Hiltrud Strasser - svensk veterinär!

coari

Trådstartare
Med stor förvåning kan noteras att den tyska veterinären Hiltrud Strasser har erhållit svensk veterinärlegitimation. Hennes namn står med i den långa listan över personer som erhöll svensk veterinärlegitimation 2008.

Hoppsan,, Man kan ju bara hälsa varmt välkommen till Svensk Lagstiftning.

Källa: Tidningen Ridsport

Länk:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=124947

Sv: Hiltrud Strasser - svensk veterinär!

Frågan är väl varför? Vad vill hon göra här? Oroande...

Tycker jag inte, att det är oroande. Som veterinär har finn det ju en hel del regler man måste anamma, så vi får se valet faller.

Kan berätta en helt ny händelse som hände i ett grannstall, där ryttaren var ute och red på sin barfota verkade häst. Inget konstigt alls egentligen, men i våra omgivningar är de glansis bokstavligt talat, häst och ryttare går omkull och ryttaren får omfattande skador. Även hästen får sin beskärda del av skador varför veterinär tillkallas, häst och ryttare fick sin vedertaliga vård och veterinären gjorde även en anmälan på ryttaren för djurplågeri. H*n ansåg att ryttaren/ägaren borde ha försett hästen med halkskydd enligt gängse regler vid ridning på detta underlag, så nu har ägaren även detta att se fram mot.

Men varför, det finns ju bra halkskydd även för barfota hästar. Varför riskerar man både sig själv och sin häst på detta sätt?

Svårt att stoppa en veterinär med leg från ett annat EUland att få svenskt leg. Här finns knappast några sakliga skäl vad vi än tycker. Viktigt att alla håller ögonen på vad hon gör i sverige o anmäler direkt!
PL

Jo, det är nog svårt att få anställning efter något sådant. :crazy: Men för att återkoppla till trådämnet vore det ju intressant att veta vad som låg bakom Strassers ansökan?

Hon vill säkert komma in i landet o stödja sina lärjungar veterinärmedicinskt vilket säkert i nuläget kan "behövas".
PL

Svårt att stoppa en veterinär med leg från ett annat EUland att få svenskt leg. Här finns knappast några sakliga skäl vad vi än tycker. Viktigt att alla håller ögonen på vad hon gör i sverige o anmäler direkt!
PL

Jo visst är det så.. Att hon kommer få ögonen på sig kan hon lita på kommeratt ske. Tyvärr drar hon även ögonen åt sig på Krulliga Hästen oxå,, trist nu när dom äntligen fått lite lugn å ro.

"Säg den ro som varar".

Hon vill säkert komma in i landet o stödja sina lärjungar veterinärmedicinskt vilket säkert i nuläget kan "behövas".
PL

Utövar hon sin "veterinärmedicin" i Sverige så kommer hennes legitimation snart leda till både varning och indragning.

Här har vi kanske en poäng..

Men varför, det finns ju bra halkskydd även för barfota hästar. Varför riskerar man både sig själv och sin häst på detta sätt?

Att de gått på myten om att barfotahovar fungerar som sugkoppar och att barfotahästar inte halkar?

Vet inte hur många gånger jag hört det, och det även innan alla barfotaläror, men efter de har jag hört de dessto fler gånger =/

Jag har än aldrig sett en barfotahäst hantera blankis på ett sätt som är både trevligt och säkert (dvs tassa med spända, korta korta steg faller då det inte uppfyller trevligtdelen), men jag vet inte hur många personer som påstått att i deras hagar går det högvis med barfotahästar som utan problem galopperar omkring på glansis. Kanske är mina det är fel på som går omkull eller helt sonika vägrar gå ut när de fått nog av att spänt tassa runt rädda för att halka..

Faran jag ser med Strasser som leg veterinär i Sverige är inte att hon kors och tvärs ska ställa till med elände. Utan att de som redan 'köpt' Strasserkonceptet ska anlita henne, och på så sätt får man en hyfsat sluten 'krets' och DE blir svåra att 'hitta' och anmäla.

T ex om jag hade anammat barfotaverkning enligt Strasser, och även det där med att inte ge smärtlindring etc. Jag vet ju då att ta ut en 'vanligt svensk veterinär vilken som helst' innebär i bästa fall att han ger hästen smärtlindring, i värsta fall en anmälan också. Om jag då istället tar ut Strasser själv, så kan hästen 'slippa' smärtlindringen.

Dock så är det väl knappast så att hon kommer ha så himla mycket tid att åka kors och tvärs i vårt avlånga land och se till sina skyddslingar så, men där ser jag iaf risken.

Håller med fullständigt! Fast samtidigt kan jag tycka att det är konstigt att hon dyker upp just nu, är inte barfotatrenden på väg att avta? Vet många som provat men av olika anledningar återgått till att använda skor.

Jag vet inte vem den har personen ar men kan tanka mig flera anledningar att hon har passerat exam och blivit legitimerad vet i Sverige.

Och komma fran ett annat EU land maste vara lattare den fran utsidan av EU. Talar forstas om min egen erfarenhet...

Jag ar leg veterinar fran USA, med tillstand att praktisera i Texas, Oklahoma och Iowa. Dvs, jag har tagit det statliga provet i varje delstat.

Sa kommer jag till Sverige och tanker, toppen jag kan jobba extra som vet var det behovs. Men icke sa. Jag ringer Veterinarstyrelsen for att se vad jag behover gora for att fa svensk legitimation. Svaret? Ja du behover att ga tillbaka till skolan for 2 ar och lara dig svenska lagar.. Vilket jag INTE had ngt emot forstas, men 2 ar??? aldrig i livet.. Jag fragar om jag kan i alla fall praktisera pa mina egna hastar? Och nej da, inte mojligt. Jag menar nu forstas inte skriva ut mediciner och sant.. men om det ar en olycka och jag behover sy ihop...

Sa nu star jag har och maste ringa lokal vet som kommer ut att ge hastarna deras vaccinationer.. tja, jag kan ge dem men hon maste fakturera mig 100 sek per spruta pga av regler och regulationer.. Helt vansinnigt...Min vet haller med mig men hon foljer eller sa kommer hon i trouble.. Jag forstar det..

Roliga saken ar, jag kan ga till Norge och arbeta utan problem, med min us license, inte som fast tjanst men om det ar olycka och hjalp behovs. Har far jag inte gora det ens.

Tanken bakom EU och veterinarer ar tror jag att man skall kunna praktisera varsom helst.. men jag later det vara osagt...Vore bra dock, kanske inte san stor veterinar brist da....

kat

Det låter som du även behöver en jur. kand. -för att praktisera som Vet:confused::crazy:
Alex har nog rätt i sina farhågor.

Tyvärr är allt inom EU mkt "bättre":angel:
Ser många i trafiken som verkar att ha köpt sina körkort.:devil: så varför ska Vet. inom unionen uppfylla samma krav.

Undrar om tanten har tänkt att emigrera hit eller bara komma på visit:eek:

Dock så är det väl knappast så att hon kommer ha så himla mycket tid att åka kors och tvärs i vårt avlånga land och se till sina skyddslingar så, men där ser jag iaf risken.

Varför skulle hon inte ha tid med det?? I Tyskland e hon ju "arbetslös" dock inte p.g.a. att man där lyckats pricka henne enligt deras djurskyddslag/veterinära ansvarsnämden...

Kärringen är skitsmart rent juridiskt,, hoppas hon tar med sig hela konceptet till Sverige så ska det nog bli fart på både Veterinära ansvarsnämden och Länsttyrelsernas nuvarande segdragna förfarande.

Jag trodde hon hade fullt upp i Tyskland, dels med att 'rehabilitera' (bär mig emot att använda det ordet i det här sammanhanget) hästar på sin gård, hålla kurser för folk och så?

Fast har hon inte mkt att pyssla med egentligen och både tid och tanke på att åka land och rike runt här, då blev det genast mycket läskigare =/

Fast samtidigt kan jag tycka att det är konstigt att hon dyker upp just nu, är inte barfotatrenden på väg att avta? Vet många som provat men av olika anledningar återgått till att använda skor.

Jo visst har det avtagit markant, man kan säga upp till 80% men är man i Tyskland arbetslös så är ju en marknad på 20% i Sverige en stor marknad.

Jag hoppas flera än jag kommer jaga henne riket runt med blåslampa.

Jag är (tyvärr) omgiven av folk som inte skor sina hästar, av olika anledningar. De flesta brukar klaga på att det är dyrt, men lägger till att "de klarar sig ju utmärkt utan skor - och TITTA! En tant i Tyskland har en jättebra lära om att hästar INTE ALLS behöver skor, precis vad jag alltid har sagt!" och så anställer de genast "hovvårdare" som verkar enligt Strassermetoden. :grin: Strasser har med andra ord precis alla svar som dessa människors vill ha i sitt desperata sökande efter ett billigare sätt att ha häst. Att hästarna halkar på vintern eller att tunga kallblod får djupa sprickor i hovarna som behöver avlastas är skit samma, "för Strasser säger minsann att"... Smärtlinding och skor är fy-fy!

Fast ÄR det billigare med Strasserverkning jmf med traditionell barfotaverkning eg? Tycker de summor jag hört för barfotaverkare (oavsett lära) är tämligen horribla? Fast det är klart, om man 'lär sig själv' på någon helgkurs sen blir det ju gratis.

Men om man ska anlita en sån barfotaverkare/hovvårdare, är inte det dyrare än att ta ut en trad hovslagare som verkar? Det är iaf den bild jag fått, brukar skämta med hovis om det att han ju gjort bort sig. Hålla på och slita med att sko hästar a 950 spänn/häst och det tar minst en timme, oftast mer. När han kan verka X hästar per dag a 600 pix istället :devil: (min hovis är nog en av de främsta Strasserhatarna, han har tyvärr sett ett par hästar som kanske inte är verkade av en certifierad strasserverkare, men där det är synnerligen influerat av nämnda dam iaf, och resultatet var horribelt. Det är en ganska timid man så, men han anmälde ett av de där fallen, en fångponny som hade så ont så den knappt kunde gå. Han var inte där för den utan för att sko ägarens ridhäst)

Men som sagt, blir det verkligen billigare än trad barfotaverkning? Iofs så lär ju den trad hovslagaren gå ut i strejk och inte skräda orden när ägaren vägrar slå på skor på det stackars djuret som är så sulömt det knappt kan gå, och billigare än skoning är det ju förstås..

Liknande trådar

Western Westernridning har uppmärksammats i tidningen ridsports nättidning, men dessvärre är det ingen positiv uppmärksamhet... Enligt...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: Bumble-Bee
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3