Sv: Hiltrud Strasser - svensk veterinär!
Jag vet inte vem den har personen ar men kan tanka mig flera anledningar att hon har passerat exam och blivit legitimerad vet i Sverige.
Och komma fran ett annat EU land maste vara lattare den fran utsidan av EU. Talar forstas om min egen erfarenhet...
Jag ar leg veterinar fran USA, med tillstand att praktisera i Texas, Oklahoma och Iowa. Dvs, jag har tagit det statliga provet i varje delstat.
Sa kommer jag till Sverige och tanker, toppen jag kan jobba extra som vet var det behovs. Men icke sa. Jag ringer Veterinarstyrelsen for att se vad jag behover gora for att fa svensk legitimation. Svaret? Ja du behover att ga tillbaka till skolan for 2 ar och lara dig svenska lagar.. Vilket jag INTE had ngt emot forstas, men 2 ar??? aldrig i livet.. Jag fragar om jag kan i alla fall praktisera pa mina egna hastar? Och nej da, inte mojligt. Jag menar nu forstas inte skriva ut mediciner och sant.. men om det ar en olycka och jag behover sy ihop...
Sa nu star jag har och maste ringa lokal vet som kommer ut att ge hastarna deras vaccinationer.. tja, jag kan ge dem men hon maste fakturera mig 100 sek per spruta pga av regler och regulationer.. Helt vansinnigt...Min vet haller med mig men hon foljer eller sa kommer hon i trouble.. Jag forstar det..
Roliga saken ar, jag kan ga till Norge och arbeta utan problem, med min us license, inte som fast tjanst men om det ar olycka och hjalp behovs. Har far jag inte gora det ens.
Tanken bakom EU och veterinarer ar tror jag att man skall kunna praktisera varsom helst.. men jag later det vara osagt...Vore bra dock, kanske inte san stor veterinar brist da....
kat