Hingst? -Bra eller dåligt?

Sv: Hingst? -Bra eller dåligt?

hingstar ska inte särbehandlas! särskillda hagar, isolerad box osv.. klar dom blir totalt galna när dom väl får se ett sto! min hingst står i vanlig hage med en extra tråd bara med både ston och valaker runt om. I stallet står han mitt emot mitt sto och brevid en valak.

Ja det var väl inte något konstigt, så har väl de flesta hingstar det skulle jag tro:confused: Egen hage har många, men det tycks din också ha?

Jag tycker det är fel att låta en häst fortsättas som hingst om den inte går som avelshingt. Om inte min unghingst visar sig vara något på hingstfronten så blir det kastration direkt, han ska inte få hindras från att gå i stora härliga flockar bara för hans kulor. Kort gott.

Ja det var väl inte något konstigt, så har väl de flesta hingstar det skulle jag tro:confused: Egen hage har många, men det tycks din också ha?

Det jag menar är att många hingstar säkert kastreras i "onödan". Så länge hingsten inte verkar må dåligt av att gå i egen hage med en massa hästar runt om sig som tex att han ränner runt i hagen och skriker dagligen.. Så ser jag ingen anledning till kastrering, och detta naturligtvis om dom mår bra och trivs! sen så beror det väl också mycket på vad hingsten har för huvud.. hingst med dåligt huvud, ajaj:crazy:

Det jag menar är att många hingstar säkert kastreras i "onödan". Så länge hingsten inte verkar må dåligt av att gå i egen hage med en massa hästar runt om sig som tex att han ränner runt i hagen och skriker dagligen.. Så ser jag ingen anledning till kastrering, och detta naturligtvis om dom mår bra och trivs! sen så beror det väl också mycket på vad hingsten har för huvud.. hingst med dåligt huvud, ajaj:crazy:

Jag tror tvärtom. Alldeles för många behålls som hingstar som inte borde det. Hos fel personer. Och alldeles för många "buskbetäcker på skoj" med sina hingstar och märkliga korsningar blir bla resultatet:crazy:

Jag tror tvärtom. Alldeles för många behålls som hingstar som inte borde det. Hos fel personer. Och alldeles för många "buskbetäcker på skoj" med sina hingstar och märkliga korsningar blir bla resultatet:crazy:

Det stämmer nog. Men som jag tex som har en halvblodshingst och ett halvblodssto.. och fick dessutom ett underbart föl nu i natt.. Jag skulle inte säga att jag "busbetäcker på skoj" fast han inte är godkänd, ännu.. Sen så tror jag nästan att det kan bli sååå mycket bättre individer än tex att avla på en "sönderavlad" sjärnhingst som hoppar 2 m högt men som inte har så bra huvud. Kan hingsten vara hingst och inte lider och att man använder den på rätt sätt så i mina ögon bör den då få vara hingst :)

Fullständigt onödigt. Har inget emot hingstar men gör de ingen nytta i aveln föredrar jag dem som valacker.

Vad tycker ni om att ha hingst om den inte används till avel? Är detta bra eller dåligt?

Har själv hingst så jag vill veta vad andra tycker om det. =)

Klarar du av hästen och den funkar att ha som hingt så är det väl bra. Tycker att det är upp till dej (:

jag tycker att om hästen inte fyller ngn funktion som hingst så kan man lika bra kastrera den, dels för att slippa allt tugnt ansvar som det är att faktiskt se till att hingsten inte är på andras hästar o.s.v.

med ansvar menar jag inte bara inom Avel, även om det är där dem gör sig bäst.
jag har jobbat både i trav och galoppstall där man valt att ha kvar dem som hingstar för löphuvudet skull och för om hästen springer in pengar vill man inte störa den på ngt sätt.. givetvis ska övrig hantering fungera då...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?