himalayasalt

Venus_in_Furs

Trådstartare
Köpte en sådan saltsten häromdagen men efter googling verkar det finnas delade meningar om detta är bra eller ej. Någon som sett någon ny forskning kring detta? Ger ni era hästar?
 
Jag har en liten (enkilos) i ena boxen som jag köpte för att komma upp i fraktfritt när jag köpte annat. Har haft den drygt ett år och hästen slickar på den ibland. Under samma period har det gått ett antal vanliga saltstenar så inte så svårt se vad hästen föredrar.
 
Som flera skriver är de lika "rena" som vägsalt. De grävs fram ur en grotta i pakistan.
Men måste erkänna att jag gillar verkligen utformningen, med ett hål i och ett snöre igenom. Så himla lätt att sätt upp var som helst. Varför gör inte fodersaltstillverkare den utformningen?
 
Som flera skriver är de lika "rena" som vägsalt. De grävs fram ur en grotta i pakistan.
Men måste erkänna att jag gillar verkligen utformningen, med ett hål i och ett snöre igenom. Så himla lätt att sätt upp var som helst. Varför gör inte fodersaltstillverkare den utformningen?

Du kan ju köpa en stor 10 kg saltsten och trä snöre genom :)

Jag undrar om inte vanliga saltatenar är lite skörare dock och det kan spela in. Eller så har de bara inte upptäckt efterfrågan på småstenar med snöre.
 
Min häst har ingen saltsten alls eftersom hon gnager i sig en hel på bara ett par dagar. Hon får salt i maten istället så har jag koll exakt på hur mycket hon får i sig.
 
Köpte en sådan saltsten häromdagen men efter googling verkar det finnas delade meningar om detta är bra eller ej. Någon som sett någon ny forskning kring detta? Ger ni era hästar?
Ger inte till hästarna, men jag har en lampa av sådan sten som ger ett mysigt rödaktigt ljus ;)
 
Jag ger inte Himalaya till hästarna eftersom det sen ett decennie (minst) är etablerat konstaterat och skrivits massor om både innehållet och dessutom arbetsmiljö frågan för de som bryter detta salt . Priset dessutom utifrån det är horribelt men ffa marknadsföringen borde anmälts från dag ett att det vore ngt deluxe unikt osv. :eek:

Vanlig saltsten och extra tillskott av salt i maten eftersom de svettas och ansträngs och därför behöver dricka mycket är det som gäller för mig . Sen är vissa hästar kinkiga med tillsatt salt i fodret i såna mängder man inte sällan behöver , så det kan vara trixigt men de brukar vänja sig om man tillsätter och ökar minilite i taget .
 
Senast ändrad:
Jag har en till min eftersom plaseringen av en vanlig saltstenshållare i hennes gamla box var helt hopplös låg så ätställningen blev konstig.
Ny box blev det en vanlig saltsten också då väljer hon den vanliga och låter himalaya stenen vara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
909
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 427
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp