Hingst föl med svullen förhud...

remiracle

Trådstartare
Min lill kille som är född i torsdags kväll har en svullnad på höger sida av förhuden. Idag tyckte jag att det var större så vi åkte till veterinären. Tyvärr hade han inte sett något liknande tidigare....

Bild finns

http://farabol.zoomin.se/I335126W451H546V20070414T192129Z

Den delen som är svullen är alldees kall och det rinner gult sekret ifrån det, vet inte riktigt var ifrån. Enligt veterinären var det sårvätska... Veterinären sa att vi skulle avvakta. Han tror att det kommer att spricka upp. Då ska vi genast sätta in ethacillin. Visade hur vi skulle sticka, har aldrig gjort det på små föl:crazy: !
Fick han feber eller blev slö skulle vi bege oss till djursjukhus omedelbart!

Han är pigg och glad! Busar och springer med mamma i hagen och är högst normal.

Någon som varit med om liknande? Känns lite oroande just nu....

Kan tillägga att vi uppptäkte det när han var 6-7timmar...

Sv: Hingst föl med svullen förhud...

Bilden kan ej visas från länken.

Det ser otäckt ut tycker jag. Har aldrig sett något sådant tidigare. Var du på klinik o kollade det? Jag hade nog kollat med en annan vet också, det kan ju vara någon typ av missbildning som man ska göra något åt. Kissar han normalt? väldigt näpen fölunge annars.. hoppas det löser sig!

Atg veterinär men som håller på mkt med föl. Funderar på att åka till en veterinär till men väntar till på måndag om han inte blir dålig. jour avgifterna är inte roliga.... Kissar gör han normalt! han är bara svullen på höger sidan så han får ut snoppen och det är bra stråle...

Senast ändrad:

Har aldrig sett något sådant på häst, däremot så har min hund vid flera tillfällen har haft s.k. förhudsinflammation. Har sett ungefär likadant ut som din hingst. Har då mått toppen för övrigt, endast slickat på snorris då o försökt få den fri från "slabbet", som veterinären berättade var "flytningar" blandat med var. Har då fått ordination om att ta en spruta utan kanyl, fylla med desinfektionsmedel (ex Klorhexidin), spruta in under förhuden så det kommer mellan förhud o snorre, hålla igen i "öppningen" så att klorhexidinet inte rinner ut igen o sedan massera lite så det kommer in i det inflammerade stället. Låter säkert ganska snuskigt, men infalmmationen gick ned efter några gånger o blev väldigt fint efteråt. Hoppas det hjälper lite :angel:

/annalisa

Hur har det gått me den lille killen?

Om det är min hund du menar, så får han det ungefär en-två gånger om året ungefär, men har mycket att göra med att han är så liten (max 25 cm i "manke") o har då lätt för att få in smuts o bakterier i lille pillevinken. Är nog känsligare än andra hundar. Men kör man sedan Klorhexidin-kuren i några dagar så mår han som en prins o har inga problem (tills han får det nästa gång :( kommer ofta i samband med trimmning/klippning också, då han kan få in nåt pyttelitet hårstrå som kan ställa till det).

Det skulle jag med vilja veta.

Hur har det gått med din hingst.

Liknande trådar

Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 833
Senast: remmis
·
B
Avel Min lilla fölis som är född 19/5 är svullen på höger bakkota :(. Det började med ett liten skrapsår på utsidan kotan, inget blod eller...
Svar
4
· Visningar
2 770
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31