräver fortsatt mycket lösgörande arbete.
Avkomman med Orriblod är dock avgjort mjukare & smidigare. Bästa exteriören så här långt. Bättre rygglinje med.
Det är inget kast avelssto jag har men jag måste granska henne objektivt & lära av de avkommor jag fått & sett. Jag vill ju ta min avel framåt :)

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
5 112
Senast: Devinshed
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 303
Senast: Mist
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 283
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar