Hingst? -Bra eller dåligt?

Sv: Hingst? -Bra eller dåligt?

Vad tycker ni om att ha hingst om den inte används till avel? Är detta bra eller dåligt?

Har själv hingst så jag vill veta vad andra tycker om det. =)
Jag tycker personligen att ska man inte använda hästen i aveln finns det ingen anledning till att ha kvar den som hingst.

Jag är emot att ha hingst om de inte går i avel.
Jag tycker synd om dem att ha hormoner året runt och vara kåta så ofta utan att få utlopp för det. Sedan håller vissa sina hingstar i en egen hage och det tycker jag är grymt. Hästar är flockdjur och behöver det sociala samspelet med varandra.
Men om man har en hingst som inte har någon speciell sexlust och som inte reagerar på (icke brunstiga) ston och har den i en hage med kompisar, då tycker jag man kan ha hingst.
Även om jag inte förstår syftet.

Senast ändrad:

jag har en hingst som gått som avelshingst innan man nu ej är i avel. Han är en äldre härre å världens snällaste häst. har inga special hagar å står i box jämte stona. det ända e när alla stona e brunstiga så e han lite pratig men ALLA kan hantera honom i alla situationer. en super snäll kille som jag aldrig skulle tänka tanken på att kastrera även om han var ung. han trivs i sin hage jämte stona å har de bra. så länge det är så tycker jag det är lugnt.

jag har en hingst. Det va inte planerat. Han kom som hingst och va tänkt att kastreras för jag vill inte ha hingstar. Jag hade haft en hingst innan, den kastrerade jag 2 månader efter den kom.

Den jag har nu...jag vet inte..det har bara rullat på o han är hingst än idag. Jag har haft honom ca 1½ år. Har dessutom blivit rekomenderad att helt enkelt ha honom som hingst också.
Jag är inte intresserad av avel och kommer inte syssla med det heller. (dvs bedriva det som sk verksamhet)

Okej, vad roligt.. =)

Jag tycker att hingst som inte används tillavel ska kapas..Det är det bästa för hästen då slipper den gå själv och man slipper oroa sig om att den ska smita och betäcka massa ston.Blir dyrt de för hingstägaren.

Om man däremot ska tävla höga klasser dressyr kan de vara oki att spara en hingst även om man ej ska avla.
Just för att hingstar samlar på sig mer muskelmassa och blir mer biffiga och har en mer .- jag- vill -visa -upp -mig- energi.

Eller att man spar hingsten tills den är 5 år och sen kapar den då har den fått några åt att biffa till sig och behåller oftast maffigheten och hingtskaraktären fasten den är valack!

Men annars ser jag det bara som en massa extra bök och stök med att ha hingst.

Så länge hingsten har ett coolt psyke så tycker jag att det är okej även om man inte tänkt använda den i avel eller tävla höga klasser.
Personligen föredrar jag hingstar. Dom är lite speciella, maffiga. Och dom vet ofta om att dom är lite extra.
En hingst behöver inte vara svårare att ha att göra med än ett brunstigt sto.

Fast...bara för att det är en hingst så måste den faktiskt inte gå själv! Min hingst går ihop med en valack i hagen.

Ja, om hingsten har sällskap så är det ju toppen!
Men, många är lite tveksamma till att ha sina valacker med en hingst. Och, hur gör man om man helt plötsligt inte har något sällskap till sin hingst? Finns det risk för att hingsten inte kan gå tillsammans med andra hästar om den går själv ett tag?

Jag har själv en ettårig hingst som nu går tillsammans med en till ettårig hingst, en treårig valack och en 23årig valack, och det fungerar bra. Helst skulle jag vilja ha kvar honom som hingst tills dess att han blir 4-5 år, men isåfall får jag inte ha honom på betet nästa år... Hur skulle ni ha gjort i det läget?
Jag vill ju att min lilla (än så länge super-snälla) kille ska få ett bra liv med många långa somrar i stora gräshagar och många kompisar.

Personligen skulle jag aldrig skaffa mig en hingst, just för att jag tycker om bekymmersfri hästhållning ;) Även om en hingst kan vara hur lugn och fin som helst, så är det inte min grej... vill kunna släppa min häst med ston och valacker utan att behöva fundera ett varv extra, vill inte behöva leta stall som tar emot en osv. Hingst är inte min grej helt enkelt.

Jag hade ett par hingstar för nåt år sedan. Jag valde att inte kastrera. De gick tillsammans i hage o här finns inga grannar med hästar så jag hade inga bekymmer med ston som lockar. Jag gillar hingstar de har ett speciellt sätt så när det vart försäljning vart de kastrerade men här utan stostress tycker jag gott de kan få va okastrerade. Visst det är lite mer att hålla reda på på träning o tävling men då är de enligt mig snyggare oxå:angel: showar lite extra jämfört med en slätstruken valack. MEN hingstar som har ston runt sig o som inte får gå med kompisar osv tycker jag ska slippa va hingst.

Jag tycker att hingst som inte används tillavel ska kapas..Det är det bästa för hästen då slipper den gå själv och man slipper oroa sig om att den ska smita och betäcka massa ston.Blir dyrt de för hingstägaren.

Om man däremot ska tävla höga klasser dressyr kan de vara oki att spara en hingst även om man ej ska avla.
Just för att hingstar samlar på sig mer muskelmassa och blir mer biffiga och har en mer .- jag- vill -visa -upp -mig- energi.

Eller att man spar hingsten tills den är 5 år och sen kapar den då har den fått några åt att biffa till sig och behåller oftast maffigheten och hingtskaraktären fasten den är valack!

Min hingst går med två andra hingstar och den skiter i ston typ.. eftersom det är den äldsta hingsten i hagen som bestämmer så bryr sig inte min eller den andra hingsten om stona eftersom det är ledaren som bestämmer.. Så just om man har hingstar så så tror jag egentligen inte det är ngn fara.. sen är det ju såklatrt större ansvar om den nu skulle rymma osv.

har inget emot hingstar, har träffat en hingst som jag var väldigt nära att köpa..(lång historia).

hurvida man "ska" behålla som hingst, beror på individen, enlgt mig. som andra också sagt; har träffat fler ston som är knepiga att hålla på med, än hingstar som varit besvärliga.
tar jag t.ex. ett föl efter min dam senare, och det blir en hingst, kommer jag inte att kastrera bara för att jag inte ska avla. har jag möjlighet att ha en hingst där jag står vid det tillfället, och individen "funkar", så..
det är så himla olika..

förstår inte varför det skulle vara olika "bara för att" man ska tävla dressyr.. :grin: . om man oroar sig för att hästen ska rymma till stona, lär ju inte det bli bättre för att det är en tävlingshäst. det är inte mindre "bök och stök" att ha tävlings-hingst, eller hur..?

Kul att läsa allas tankar om hingstar. Kastrerade själv min hingst i våras efter viss vånda, han kunde gått i avel, men jag har aldrig ångrat mig. Livet blev bra mycket lugnare och han slipper sitt hormonpåslag.
Hmmm. En hings hormoner säger ju inte bara "erektion" utan även "skaffa en flock och försvara den". Oftast isolerar vi hingstarna och den enda "flock" han har är människan som sköter honom och i det läget får han ju absolut inte se sig som den som försvarar människan för då är han även flockledaren, vilket ju klart kan leda till mindre bra konsekvenser...
Sedan tänkte jag på detta med jäförelsen med brunstiga märrar som blir svårhanterade. Jag vet att en del kan bli sura till graden att de kan försöka sparka huvudet av en inkräktare... men, ändå. Hingstar har användning av sin aggression varje dag, han behöver den för att försvara sin flock. Hingsthormonerna ger inte baa kåthet utan även aggression som en el av det sexuella beteendet. Så jämförelsen haltar till viss del där. Eller vad tänker ni...!?

Inga större problem. Min hingst gick ensam kanske 2 år innan den släpptes ihop med en valack. Sedan gick han ensam ett par månader och släpptes ihop med 2 andra valacker. Sedan lånades dom hästarna ut så han blev ensam några månader igen och släpptes sedan ihop med valacken han gick med tidigare igen. Det enda han försvarar är sitt krafftfoder...(när han får det i hink i hage) men det skulle han nog göra som valack också.

Personligen skulle ajg inte behålla som hingst om den inte ska gå i avel. Tänk om den kom lös! :eek:
TS häst hade iaf hästkompisar,vilket är ett plus.

Om man ska behålla en hingst så krävs först och främst kunskap sedan att man står på en BRA anläggning med bra staket och EL i. Har tyvärr mest dåliga erfarenheter av idioter som ska ha hingst men är man kunnig så ser jag inget fel med det mer än att det är synd att dom ska behöva gå själv.

Håller med om att jämförelsen med brunstiga ston haltar rätt rejält. Det går inte att jämföra.

hingstar ska inte särbehandlas! särskillda hagar, isolerad box osv.. klar dom blir totalt galna när dom väl får se ett sto! min hingst står i vanlig hage med en extra tråd bara med både ston och valaker runt om. I stallet står han mitt emot mitt sto och brevid en valak. Och denna hingst har faktiskt gått i flock för bara ett år sedan, då med bara ston. Men jag antar att det är olika från hingst till hingst, men man märker lätt, som ägare till hästen om den trivs och har det bra.. och det ser man faktiskt ganska väl så som hull, trivselfläckar, aptit, humör m.m... så jag ser inget behov av att kastrera en hingst om den är pålitlig och verkar ha det bra och trivas med sig själv.. och att en själv trivs med hästen såklart :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?