Hiltrud Strasser - svensk veterinär!

Sv: Hiltrud Strasser - svensk veterinär!

NU vet jag vem hon ar.. och nej jag har sett for manga hastar (i USA) som har blivit verkade enligt hennes method. Som nu ar oanvandbara pga ...

Jag ar allt for barfota, OM hasten klarar det. Jag personligen har inte skor pa mina hastar, men det var nar jag bodde dar det inte finns is och sno. Har kan jag verkligen se en skillnad nar man vill ut och rida och det ar is overallt.

Traditional barfota verkning ar lika langt fran hennes ideer som manen fran mars. Det ar inget fel att lata hastar ga barfota och igen OM de har fotter for det. En hast som ar skodd ung far ju inte lara sig att ga barfota . Man kan jamfora med folk/barn som har skor pa sig hela tiden och sommar kommer och man gar barfota och det gor jatteont. Sen ar det de barn/vuxna som gar barfota sa mkt som mojligt. De a andra sidan har mer vana for det..

Jag forstar inte varfor folk fortfarande foljer nar de ser vad som hander?? Var det inte en hast i Dalarna som blev "misshandlad" och kunde inte sta?

k

Det ar inget fel att lata hastar ga barfota och igen OM de har fotter for det.

k

Ha ,ha kul att du skriver på ett "internationellt" tangentbord utan å,ä,ö.

Jag läste "Det är inget fel att lata (lazy) hästar går barfota och igen Om de har fötter för det".

Här har du poängen, det är bara dom lata hästarna och dom lata hästägarna som upplever hennes utförande som reveletionerande!!!

Varför?? Jo hästarna har så ont så dom vägrar röra sig och en sådan häst kan man ju inte rida på, och en häst som står still sliter ju inte nämnvärt på sina hovar så tillväxten blir enorm så man måste verka dom varje vecka.

Rida varje dag eller verka hovarna en gång i veckan,, ja människan är ju som bekant lat och bekväm så det får bli verka en gång i veckan, om dom har fötter för det.;)

Det blir säkert lite dyrare med en "hovvårdare" än med en vanlig hovslagare som verkar, men dessa människor som är sålda på Strassers metod nöjer sig ju inte med en vanlig verkning. (Det är ju inte lika bra, förstår du väl... :grin: )

Det är underlig, för ena stunden är det för dyrt att sko och nästa stund ska de har en specialutbildad verkare. Säger man nåt negativt om Strasser eller barfotaverkning överhuvudtaget så är men korkad och har inte hajat vad det handlar om. Jag har ponnyer som går oskodda, men skulle inte börja Strasserverka dem för allt i världen bara för att nån som gått en helgkurs (precis som du själv skrev) har sagt att Strassers sätt är en universalmetod för alla hästar. De jag har pratat med säger i alla fall att det inte kostar lika mycket som att sko, samt att "hästarna kan gå oskodda resten av livet med den här verkningsmetoden". Allt är guld och gröna skogar, tydligen. Själv har jag inte lyckats se skogen för alla träd... :angel:

NU vet jag vem hon ar.. och nej jag har sett for manga hastar (i USA) som har blivit verkade enligt hennes method. Som nu ar oanvandbara pga ...

Jag också. Min tränares numera avlidna favorithäst föll offer för en strasser-"hovslagare" som så totalt förstörde hästens benställning att den fick avlivas. Helt sjukt. Min tränare som vanligtvis är en rar och gullig liten tant förvandlades till ett monster och hotade "hovslagaren" med gevär nästa gång han dök upp på gården för att "trimma" en av hästarna (min tränare hyr ut en hel del hästar, och en del hyresryttare väljer att hyra in dem i hennes stall - inte så komplicerat som det låter). :devil:

Kul att se några här som befinner sig i "det stora landet" (U.S.A.) Trist men väldigt lärorigt att läsa att även ni fått ta del av Dr.Strassers utövande.

Det blir säkert lite dyrare med en "hovvårdare" än med en vanlig hovslagare som verkar, men dessa människor som är sålda på Strassers metod nöjer sig ju inte med en vanlig verkning. (Det är ju inte lika bra, förstår du väl... :grin: )

Det är underlig, för ena stunden är det för dyrt att sko och nästa stund ska de har en specialutbildad verkare. Säger man nåt negativt om Strasser eller barfotaverkning överhuvudtaget så är men korkad och har inte hajat vad det handlar om. Jag har ponnyer som går oskodda, men skulle inte börja Strasserverka dem för allt i världen bara för att nån som gått en helgkurs (precis som du själv skrev) har sagt att Strassers sätt är en universalmetod för alla hästar. De jag har pratat med säger i alla fall att det inte kostar lika mycket som att sko, samt att "hästarna kan gå oskodda resten av livet med den här verkningsmetoden". Allt är guld och gröna skogar, tydligen. Själv har jag inte lyckats se skogen för alla träd... :angel:

Ah, det är ju klart, det måste ju vara specialverkar. Men antar de med billigare enbart jmf med att sko då, och/eller att gå en kurs och fila själv. För hitills inte hört ngn barfotaverkare (oavsett metod) som legat på 400 kr inkl resa var sjätte-sjunde vecka, vilket är vad min utb hovslagare tar, alldeles vitt och med kvitto. 300 kr för verkning och 100 kr för resa.

Fast mina oskodda har aldrig haft de där sugkoppsfötterna och kunnat ta sig fram säkert på blankis förstår.. Hade de säkert kunnat om jag anlitat en barfotaverkare :devil: (Nu valde jag ju istället att 'förstöra' hovarna för dem resten av livet och slå på skor, hemska jag)

Läste just att du hade rätt- att anhängarna här, vill ha henne som en partisk Vet.
Hon kunde såvitt jag förstår inte svara rätt ut på om hon tänkte följa de svenska djurskyddslagarna:confused:

Om hennes metod skulle vara så bra- VAR är den vetenskapliga statistiken på hur många av fångsjuka hästar som har återgått till full funktion efter åtgärderna? Hur lång tid att de gått med smärta?

Med tanke på detta undrar jag hur HENNES skala för hälta ser ut?
5 gradig hälta på alla fyra= 2 på den egna:eek:

Måste vara en dröm för suspekta hästförsäljare att använda vid besiktning:devil:

Men så är det väl så också att om hennes leg. blir indraget i Sverige kan hon inte komma tillbaka igen?
Och det är väl värt en hel del även om jag tycker att hon borde gå o gräva ner sig någonstans innan hon kommer hit.

Jag måste fråga, förlåt om det varit på tapeten innan. Jag läste om det i Ridsport och jag har gogglat, vad är det som är så "fel" med denna metod? När jag läser tycker jag det verkar bra?

Jag måste fråga, förlåt om det varit på tapeten innan. Jag läste om det i Ridsport och jag har gogglat, vad är det som är så "fel" med denna metod? När jag läser tycker jag det verkar bra?

Sök på strasser här på forumet så finns det skräckexempel på hur det kan bli. Hästar som skärs ner totalt och knappt kan gå, men som ska motioneras för att "härdas" :crazy:

Givetvis skulle inte anhängarna av denna lära göra reklam genom att berätta hur djuren kan få lida av denna behandling, då skulle ju knappast någon gå på det hela. Istället verkar det så bra och naturligt och guld och gröna skogar om man läser deras sida av saken. Tyvärr är verkligheten en helt annan.

Tack. Jag ska läsa vidare då och se vad jag har missat.

Liknande trådar

Western Westernridning har uppmärksammats i tidningen ridsports nättidning, men dessvärre är det ingen positiv uppmärksamhet... Enligt...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: Bumble-Bee
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA