higland cattle

I

Imla

hej!! finns det någon som har erfarenhet av nötrasen Higland cattle?
isf skulle jag bli glad om jag fick svar på mina frågor...
Nu är det så att vi har rätt mycket betesmark som ska hållas öppet och jag har läst lite om Hilgland cattle, jag har dock fått för mig att de är svåra att hålla innanför staketet..Är det så??
Behöver de stödfodras mycket?? och är de vekligen tillgivna?
Jag har fått för mig att de ska vara rätt bestämda, om inte rentav tjuriga?.

tacksam för svar...
Mli

Sv: higland cattle

nu har jag ju inte highland själv - men min sambos kusiner har en bongård med ca 60 highland.

visst dom är väldigt vackra, men totalt livsfarliga :crazy: jag älskar kor och har alltid umgåtts med dem. älskar att pussa på deras blöta mular - men jag går inte in i hagen till highland. kanske är det hornen som gör att jag har respekt för dem. men jag har varit med om en och annan som jagat ägarna och stångat dem så de flyger.

men så fick de en kalv som mamman vägrade ta hand om - så de handmatade den. hon är världens underbaraste och står till och med stilla när man kommer och kan klappa henne. hon går i grimma på gården och badar med oss och hästarna :D
så jag tror att det är en väldigt trevlig ras om man håller på med dem mycket - men blir väldigt lätt skygga och då farliga.

de korna som de har tar sig lös typ jämt och ständigt. dom e skitjobbiga. senast för 3 veckor sen så sköt han en tjur som varit lös 6ggr på några veckor och yrat omkring på vägen.
dom går lixom bara igenom. eller hoppar :D dom är alltså väldigt ofta lösa och det är väldigt jobbigt. och då har dom ändå ström med minst 4 trådar.

det är otroligt fin ras men inge trevlig. men det finns säker andra här som har mer erfarenhet av dem än jag och kanske andra erfarenheter. men eftersom nästan alla dessa 60 är likadana så borde det inte vara något unikt för dem.

Dålig tillväxt.
Håller hagmarker öppna bättre än andra kritter, äter gärna sly ,buskar .

ja.. och av den anledningen att de kan gå ute året om? så kan det vara bra... vet inte om det är så bra att låta andra kor gå ute året om?

ja den enda fördelen med dem som jag ser är att de kan gå ute året runt med fördel!

och att det äter rent stämmer bra med de jag har erfarenhet av ifal. :rofl: finns inte ett litet träd kvar efter dem. och om det är bra eller dåligt går ju att disskutera. men om man har tillräckligt med bete så ska de inte behöva ge sig på träden.

. men om man har tillräckligt med bete så ska de inte behöva ge sig på träden.

De väljer, eller rättaresagt, avstår inte, buskar och sly även om de går på bra bete.
Jag anser, men kan ha fel:devil:, att de är de bästa djur att ha på marker som har igenväxtningskaraktär.Överlägset bäst.

De väljer, eller rättaresagt, avstår inte, buskar och sly även om de går på bra bete.
Jag anser, men kan ha fel:devil:, att de är de bästa djur att ha på marker som har igenväxtningskaraktär.Överlägset bäst.

Mitt gamla gotlandsruss åt det mesta även taggiga buskar och tistlar....även om det fanns jättegott gräs! Fanns kompisar som lånade honom speciellt för att betvinga igenväxta partier :).

Typ en get med hovar ;)

/KT

mja jag har hästerfarenheter med... men det är på tok för stora marker att hålla rent..:(

Vi hade highland cattle, just för att öppna upp "vanskötta" marker. De åt gärna sly och mindre träd, även om det fanns gräs. Flera år efter att de gått där så är det fortfarande jättefint, och hästarna klarar av att hålla markerna öppna.
Som mest hade vi fyra, i olika omgångar. Vi hade också en tjur till låns under en period. De var ju ganska ointresserade av oss människor, vilket också var ett krav; eftersom det är rätt mycket sommargästar därute ville vi inte ha djur som sprang fram till folk. Våra var annars väldigt trevliga, men inte tama. Det blev en del resor under flytt av dem, men de försökte aldrig göra något mot oss människor. Att de inte blev mer tama beror på att vi inte hanterade dem alls. Lösa kom de bara en gång vad jag minns, och då var det ingen el på alls.

Men kan du inte kolla om det finns någon som är intresserade av att ha sina djur på era marker?

nej vi är mer intresserade att ha de själva...just därför jag ville höra ming om folks tycke om just higland cattle..

Ok! Men, ja, hos bonden som vi köpte våra från handmatade de djuren, o vissa blev väldigt sällskapliga och trevliga. Tjurarna var oftast väldigt snälla, även om de såg lite farliga ut.
De hade ju en viss uppfödning och ett annat behov av att kunna ha tag i och hantera korna än vad vi hade.

Tips är att leta rätt på en bonde med höglandsboskap och gör ett studiebesök! Kanske lättare sagt en gjort, men kan vara en idé.

060909004.jpg

Jag har sådana!
De är bra på att rensa upp marker som håller på att växa igen. Och ja de betar grenar upp till en tummes tjocklek med glädje.
Mina blir jätte glada om de får komma in i en ny hage med lövsly. Glöm gräset när det finns blas och grenar:)

Livsfarliga? Inte mina men skydda för främmade människor.

okej då känns det mer normalt :D dom jag sett bor i östersund vid storsjön där det aldrig är varmare än +15 och storm nästan varje dag :crazy: kan va därför dom har så lång päls jämt :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?