Himalaya saltsten??

Sv: Himalaya saltsten??

Våra hade sån på betet men hemma i stallet har jag helt vanliga vita saltstenar.

Min väninna har hängt upp en himalaya salsten till sin häst. Det funkar bra.

delvis kl

Vad är det för skillnad på det och vanliga saltstenar?

Annars svarar jag en gång också om du inte orkar leta: Vi har det till alla hästarna och de älskar Himalaya-stenarna! (ibland nästan lite för mkt!) Ska tydligen vara "renare", typ som källvatten från bergen istället för kranvatten:p

Fram för Himalaya!:banana:

Annars svarar jag en gång också om du inte orkar leta: Vi har det till alla hästarna och de älskar Himalaya-stenarna! (ibland nästan lite för mkt!) Ska tydligen vara "renare", typ som källvatten från bergen istället för kranvatten:p

Fram för Himalaya!:banana:

Jag hittade tråden. Tycker den spårar ur som många andra trådar här på Buke tyvärr.

Ur miljösynpunkt låter det ju pannkaka att köpa salt som åkt runt halva jorden.

Varför i allsidar vill du ha en sån?

Lånar lite: Hästarna tycker mkt bättre om dem!

min häst älskar sin himalaya saltsten! tänker inte byta ut den...

Ur miljösynpunkt låter det ju pannkaka att köpa salt som åkt runt halva jorden.

Varför i allsidar vill du ha en sån?

Den är hårdare så det är svårare för hästen att ta tuggor från stenen. Den måste slicka och får förhoppningsvis inte i sig för mycket salt. Jo, visst kan de stå och slicka och slicka och slicka ... Men de traditionella stenarna kan de ju ta en stor tugga av. Vår ena gör så. Knaprar i sig vanlig saltsen, men kan inte det med Himalayastenen och då blir det inte samma åtgång.

Den är hårdare så det är svårare för hästen att ta tuggor från stenen. Den måste slicka och får förhoppningsvis inte i sig för mycket salt. Jo, visst kan de stå och slicka och slicka och slicka ... Men de traditionella stenarna kan de ju ta en stor tugga av. Vår ena gör så. Knaprar i sig vanlig saltsen, men kan inte det med Himalayastenen och då blir det inte samma åtgång.

De e väl inte så bra om de tar tugger av saltstenen, för oss människor e det ju inte bra med för mycket salt pga njurarna och det bör väl vara samma för hästar??

De e väl inte så bra om de tar tugger av saltstenen, för oss människor e det ju inte bra med för mycket salt pga njurarna och det bör väl vara samma för hästar??

Helt rätt. Salt är bra i lagom doser. Men absolut inte som vår ena som verkligen knaprar salt. Så när Himalayastenen är slut kommer jag att gå över till att ge lössalt i fodret istället.

skulle ju kunna vara så att hon vill tänka på miljön ,inte så bra med produkter som har åkt väldigt långt kan ju faftiskt påverka miljön med alla utsläpp i onödan.Konstig människa eller hur!

skulle ju kunna vara så att hon vill tänka på miljön ,inte så bra med produkter som har åkt väldigt långt kan ju faftiskt påverka miljön med alla utsläpp i onödan.Konstig människa eller hur!

Tänk på alla människor som reser utomlands, hur miljövänligt är det om man börjar tänka i de banorna. Jag reser aldrig utomlands då kanske jag kan köpa en saltsten som får resa en bit. Eller hur:angel:

min häst har himalaya saltsten o han älskar det. Dem jag har hästen hos säljer St. Hippolyt foder och då även dessa salt stenar....Tummen upp för dem säger jag bara!!!!:banana:

min häst har himalaya saltsten o han älskar det. Dem jag har hästen hos säljer St. Hippolyt foder och då även dessa salt stenar....Tummen upp för dem säger jag bara!!!!:banana:

En fråga bara ... vad får du betala för dina stenar hos St. Hippolyt?

Hööks säljer också Himalayasten nu (för 49:-)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 090
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 276
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Vi har Himalayasaltsten och den lossnar ju från snöret till slut. Då har vi en sån liggande saltstenshållsre där jag lägger bitarna. Nu...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka