Hindra sadeln från att glida fram

Sv: Hindra sadeln från att glida fram

Varför fick du rådet att stå upp när du travar? Jag rider då lätt i min :) Å det är inga problem, hade dom någon anledning till att säga så *nyfiken*.

Hon har varit konvalicent i ett år och är triangelmärkt (varit till bla strömsholm 5 gånger utan de hittat vad som var fel). Men för några veckor sedan kom en kiropraktor och han trodde att hon kunde bli helt bra. Så jag vill inte fresta på henne mer än nödvändigt trots att det inte syns något av hennes gamla problem nu.

Vad jag har hört så skulle man aldrig stå i stigbyglarna med en ridgjord bara ha dom som stöd.

Nä det ska man inte pågrund av att då hamnar det ett stort tryck på väldigt liten yta.

Därför jag undrade varför dom sa att du skulle stå upp i traven. Rida lätt kan man göra för då kan man ju rida lätt med knäna istället för med fötterna så man enbart lyfter sig med hjälp av knämusklerna. Suverän tränning ;)

Jasså vad kom kiropraktorn fram till att det var då?

moonlightgarden skrev:
Svanskapp för mig är en sista utväg, man bör prova med annat först. eftersom att ett flertalet utav ridhästarna tyvker det är obekvämt å drar iväg i bockningen tecken. Är hästen inkörd seddan tidigare så brukar det juförsig inte vara så.

hehe min häst e inkörd men de va jag som gjort det och jag bara satte på han svanskappan till sadeln INNan han blev inkörd...nemas problemas funkar lika fint när man kör...det beror på hästen vissa hästar kan helt enkelt inte ha nåt under svansen och får ha en annan variant av "svanskappa" som spänns under magen vet inte vad den heter.

det med att vissa bockar kan oxå bero på att folk inte är så noga med att se till så inget hår från svansen kommiit ikläm.

men jag gillar heller inte svanskappa man ska ha en sadel som passar....det gör dock min men inte på en viss fet och gödd herre hm *harkel*

men de bästa e nog o rida barbacka ett tag + bantning + ev tömmköra/köra så fläsket går bort utan en massa tung ryttare på.

Den erfarenhet som jag har av för tjocka hästar som sadeln vill glida fram på är att det bästa är en svanskappa och/eller förgjord. Sätter man svanskappan korrekt så är det sällan som hästarna inte accepterar den. En kombination av svanskappa och förgjord brukar kunna göra så att sadeln ligger någorlunda stilla. Men trots dessa hjälpmedel så brukar man ändå måsta sadla om med jämna mellanrum.

Att använda en "anti-halk-padd" tror inte jag är någon vidare bra idé, det är för stor risk att det blir friktion mellan padd och häst.

Annars så håller jag med Gullan86, det är kanske bäst att försöka banta ner hästen lite först innan man börjar rida med sadel. Sadeln ligger ju inte bra på hästen och har du otur så kan det leda till olika skador.

/Sara

Jomen då har du nog en sådan häst.

Nja jag har nog inte satt fast något hår under, min var rädd om svansen redan när jag köpte henne å jag fick träna ett bra tag på att jag skulle få lyfta svansen utan att hon försökte smälla till mig med en spark :angel:
Hon är helt enkelt lite svansrädd utav sig.

Jo precis en sadel som passar är bäst, dock bomlösa så är det väll inte frågan om just det utan om något annat. Tror jag iaf, kan inget om dom direkt. Själv ska jag köpa ny sadel, är inte riktigt nöjd med min så jag ska köpa det andra märket som ligger bra på min.

moonlightgarden skrev:
Jomen då har du nog en sådan häst.

Nja jag har nog inte satt fast något hår under, min var rädd om svansen redan när jag köpte henne å jag fick träna ett bra tag på att jag skulle få lyfta svansen utan att hon försökte smälla till mig med en spark :angel:
Hon är helt enkelt lite svansrädd utav sig.

Jo precis en sadel som passar är bäst, dock bomlösa så är det väll inte frågan om just det utan om något annat. Tror jag iaf, kan inget om dom direkt. Själv ska jag köpa ny sadel, är inte riktigt nöjd med min så jag ska köpa det andra märket som ligger bra på min.

jo men bara för din häst var rädd,
behöver det inte vara en dåligt alternativ.
alla hästar eju inte svansrädda.

När mina hästar är riktiga tjockisar, vilket dom ofta är brukar jag ha två gjordar. En framför kulan och en gjord med resår i båda ändarna som jag placerar bakom kulan. Funkar jätte bra. Sen med mer ridning och kulan minskar kan man ta bort den bakre gjorden. Tyvärr har jag ingen bild men kan fixa.

Lycka till!!

Skulla skrev:
När mina hästar är riktiga tjockisar, vilket dom ofta är brukar jag ha två gjordar. En framför kulan och en gjord med resår i båda ändarna som jag placerar bakom kulan. Funkar jätte bra. Sen med mer ridning och kulan minskar kan man ta bort den bakre gjorden. Tyvärr har jag ingen bild men kan fixa.

Lycka till!!

ja de va nog en sån gjord jag menade...vet inte va det kallas...den jag såg iaf fästes i den 3 sista stroppen på sadeln o som du skriver bakom magen typ hästens "midja"
men DET kan nog vara fler hästar som har svårt att accsepptera kan jag tänka mig...på rodeohästar spänner de ju en rem hårt som tusan där för att hästen ska bocka....

En bomlös sadel ska ligga still oavsett om manken är stor eller inte...

Kolla in tråden "Bogfrihet" på "Hästvård" på forumet.

Jag trodde att mitt ena sto som har lätt för att bocka skulle reagera, men hon brydde sig inte det minsta. Jag spände gjorden ganska löst i början men sen när jag drog åt lite mer tyckte hon det va helt ok.
Men man behöver inte spänna så hårt för magen hindrar ju gjorden att åka fram. ;) Har faktiskt inte träffat på ngn häst som har brytt sig om gjorden.

Hon hade problem med bäcken och kors. Hon är dräktig och ska föla i slutet av juni så vi tar det lite lugnt. Nuvarande ägarna (går allt bra blir hon min efter fölet är avvänjt) vill att hon ska röra på sig lite så hon får bort den "lilla" magen och hon verkar inte trivas lika bra att bara gå i hagen.

Ska köpa en sadel när jag köpt henne och lutar helt klart mot en bomlös.

rock_89 skrev:
:idea: :idea: :idea: Det brukar funka med såndär "halk grej" man brukar ha under mattor. Går att köpa på typ tygaffärer för en billig penning.

Det finns ju också som Anti glid paddar, dom är super.

Andra tips är: Förgjord eller en svanskappa.

Poplan skrev:
Det finns ju också som Anti glid paddar, dom är super.

Har använt en gelpadd som även fungerar som antiglid. Ska testa den i kombination med att inte spänna gjorden lika mkt. Har för mig att jag sett en förgjord liggande i sadelkammaren.

:bow: TACK FÖR ALLA TIPS! :bow:

diny skrev:
Hon hade problem med bäcken och kors. Hon är dräktig och ska föla i slutet av juni så vi tar det lite lugnt. Nuvarande ägarna (går allt bra blir hon min efter fölet är avvänjt) vill att hon ska röra på sig lite så hon får bort den "lilla" magen och hon verkar inte trivas lika bra att bara gå i hagen.

Ska köpa en sadel när jag köpt henne och lutar helt klart mot en bomlös.

Amen gud vad roligt, får vi hoppas att det blir så :)

Jorrå bomlösa finns i dom flesta modeller nu för tiden :)

skuggi skrev:
En bomlös sadel ska ligga still oavsett om manken är stor eller inte...

Det var inte liten elelr stor jag tänkte på. Jag tänkte mig snarare en obefintlig manke (alltså ty inte syns alls) kombinerat med rund häst vilket det nu var frågan om.

Molvi skrev:
jo men bara för din häst var rädd,
behöver det inte vara en dåligt alternativ.
alla hästar eju inte svansrädda.

Nej det har jag aldrig sagt, det ja sa var att det skulle vara en utav dom sista sakerna jag provar själv å prövar med andra allternativ först. För det finns en hel del alternativ, å då provar jag helst det först i stället för att ha en svanskappa på dagligen.

Gillar det bomlösa bla för jag blir så mjuk i kroppen när jag rider i en sådan jämfört med bom (har fibromyalgi) . Det enda jag inte tycker om med Diddi sadeln är att jag tycker de ger lite mankfrihet (beror i och försig säkert på hur mkt ryggmuskler hästen har men ändå). Vad jag har lärt mig så ska man få in fingrarna mellan manken och sadeln i alla gångarter.

På sätt och vis är det tur att det dröjer ett tag innan hästen ev blir min för då hinner man höra mer om STAR-TREKKs dressyr och islandssadlar. Har även för mig att jag läste på nätet att det skulle komma en till version av Diddi med bla en padd som passar till den omusklade hästen.

Efter kiropraktorn behandlat henne så påminner hon liten krutburk med mkt egen vilja att rida. Tills orken tar slut :d men efter en stunds skritt så är hon hur pigg som hellst igen.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 532
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: CarEr
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Jojo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite ny här och vet inte riktigt om jag postade i rätt tråd, Men jag har precis fått en egen ponny, och jag är super...
Svar
3
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar