Hingst? -Bra eller dåligt?

LouiseHellstrom

Trådstartare
Vad tycker ni om att ha hingst om den inte används till avel? Är detta bra eller dåligt?

Har själv hingst så jag vill veta vad andra tycker om det. =)

Sv: Hingst? -Bra eller dåligt?

Skulle väl säga att det är upp till var och en, men oftast får man problem på diverse fronter. Att hitta stall som ta emot hingst, i de fall man inte har eget. Ansvarsfrågan vilar tungt på hästägaren, osv. I övrigt kvittar det säkert, beroende på individen.

Det beror ju alldeles på hur hästen är.
Vilka andra hästar den ska gå med osv.
Många hingstar är helt underbara så är det en häst med bra psyke så tycker jag det är bra :)

Skulle väl säga att det är upp till var och en, men oftast får man problem på diverse fronter. Att hitta stall som ta emot hingst, i de fall man inte har eget. Ansvarsfrågan vilar tungt på hästägaren, osv. I övrigt kvittar det säkert, beroende på individen.

Ja, jag har ju turen att ha fått stå med min hingst hos uppfödaren. Han står tillsammans med två 4-åriga hingstar och det går bra, ensälänge iaf :P

Bra eller dåligt, det är väl en smaksak antar jag. Personligen skulle jag inte ha en hingst om den inte användes till avel.

Känns egentligen lite taskigt mot hästen, men OM man kanske vill använda den till avel i framtiden förstår jag om man väljer att ha kvar den som hingst.
Med taskigt mot hästen menar jag att den får gå med en massa hormoner utan att få ge utlopp för det.
Jag har inget emot hingstar, men enda anledningen att jag själv skulle skaffa en är om den ännu inte är kastrerad men jag ser till att få det gjort själv, eller om jag har förhoppningar om att kunna använda den inom avel eller helt enkelt en dyr häst med bra stam som är mer värdefull som hingst.

Är lite kluven i frågan faktiskt, tycker det beror helt och hållet på individen. Har själv haft funderingar på att behålla en av mina uppfödningar som hingst, men eftersom han då inte var välkommen att stanna i det stallet han stod så var det bara att acceptera en kastrering (hade iofs tänkt visa honom på rådgivande bedömning, och låta det resultatet bestämma om hans framtid skulle vara som hingst eller valack, men ville inte byta stall, och chansen att få en hingst godkänd är ganska liten ändå)
Har pratat med ett par hingsthållare, och de har varit rörande överrens om att hingsten inte verkar i avel så tycker de att det är mer humant att kastrera dem, pga hormonerna (kan tänka mig att det är påfrestande för hingstar som ofta träffar ston/känner lukten av brunstiga ston)

Mitt svar alltså..... Jag vet inte :angel:

Känns egentligen lite taskigt mot hästen, men OM man kanske vill använda den till avel i framtiden förstår jag om man väljer att ha kvar den som hingst.
Med taskigt mot hästen menar jag att den får gå med en massa hormoner utan att få ge utlopp för det.
Jag har inget emot hingstar, men enda anledningen att jag själv skulle skaffa en är om den ännu inte är kastrerad men jag ser till att få det gjort själv, eller om jag har förhoppningar om att kunna använda den inom avel eller helt enkelt en dyr häst med bra stam som är mer värdefull som hingst.

Ja, en hingst blir ju lugnare med ston om den får gå och betäcka och gå med ston som en egen flock. Men det finns ju vissa örter som lugnar hormonerna och hingstbeteendet kan faktiskt upphöra helt

Delvis knapplån

Ni som tyckte att det var elakt att behålla hingsten om den inte ska betäcka. Hur ställer ni er till att inte kastrera ston som inte ska gå i avel? Om vi säger att bägge får ett normalt liv med utevistelse och hästkompisar.. För det är ju inte enbart hingstarna som har mycket hormoner. Har stött på MYCKET mera ston som beter sig konstigt och aggressivt under brunst osv..

Obs! Inget påhopp! bara en undran;)

Det är större och mer riskfyllt ingrepp att kastrera ett sto, att kastrera en hingst kan man göra enkelt på hemmaplan med hästen stående.
En hingst hormoner håller väl i sig från första sto som brunstar på året till sista, ett sto har regelbundna, några dagar till några veckors brunster. Men ja, det finns värre än andra.

Ok, bara undrar:). Eftersom att en del folk verkar vara helt emot att ha kvar som hingst även fast hästen får ett bra liv med hästkompisar osv.

Jag är hingstägare. Han är dock bara ett år ännu o står i mitt eget stall. Vi tar emot hyresgäster men bara valackar o alla går i samma hage o så kommer det att förbli.

Huruvida han ska få vara hingst eller inte kommer jag att bestämma efter bruksproverna för hans ras. Det blir nog när han är 5 år gammal. Om han inte går igenom kommer jag att ta semin o frysa den o sen kastrera honom. Jag vill inte ha hingst bara för att ha hingst, det är ingen vits för mig som ska ha honom främst som tävlingshäst.

Här hemma klagar vissa grannar redan på att jag har hingst trots att de knappt sett honom. De är rädda för att han ska smita o ta sig in i deras hagar. Jag har bra staket med rejält med ström i så jag undrar lite borde de inte fundera på hur bra deras eget staket är om denna oro finns. Jag gör allt jag kan o tänker absolut inte låta min häst komma lös. Om så skulle hända tar jag givvetvis mitt FULLA ansvar men vad händer om deras ston kommer springande till mig. Jag oroar mig också, för deras staket, inte mitt eget. Ingen annan heller föresten utom just de. De säger själva att de är rädda för hingstar över huvud taget.

Nå väl gärna hingst för min del men den ska då användas som hingst annars fyller det ingen vits tycker jag.
/ C

Hej jag har en 4årig frieserhingst som inte används eller kommer att användas som avelshingst(tror jag ialla fall!!!).Hur som helst så är det ganska svårt att hitta stallplats o kompis åt en hingst.Sen gäller det att där hingsten hamnar ska det finnas folk som kan ta hand om en hingst o som i mitt fall en unghäst o hingst.Men jag tycker annars att en hingst är det man vill ha pga utsrtålningen o hållningen.Man får det lilla extra med en hingst.Fast det gäller att veta vad man håller på med för annars kan det bli farligt. Det är även sååå olika på hästar.Min frieser kille är mest som en snäll cool vallack men som ibland kan göra en caprioll eller visa sig lite kaxig.Det beror som på liksom.Själv älskar jag att hålla på med hingstar.Det är lite extra!!!

Jag har två shettishingstar! Små, bara åttio centimeter, men j*kligt jobbiga ibland. När hovslagarn kom så började den ena sparka och bocka och så MEDAN han verkade, så han fick ta sin hovslagartång och slå han (väldigt försiktigt, inte riktigt slå, men vet inte hur jag ska uttrycka mig?!) i mankammen. Sen dess så har ingen av mina hingstar bråkat med hovslagarn!

Jag har inga andra problem med mina, annat än hovslagarn och att dom testar gränserna varje gång man håller på med dom.
Dock bara den ena :d

Jag har stall hemma, och jag har dock också tänkt att ta dom lite till avel. Ska ställa ut min finaste lilla hingst i vår.
Tycker att man kan ha hingst utan att avla!:)

Har man möjlighet att hålla stallplats till en hingst så ser jag absolut inget fel med det. Man får ju titta på den enskilda individen. Har man en hingst som inte används/kommer användas till avel i någon utsträckning och den ändå fungerar "normalt" ihop med andra hästar så är det ok. En del hingstar har fruktansvärt stark könsdrift och kan på detta sätt till och med må dåligt av det. Har sett obrukade hingstar vandra av och an dagarna i ända i sin hage och grävt upp djupa diken där de går. Det är inget liv för en häst, jag anser det då vara bättre att kastrera.

Kul att få några svar på tråden iaf =)
Eftersom min hingst är så otroligt klar i psyket så vil min faster (hon som står på hästen) behålla honom som hingst. men eftersom det tydligen är jättesvårt att få sin häst avelsgodkänd (stamboksförd) i welshvärlden så tror inte jag han går så långt. Det kravet jag har är att jag ska ha kvar honom oavsett. :)

Ar kluven eftersom det satt vi haller hastar pa just nu inte ar stor skillnad mellan ston, valacker eller hingstar.
Eftersom det ar sa mycket pengar inblandade (i vissa fall miljonbelopp for en obeprovad ettaring) och vi inte ager alla hastar sjalva gar i princip alla hastar var for sig.
Vi har bra staket och "sakert" stall och har hitintills inte stott pa nagra problem med att ha hingstarna i narheten av ston.

Det ar helt klart individ baserat hur hingstiga de ar - tva marker man inte ens medans den tredje kan bli upp over oronen av ilska och kathet flera ganger om dagen. (missuppfatta mig ratt nu, den senare bor kastreras men agarna tillater det inte)

Jag tycker det ar onodigt med an hingst som inte skall till avel men samtidigt maste man ju ta tid pa sig att lista ut huruvida detta kommer handa (sarskilt inom den bransch dar jag haller till)
Skulle mer an garna kastrera over halften av alla hingstar som man ombedjes trana varje ar men tyvarr ar det inte vi som haller i beslutet alla ganger.

Kortfattat - jag tycker en "oandvandbar" hingst behover kastreras pga livskvalitet (notera att jag vill ha alla hastar tillsammans men inte kan) daremot har jag absolut ingenting emot hingstar och foredrar dem manga ganger mot bade ston och valacker.

jag har en hingst. Det va inte planerat. Han kom som hingst och va tänkt att kastreras för jag vill inte ha hingstar. Jag hade haft en hingst innan, den kastrerade jag 2 månader efter den kom.

Den jag har nu...jag vet inte..det har bara rullat på o han är hingst än idag. Jag har haft honom ca 1½ år. Har dessutom blivit rekomenderad att helt enkelt ha honom som hingst också.
Jag är inte intresserad av avel och kommer inte syssla med det heller. (dvs bedriva det som sk verksamhet)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?