Hindermått

Susz

Trådstartare
Hej, har en fråga angående hindermått.
Hur grov ska en bom vara? Hur lång ska en bom vara?
Hur långt avstånd ska man ha mellan bommarna när man ska trava
över? OBS bommarna ska ligga på marken. När en häst aldrig travat
över markbom förut hur många ska man ha i rad? Hur många ggr ska
man trava resp skritta över när det är första gången. Hästen är 6 år och i full tävlingskond (inte inom hoppning som ni förstår)

/ Susz

Sv: Hindermått

120 cm brukar jag ha mellan bommarna på ett ungefär, sedan kan man ju ha längre eller kortare beroende på vad man vill ha för effekt av bommarna.

Förr i tiden använde sig folk av tunga åttakantiga bommar, vilket numera är förbjudet, tror man strävar efter att ha ett ganska så lätt material i bommarna.

Utomhus är det vanligt att man använder sig av 3,5 meters bommar, men det kan ju bli ganska otympligt att släpa runt på så inomhus använder man sig av 3 meters bommar, då de tar mindre plats om man ska bygga i ett litet ridhus.

Lägg ut 4 bommar och låt hästen skitta över dem på ganska lång tygel så att hästen kan titta och klura ut hur den ska ta sig över bommarna. Låt den sänka nacken för att komma upp med ryggen och börja jobba med bakbenen. Om hästen reagerar bra när du skittar över dem är det bara att göra samma sak i trav. Försök att inte störa hästen för mycket utan låt hästen göra jobbet och taxera in själv.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V