Himalaya saltsten??

Sv: Himalaya saltsten??

Tänk på alla människor som reser utomlands, hur miljövänligt är det om man börjar tänka i de banorna. Jag reser aldrig utomlands då kanske jag kan köpa en saltsten som får resa en bit. Eller hur:angel:

Men varför köpa en saltsten från Himalaya, när det finns saltstenar här hemma som funkar? Du kan ju inte jämföra utlandsresor med att köpa saltstenar långt bort ifrån, det är ju inte riktigt samma sak. Jag förstår inte att folk inte tänker på vår miljö, ofattbart och dumt.

Den är hårdare så det är svårare för hästen att ta tuggor från stenen. Den måste slicka och får förhoppningsvis inte i sig för mycket salt. Jo, visst kan de stå och slicka och slicka och slicka ... Men de traditionella stenarna kan de ju ta en stor tugga av. Vår ena gör så. Knaprar i sig vanlig saltsen, men kan inte det med Himalayastenen och då blir det inte samma åtgång.

En häst kan inte få i sig för mycket salt så länge den har fri tillgång på vatten. Varför inte ge salt i fodret istället då, och skippa saltstenen från Himalaya?

Tänk på alla människor som reser utomlands, hur miljövänligt är det om man börjar tänka i de banorna. Jag reser aldrig utomlands då kanske jag kan köpa en saltsten som får resa en bit. Eller hur:angel:

Fast då är ju även saken den att Gran Canaria, Grekland, Bulgarien osv finns inte runt knuten. Salt har vi i Sverige, så varför transportera det hela vägen från Indien?

Ska jag vara helt ärlig så tro jag bara att Himalaya saltstenar är ett annat sätt att få hästägare att slösa mer pengar. Det är samma sak som vatten på flaska; Man framför att källvatten från bergslaget - vars människor i hundratals år har sökt sig till för vattnest otroliga krafter & smak, är mycket bättre än grundvattnet man pumpar upp i brunnen:smirk:

Precis!

Nytt sätt att få "dumma-hästfolk-gjorda-av-pengar" att köpa en ny produkt...
för det är ju så producenterna gör och tror:angel:

En häst kan inte få i sig för mycket salt så länge den har fri tillgång på vatten. Varför inte ge salt i fodret istället då, och skippa saltstenen från Himalaya?

Läs mitt andra inlägg så får du svar på hur jag gör.

Och när det gäller det där med "rika" ... jag är då inte rik. Det var därför jag bytte från vanlig saltsten till Himalaya när vi märkte att lillhästen knaprade saltsten. Den tog slut på tok för fort, så då blev det mer ekonomiskt att lägga en 20-lapp till. Lantmännen tar 19:- för en saltsten som varade i 2 veckor och Hööks tar 49:- för Himalayastenen som han fortfarande har kvar av och han har haft den i 1½ månad. Lite skillnad.

Senast ändrad av en moderator:

Läs mitt andra inlägg så får du svar på hur jag gör.

Och när det gäller det där med "rika" ... jag är då inte rik. Det var därför jag bytte från vanlig saltsten till Himalaya när vi märkte att lillhästen knaprade saltsten. Den tog slut på tok för fort, så då blev det mer ekonomiskt att lägga en 20-lapp till. Lantmännen tar 19:- för en saltsten som varade i 2 veckor och Hööks tar 49:- för Himalayastenen som han fortfarande har kvar av och han har haft den i 1½ månad. Lite skillnad.

Ja, men jag förstår inte riktigt. Du ska byta från Himalaya-sten till lössalt, men varför inte gjort det från början?

Ja, visst är det billigare. Men ut miljösynpunkt är det inte bra alls, och jag tycker faktiskt att man ska göra så mycket man bara kan för att minska på alla långra transporter. Istället för att byta till Himalaya-sten så kan man ju ge lössalt på en gång, så jag förstår inte riktigt.

Ja, men jag förstår inte riktigt. Du ska byta från Himalaya-sten till lössalt, men varför inte gjort det från början?

Ja, visst är det billigare. Men ut miljösynpunkt är det inte bra alls, och jag tycker faktiskt att man ska göra så mycket man bara kan för att minska på alla långra transporter. Istället för att byta till Himalaya-sten så kan man ju ge lössalt på en gång, så jag förstår inte riktigt.

För att jag ville testa om han kanske kunde reglera sitt saltintag själv om han fick en hårdare sten. Men eftersom han är på att gnaga på den också (även om han inte får loss stora bitar). Och jag gav inte kraftfoder. Mina hästar klarar sig på det hösilage vi har. Men nu får jag ju börja med kraftfoder för att kunna reglera saltintaget.

En fråga bara ... vad får du betala för dina stenar hos St. Hippolyt?

Hööks säljer också Himalayasten nu (för 49:-)

Jo, jag vet att dem på Hööks säljer, dock e St. Hippolyt mer än dubbelt så stor som den på hööks, betala 105 kr för den hos St. hippolyt.......alltså varar betydligt längre än dem små som Hööks har!!

*KL*

Men var det inte så att Himalaya saltet innehöll miljögifter som inte var så bra eller är det nått jag bara drömt om.

Bergssalter är svårare att rena. Det stämmer. Och därför använder vi inte bergssalt så mycket till matlagning här i landet, utan mer till att salta vägarna med.

Men hur det är med Himalayastenen vet jag inte. Den ska ju ändå tas ganska långt ner i berget. Och jag är så naiv :o att jag inbillar mig att det är renare luft och renare bergssalt i Himalaya.

Lillkumpula: Vilka är de svenska salterna? Varifrån kommer det "svenska" saltet?

Nog måste salt i stora mängder vara lika skadligt för hästar som för människor. Oavsett hur mycket vatten de får att dricka. :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Lillkumpula: Vilka är de svenska salterna? Varifrån kommer det "svenska" saltet?

Märker nu att jag formulerat mig grymt dumt, för vad jag vet så har vi inga saltgruvor i Sverige:o

Men, däremot har vi gruvor och brytning av salt betydligt mycket närmre än Indien. Till exempel i Danmark, Polen, Tyskland och Österrike.

Märker nu att jag formulerat mig grymt dumt, för vad jag vet så har vi inga saltgruvor i Sverige:o

Men, däremot har vi gruvor och brytning av salt betydligt mycket närmre än Indien. Till exempel i Danmark, Polen, Tyskland och Österrike.

Och jag fick igår reda på att vi nog har saltgruvor i Bergslagen. :o

Jasså? Och jag googlade och närmaste saltgruvan jag hittade låg Danmark... Äsch, då är vi båda lite dumma:rofl:

*KL*

Himalaya-salt som säljs till humankonsumtion kan innehålla små mängder bly, arsenik och uran.

Känns kanske inte SÅ trevligt :crazy:

(Och det som säljs till hästar lär inte vara renare).

Dessutom finns det inga idag använda saltgruvor i Sverige. Den närmaste producenten är Mariager på Jylland. Men det är ju närmare än Himalaya ;)

Ska jag vara helt ärlig så tro jag bara att Himalaya saltstenar är ett annat sätt att få hästägare att slösa mer pengar. Det är samma sak som vatten på flaska; Man framför att källvatten från bergslaget - vars människor i hundratals år har sökt sig till för vattnest otroliga krafter & smak, är mycket bättre än grundvattnet man pumpar upp i brunnen:smirk:

Och du anar inte hur nära sanningen du är, det räcker med att googla lite så får man upp en hel del skrivet om detta salt. Och ffa så är det inte så nyttigt som det påstås.

min häst envisades med att klia ner sin vanlig saltsten o trampa sönder den, där köpte jag den rosa, den får va ifred o han slickar på den lite då o då. Den vita rörde han aldrig.

delvis kl

Vad är det för skillnad på det och vanliga saltstenar?

Saltsten som är framställd i fabrik innehåller ren natriumklorid .Nacl lösning får kristallisera sig,då blir det renare. Det finns alltså inga andra mineraler i det.(Vid omkristallation byggs inte föroreningar så gärna in i molekylstrukturerna)

Himalayasaltsten är Natriumklorid samt ett flertal andra mineraler.Sammansättningen av mineral ändras inte efter brytning. De föroreningar som finns bundna i kristallstrukturen finns där de finns då ingen omkristallation görs.

Alltså Himalayasalt är BARA ett försäljningsknep.

Angående att en del hästar föredrar det så har det en annorlunda smak ,det har en mild aromatisk smak pga att mineralerna inte är borttagna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 090
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 276
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Vi har Himalayasaltsten och den lossnar ju från snöret till slut. Då har vi en sån liggande saltstenshållsre där jag lägger bitarna. Nu...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka