Hickstead död

Equilina

Trådstartare
Var det någon mer som såg de obehagliga som uppspelade sig under världscuphoppningen i Verona?
För er som inte såg, Eric Lamaze och Hickstead skrittade ut från banan när hästen seglar ner, krampar lite och (vad det verkar) dör. Tävlingarna avbröts på beslut av ryttarna.

Det är verkligen jättetråkigt och hemskt när sådant här händer, men jag har svårt att se hur det skulle kunna ha förebyggts. Hickstead dog snabbt just efter att han fått göra det han gillar mest, borde inte alla hästar få sluta så?

hickstead_173782759.jpg

lamaze_173782597.jpg

Ett kort klipp på vad som hände finns på SVT Play.

Sv: Hickstead död

Jag såg på det, min mamma också.
Jag är helt tagen och jätteledsen.
Och jag är väldigt glad att det lilla klippet på SVTplay inte visar när han dör, utan bara när han faller ihop. Det var så jobbigt att se hans kramper och ryckningar, och hur Eric bara står där helt handfallen och i totalchock.

Men väldigt fint av ryttarna att avbryta tävlingen och ha en tyst minut. Det visar, tycker jag, för människor som inte förstår sig på hästsport att vi faktiskt inte ser våra hästar som maskiner utan som våra arbetskamrater och partners, och de ska hedras så också.

Jag såg också. Fruktansvärt tragiskt! :cry:

Och jag tror inte heller att detta hade kunnat, med rimliga medel, förebyggas. Det såg fruktansvärt ut men det gick ändå fort.

Antagligen var det ju en hjärtinfarkt eller ett brustet kärl. Och sådant händer, även på oss människor. Det går inte förebygga.

En ryttare här i stan var för några år sen ute och skrittade på sin häst tillsammans med en kompis. Så plötsligt faller hon av hästen - död. Stora halspulsådern hade spruckit. Kan sådant hända oss, kan det hända hästar också.

Han var ju trots allt femton år och hade nog haft ett bra liv. Och han dog ju just efter att ha fått göra det han gör bäst - hoppa. Jag hoppas att han försvann snabbt i huvudet. Och jag hoppas att Eric inte tar på sig skulden.

Det jag menar med rimliga medel är att det kanske hade kunnat upptäckas försvagningar på kärl eller så om man gått igenom hästen med ultraljud och röntgen och allt som finns supernoga innan ritten, men så kan man ju inte hålla på varje gång man ska ut och rida.

Såg nyss klippet på SVTplay! Hemskt att sådant händer, men som kan hända både män o kvinnor! Hoppas det kommer ut vad som hände om någon undersökning görs (vilket jag förvisso tror).

Det var verkligen hemskt att se. Blev helt ställd och trodde först inte mina ögon.
Mycket tråkig händelse, men inget ovanligt och det går inte riktigt att förutse eller förebygga.

Hotrodkitten: Håller med dig.

Jo, en sån värdefull häst lär ju obduceras.

Hvala: Precis vad jag menade också, fast i andra ord. Livet har sin gång, vi kan inte gå hur långt som helst för att förebygga dödsfall.

:cry:

Är så fruktansvärt hemskt! Stackars Lamaze med team... Det är inte alls kul att förlora en häst sådär. Har som tur var aldrig förlorat en egen häst så, men har sett en ponny dö i liknande kramper och mår fortfarande illa när jag tänker tillbaka på det.

Såg nyss klippet på SVTplay! Hemskt att sådant händer, men som kan hända både män o kvinnor! Hoppas det kommer ut vad som hände om någon undersökning görs (vilket jag förvisso tror).

*skulle stå människor och djur, inte män o kvinnor :o

Usch verkligen jättetråkigt... satt och grät framför tvn.. Sånt här kan ju tyvärr hända trots nogranna besiktningar o.s.v. :(

Det är fruktansvärt, såg det på tvn. Jag lider med Eric, och hoppas att han inte anklagar sig själv:cry:

Så fruktansvärt :cry:
Alla tankar till Eric Lamaze..

Usch vad tragiskt och otäckt, tårarna rinner :cry:

Måste pussa extra mycket på hästarna ikväll, man vet aldrig när de rycks ifrån en :cry::(

Usch, detta är så fruktansvärt hemskt. Vila i frid fina, modiga hästen och alla tankar till Eric, hästskötaren och andra inblandade!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Sveriges Television) Rolf-Göran Bengtsson blev ögonvittne till hur världsettan Eric Lamazes OS-guldhäst Hickstead dog under gårdagens...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Gunnar
·
H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·
Småbarn Att förklara döden för barn är inte det lättaste man kan göra i sitt liv. När pojkarnas pappa dog sa jag till dem med detsamma att han...
2
Svar
25
· Visningar
3 432
Senast: FrontLine_
·
B
Avel Jag vet inte hur jag ska börja, eller varför jag skriver.. Men ikväll slocknade en stjärna. Jag skulle ut och titta till hästarna...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 753
Senast: Liipet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka