High Chaparall en rättighet?

Luff

Trådstartare
Nu vet vi ju inte historien bakom men jag kan inte tycka att det är en rättighet att åka till ett turistmål en bra bit från hemmet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17282113.ab

Tycker ni att man som socialbidragsmottagare ska få en extrapeng för dylikt?

Bättre vore väl en slant så barnen kunde delta i fritidsaktiviteter resen av året. Fast det kanske man får?

Nåväl jag är kluven. Vad tycker ni?

Sv: High Chaparall en rättighet?

Om jag inte är socialbidragstagare, men har så pass dålig inkomst så att min inkomst ligger på samma nivå som socialbidrag, hur gör jag då för att kunna åka till High Chaparall med barnen? Går jag till socialen och får ett extra bidrag då med?

Jag är också kluven. Visst unnar man fattiga barn saker, men jag tror att det är rätt många som inte har socialbidrag som inte skulle ha råd med en utflykt som kostade nästan 4000 kr.

Så det blir lite konstigt.

Jag tyckte faktiskt att det där med dödsannonserna och gravstenarna var värre. Att en fattig ska dö obemärkt och sen ska personen ligga i en anonym grav. Jag trodde inte att sånt hände i Sverige.

Mja, det är som sagt ett dyrt äventyr. Sen är det väl bl.a sånt majblomman finns för? Kan tycka att det är bättre att socialen hjälper folk med mat och hyra än resor.

Nej jag tycker inte att det är en rättighet. Trots att jag jobbade så skulle jag som ensamstående med barn inte haft råd med en resa för 4000 kr för min inkomst var så låg. En dagstur till Liseberg var vad jag hade råd med och den sparade jag till hela året. Den brukade då sammanlagt inklusive allt, resa, mat och åkband gå på ca 1500-2000 kr för oss. Det var en tuff utgift bara att se till så att barnen fick mat hela sommarlovet. Övriga året fick de ju ett mål i skolan och det kändes i plånboken när den utgiften lades till på sommaren. Går man på socialbidrag så får man ju extra pengar när/om barnen är hemma och äter på loven. Man får ju knappast mer i lön för att barnen är hemma.

Tycker inte heller att det är någon rättighet. Känns lite som den historien som vare upp för någon vecka sen, med ölands djurpark.

Är själv uppvuxen med en ensamstående mamma och vi har inte haft råd med speciellt mycket extra. Trotts detta har vi aldrig haft socialbidrag.

Funderade också på detta när jag läste artikeln och har väl efter lite funderande kommit underfund med att NEJ det är ingen rättighet och det är dessutom en ganska dyr aktivitet att välja. Finns många andra billigare alternativ man kan göra.

Det var en tuff utgift bara att se till så att barnen fick mat hela sommarlovet. Övriga året fick de ju ett mål i skolan och det kändes i plånboken när den utgiften lades till på sommaren. Går man på socialbidrag så får man ju extra pengar när/om barnen är hemma och äter på loven. Man får ju knappast mer i lön för att barnen är hemma.

Jag förstår att det måste kännas för en ensamstående. Sanslöst vad det går åt mat på sommaren o sanslöst vad mycket man kör diskmaskinen :eek:

Jag kan tycka att det borde finnas något slags schablonbelopp som både familjer med försörjningsstöd eller låg inkomst kan ansöka om just för att kunna ge barnet något extra, men då tänker jag inte på sådana summor som det här handlar om.

Kan hålla med om att de kunnat göra något som kostar lite mindre, men allmänt tycker jag det är bra om det ges bidrag till aktiviteter till barn i familjer med mycket låg inkomst.

Jag provoceras mycket mer av den missunnsamhet man ibland kan se, när heltidsarbetande föräldrar med hus och bil säger "VI har minsann inte råd att göra nåt utöver det vanliga, varför ska då DOM få bidrag till det?" För i det läget handlar det inte om att inte ha råd, där handlar det om ett val. Det går att leva på lite pengar, men de flesta har aldrig på allvar provat det, då de är vana vid en viss standard som det inte finns på kartan att sänka sig under, och då känns det som att "inte ha råd" när det sen efter alla räkningar och vardagsinköp är lite pengar kvar på kontot. Eller folk som säger "nu är det verkligen kris, nu är jag helt pank" när de faktiskt har ett sparkonto med 60000 som de dock "inte vill röra, och vaddå, sparkonto har väl alla?".

Vad jag vet så har man rätt till rekreationsstöd först efter flera år av socialbidragstagande och under förutsättning att det finns särskilda skäl. Jag kan tycka att det är rimligt, för att kunna hantera och komma tillbaka till samhället så måste man må någorlunda bra och att nån gång få ett break och bara göra nåt kul verkar ganska viktigt. Jag gissar att detta inte är en särskilt stor samhällskostnad på det stora hela.

Visst är det såna här utflykter som Majblomman är till för? Det går ju även att göra billigare men ändå roliga utflykter med sina barn. Jag tycker inte man kan kräva att få en sån här resa på socialbidrag utan söka bidrag från nån annan fond

Men det är väl ingen som kräver det? Man ansöker ju om det och det görs en bedömning om det finns särskilda skäl, det ingår ju inte i det normala ekonomiska biståndet.

Jag har på allvar varit med om folk som fått panik när de haft 1550kr kvar på kontot och en vecka till lön
Som singlar.
Jag har ofta 1500kr i matbudget på en månad.
Då äter jag inte så mycket när dottern inte är här.

Jag har på allvar varit med om folk som fått panik när de haft 1550kr kvar på kontot och en vecka till lön
Som singlar.
Jag har ofta 1500kr i matbudget på en månad.
Då äter jag inte så mycket när dottern inte är här.

Utan sparkonto? Det skulle jag få, vad händer ifall jag måste akut till tandläkaren t ex, eller någon annan akut, större utgift?

Med sparkonto såklart :)

Jag kan ju inte ha ett sparkonto, men sparar lite hemma om jag kan.
Skulle behöva till tandläkaren nu, men ja :/

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 260
Senast: monster1
·
C
Småbarn Jag måste bara kolla vad ni tycker är ok och inte. Jättejättelångt:( Jag och mannen har 2 små barn och jag vet inte hur mycket...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 025
Senast: Mirre
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 996
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur