Hinder i backe.

S

speciell

Hallå alla terrängfantaster! Jag var ute och red i eftermiddags och hittade tre terränghinder i bra skick. Det finns en terrängbana i en del av skogen men det jag har sett av den är inte alls i skick för att hoppas, helt igenväxt, massa grenar och några lager löv runt hinderna osv. Men, till min förvåning så hittade jag tre hinder som verkade gå utmärkt att hoppa men jag vågade inte. Hittils har jag hoppat i paddock/ridhus med min foderhäst som jag fick i januari i år. Jag har aldrig hoppat terränghinder innan men jag känner mig tillräckligt säker för att prova. Iaf dessa hiderna såg ovanligt läskiga ut i mina ögon! Två av hinderna stog mellan två backar ganska svaga men ändå. Alltså, jag måste galoppera i nerförsbacke, sen står hindret lite upphöjt och sen direkt efter är det uppförsbacke. Det andra hindret såg hyfsat lätt ut, det var lågt (max 50 cm) men jag måste svänga kanske 2 meter innan hindret för att komma rakt på vilket jag måste för att inte hamna i några buskar.

Så, finns det någon som kan lugna mig med en förklaring på hur man hoppar dessa hinder på bästa sätt utan olyckor?

Sv: Hinder i backe.

Hallå alla terrängfantaster! Jag var ute och red i eftermiddags och hittade tre terränghinder i bra skick. Det finns en terrängbana i en del av skogen men det jag har sett av den är inte alls i skick för att hoppas, helt igenväxt, massa grenar och några lager löv runt hinderna osv. Men, till min förvåning så hittade jag tre hinder som verkade gå utmärkt att hoppa men jag vågade inte. Hittils har jag hoppat i paddock/ridhus med min foderhäst som jag fick i januari i år. Jag har aldrig hoppat terränghinder innan men jag känner mig tillräckligt säker för att prova. Iaf dessa hiderna såg ovanligt läskiga ut i mina ögon! Två av hinderna stog mellan två backar ganska svaga men ändå. Alltså, jag måste galoppera i nerförsbacke, sen står hindret lite upphöjt och sen direkt efter är det uppförsbacke. Det andra hindret såg hyfsat lätt ut, det var lågt (max 50 cm) men jag måste svänga kanske 2 meter innan hindret för att komma rakt på vilket jag måste för att inte hamna i några buskar.

Så, finns det någon som kan lugna mig med en förklaring på hur man hoppar dessa hinder på bästa sätt utan olyckor?

En bra idé är att inte hoppa terränghinder alls om man ingen erfarenhet har. Sök upp en bra tränare och träna på en riktig bana under ordnade former istället. Det är ett bra sätt att undvika olyckor på!

Dubbelpostat....

Fasst hindret som var 50 cm skulle du ju kunna travhoppa om du känner dig osäker :idea:

på min ridskola hoppade jag tereng hinder dom va typ 50 cm=bra och börja med;):)då jag å min ponny va lite osäkra!:smirk:

Det hindret på 50 cm klarar din häst nästan i skritt, så det kan du travhoppa i lugn takt. Om du tycker att det är kul och du känner dig säker kan du ju prova i lugn galopp :) Det enda som är skillnad på fasta o vanliga hinder (på den här höjden iaf) är att du ska sitta lite mer uprätt. Om hästen skulle slå i hindret kan man drutta av ^^
Det första hindret du beskrev är det nog bäst att vänta med tills du har någon med dig på marken. Lycka till!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 900
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 832
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2