Hindra sadeln från att glida fram

Sv: Hindra sadeln från att glida fram

diny skrev:
Hej!

Har börjat sätta igång ett sto (rund som en julgris efter nästan ett år som konvalicent) och det är hopplöst att få en sadel att sitta på plats.

Den enda som sitter kvar någorlunda är Diddi men måste hoppa av och sadla om efter vägen. Trots att man spänner gjorden tills man känner sig helt blå i ansiktet :d .

Har tom testat att lägga på en geldyna under som funkar för de andra men inte på henne. Fast de har inte hennes mage heller :rofl: men förhoppninsvis så ska den försvinna.

Några bra tips till den gjort det?

varöfr itne en sån dära svanskappa då?? det brukar man ha på hästar som ev har lågmanke å sadeln åker frammåt..funkar jätte bra!=)

Svanskappa brukar islänningarna använda när dom rider in unghästarna så att sadeln inte ska åka fram om hästen bockar. Själv har jag aldrig andvänt svanskappa

diny skrev:
Gillar det bomlösa bla för jag blir så mjuk i kroppen när jag rider i en sådan jämfört med bom (har fibromyalgi) . Det enda jag inte tycker om med Diddi sadeln är att jag tycker de ger lite mankfrihet (beror i och försig säkert på hur mkt ryggmuskler hästen har men ändå). Vad jag har lärt mig så ska man få in fingrarna mellan manken och sadeln i alla gångarter.

På sätt och vis är det tur att det dröjer ett tag innan hästen ev blir min för då hinner man höra mer om STAR-TREKKs dressyr och islandssadlar. Har även för mig att jag läste på nätet att det skulle komma en till version av Diddi med bla en padd som passar till den omusklade hästen.

Efter kiropraktorn behandlat henne så påminner hon liten krutburk med mkt egen vilja att rida. Tills orken tar slut :d men efter en stunds skritt så är hon hur pigg som hellst igen.

Ah okej, med andra ord inte så trevligt för dig att rida med bomsadel. Jo det är klart alla gånger, provar dock inte ut sadlar själv. Använder mig utav min sadelutprovare h*n är rekomenderad från alla håll å kanter.

Jo bomlösa marknaden kommer det ju nytt i hela tiden, bara å vänta någon månad möjligtviss två max tre :D, Fast jag själv trivs med bomsadel, dock passar min ponny i mitt favvo märke dom sitter som smäck på henne och hon å jag älskar dom :love:

Ah trevligt, jo min är oxå en liten krutburk dock försvinner inte energin men hon jobbar på något helt underbart lätt nu. Min är nog den mest perfekta hästen man kan få tag på nu när hon är så här i temperamentet :love:

moonlightgarden skrev:
Det var inte liten elelr stor jag tänkte på. Jag tänkte mig snarare en obefintlig manke (alltså ty inte syns alls) kombinerat med rund häst vilket det nu var frågan om.

ja men det va ju dä hon menade....min häst har obifintlig manke sadel glider inte fram för att han inte har en manke utan för att magen trycker sadelgjorden framåt....sadeln ska ju inte direkt vila mot manken manken är ju ingen stoppkloss man ska använda för att hålla fast sadeln då gör det nog inte lite ont på hästen.:confused:

Tror inte du desvärre förstår vad jag menar med noll existens på manke, vilket juförsig kan vara svårt för folk som inte har sett en riktig sådan. Nej manken ska ju inte stoppa sadeln, men en häst som har noll existens utav manke å istället är helt rund å fortsätter seddan i en hals får ett taskigt sadelläge, d.v.s. det är svårt för en salde att ligga kvar eftersom att det bara är som en rundhet ändå fram till haslen, som en svinrygg fast rundare :)
Seddan så finns det ju hästar som har dåligt sadelgjordsläge, antingen generelt eller för att magen för tillfälligt är för rund, min har taskig sadelgjordsläge så där är det svårt att hitta sadelgjord som ligger kvar där den ska ligga. Å sadelgjorden dras fram vilket ju gör så att sadeln kan glida fram, botemedlet för mig var repgjord :D Fast jag ska byta å köpa den andra sadeln som ligger bra på henne.
Är det magen som är problemet för tillfället för att hon är lite för rund så finns det ju enkla botemdel det är ju när man har dom andra problemen som det är svårare.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 532
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: CarEr
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Jojo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite ny här och vet inte riktigt om jag postade i rätt tråd, Men jag har precis fått en egen ponny, och jag är super...
Svar
3
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar