Highlight & Navarone

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
P

piggis_83

Highlight & Navarone

Vad har ni för erfarenheter av Highlight? Hur blir hans avkommor i temperament, storlek, typ och prestationsmässigt?

Vad tror ni om Navarone som godkändes i år?

Re: Highlight & Navarone

Vi hade en häst på skolan på prov e. Highlight-Tammerfors xx. Hon passade inte in i deras verksamhet och åkte tillbaka till ägaren, fin häst men ganska outvecklad, hon var för lite riden för att passa i skolverksamheten.

Inte ämnat till dig personligen ( :)).. men ska Highlight lastas till 100% för den avkommans ev. brister?

Vad jag vet så får avkommor ca 50/50 från sina föräldrar, oftast faktiskt mer från mödernet.. kanske 60% eller mer!

Jag har läst så himla många trådar om 'vad ger hingsten X' o.s.v, men sällan ser man att någon undrar om stoets härstamning 'kontra' den tänkta hingsten!!!

Ursäkta mig, men jag var bara tvungen att lägga mig i.. och det råkade bli i denna tråd :smirk:

Har bara hört positivt om Highlights avkommor, de är kända för att ha ett bra temperament o vara samarbetsvilliga. Han ligger ju högt på blupindexet o lämnar både hopp och gångartshästar. Navarone är en intressant hingst som är mkt ädlare än sin far Robin Z och som säkert kan passa i våran avel.

Highlight har jag bara hört positivt om ang. temperament mm. Dessutom har han ju en trevlig stam! I BLUP ligger han oxå bra till; betäckte ett sto med honom för några år sedan men hon tog sig inte (stoets fel inte hingstens som har bra spermakvalitet!).

Navarone såg jag på bruksprovet. En mycket läcker hingst som föll mig i smaken!!!!

Nej jag håller med dig men eftersom hon frågade efter avkommor till Highlight så skrev jag vad jag visste om den avkomman. Självklart spelar mamman också stor roll. Inget negativt om den hästen utom att den var outvecklad och det beror ju oftast på andra saker än stammen. :)

Jag vill höra både pos o neg om avkommorna
Självklart spelar stoets egenskaper minst lika stor roll som hingsten, men eftersom jag ju vet vilka egenskaper min häst har (både pos o neg) så behöver jag bara fråga om hingsten ju....

Men jag kan berätta lite om stoet så kanske ni kan säga om ni tkr Highlight skulle passa (Navarone vågar jag nog inte, eftersom han är så ung o oprövad....)
Hon är 1,62, 19 år, ganska normalt byggd men är ganska lång i hals o rygg, mkt fint huvud o typ, ganska bra på benen (det är en anmärkning hon har tror jag men kommer inte ihåg vilken i huvudet), har bra poäng på skritt o trav, hon fick 39 p som 4-åring.
Har fått 6 föl innan, men med dressyrhingstar (jag vill ha en hopp). Har själv tävl 1,30, älskar att hoppa, mkt motor, bra temperament. LÄtthanterad.

Jag vill ha en avkomma som inte blir alltför stor (alt inte för tung i typen), bra temperament o mer hopp- än dressyrinriktad, men naturligtvis ska den gärna kunna gå bra i dressyren oxå. Ingen fullblodspappa, då det nog skulle bli för mkt nerv.

Har annars haft funderingar på Dirco, QE el Qalle, men så blev jag tipsad om Highlight nu i helgen :confused:
Någon som vet vad Highl kostar? Kunde inte se det på deras hemsida!

Står inget i hingstkatalogen om det heller. QE är ju bara för läcker :love:, han skulle jag välja men det beror ju på stoet också förstås. :)

Jag har sett Higlight och flera av hans avkommor. Han har nedärvt ett otroligt bra temperament på de flesta avkommor trots att han har fått många "problem" ston. De flesta har blivit skimmlar. Storleksmässigt har de varierat.
Han är inte min typ, men smaken är ju som baken :D
Ring och prata med dem på Millegarne.

Mvh Wera

Hästen hanna_shetland pratar om har jag också sett på skolan.. Den var väl ca fem år och inte så mycket tränad det tycker jag inte att man ska döma hästen på.. Jag tycker att den var fin, När jag kom in i stallet första gången när den var där drogs mina blickar åt den.. hmm det var något välbekant med det huvudet.. Jag gick fram och hälsade, jamen se där, "Du är ju halvsyskon med min häst!
Jag har ett jättetrevligt sto efter Highlight!
Ädel och elegant snäll och underbar, men samtidigt massa fart och nyfiken och älskar att lära, min framtida hopp/fälttävlanshäst tror jag kanske lite dressyr också, just nu är hon tre så hon kan inte så mycket utbildningsmässigt ännu.

Hon var född -97, alltså 7 år. Hon hade startat nån 110-hoppning men inte mycket dressyrutbildad. :) Men visst var hon snäll på alla sätt och vis.

ok :)
Bra galopp brukar Highlight avkommor ha också vad jag vet.
Men dom flesta avkommorna har väl inte hunnit bli så gamla än så att dom hunnit visa sig så mycket på tävlingsbanorna.

gick var ordet..
Jo men jag har inte hört så mycket om dom äldre avkommorna hmm.. Jag har fått för mig att han inte hade så många äldre avkommor bara. Men det är klart han hunnit få en del iaf. inte satt mig in närmre i det.. Jag verkar ju helt okunnig nu ju när du får rätta mig hela tiden hehe.

:D Det jag en gång läst och satt in mig i brukar fastna. Gillar och läsa stammar och sånt så det är inte så konstigt.

Enligt hingstkatalogen hade han betäckt 200 ston 1993-1999 och sedan 00/36, 01/27, 02/25 och 03/30. Så han har inte haft jättemycket ston men det finns ju dem med betydligt färre.

Jag betackte mitt sto med Highlight. Hans avkomma ar nu tre ar och vallack. Mamman var Irlandsk Hunter. Min lilla stjarna ar fux med blas och tre strumpor. Han har oerhort trevligt temperament. Valdigt oradd och nyfiken, arbetsvillig och lattlard. Han har valdigt latta gangarter, flyter fram i traven och bra galopp. Hoppa alskar han, behover bara satta upp ett hinder och visa honom sa hoppar han av sig sjalv. En forjd att jobba med helt enkelt . Tyvar ar han inte speciellt stor. Ligger just nu pa 155 (mammman var 162). Forhoppningsvis vaxer han lite till hoppas jag :love: Annars far sambon rida den lille och jag med mina langa ben skaffa en storre modell.

Då har vi två av 27 "nollettor" kartlagda ;)

Med mitt sto-01 är det tre st! :) Samt att uppfödaren till min hade ett till sto-01 e.Highlight så då blir det fyra!

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 923
Senast: Lea88
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Oknytt
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 802
Senast: Puffindog
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka