Hetsar jag upp mig i onödan?

Morran

Trådstartare
Har anmält vovve till MH-test nu i vår för att ha möjlighet att kunna tävla spår i framtiden. Idag får jag ett mejl, där vår hund blivit bortprioriterad från testet för att:

1. Hundar som tävlar bruks eller går tjänstehundsutbildning prioriteras.
2. Hund efter SKB reg. avkomma prioriteras.
3. Övriga hundar

Därefter lottning.

Hur vet dom att mitt mål inte är att tävla bruks? Det är ju svårt att börja tävla om man inte får göra MH-testet? Eller menar dom något annat och jag har rört ihop det? Hade jag haft schäfer eller varit bundis med varenda människa i klubben hade det nog varit annat ljud i skällan...

Sv: Hetsar jag upp mig i onödan?

Som jag förstår av ditt inlägg, så är det renrasiga brukshundar som har högsta prioritet.
Först får de som redan tävlas/går tjänstehundsutbildning plats och därefter övriga brushundar och sist övriga renraser.
Finns det platser över, så lottas de ut till eventuellt anmälda blandraser.
(Jag kan ha fel, så förhoppningsvis kan någon mer insatt i så fall rätta mig)

:confused: Menar du med "SKB-registerad avkomma" egentligen SKK-registrerad avkomma?`
I SBK (svenska brukshudsklubben) kan man inte registrera hundar.

Förstår inte riktigt vad du menar med den raden :confused:

BTW: Finns det inte platser till alla denna gång, så är det väl bara att anmäla dig till nästa gång!

Senast ändrad:

Exakt stod så här i mejlet:

2. Hund av SBK-ras för reg. av avkomma.
(Jag rörde ihop det lite.)

Vad jag alltid trott innan, så får man bara tävla om man har genomfört MH-test, men det kanske inte stämmer? I så fall förstår jag att de måste prioritera.
Vi blev erbjudna plats vid nästa tillfälle så det är egentligen inget problem. Det som stack mig i ögonen var att det kändes som de antog att jag inte tänkte tävla bruks med min hund eftersom han inte är av klassisk brukshundsras...

Det där verkar vara vanligt - förra året anmälde jag mig till fyra mh-test, och blev bortsorterad varje gång eftersom jag inte har en bruksras. Jag vill också tävla i spår, men börjar känna mig lite uppgiven nu. Själv ska jag försöka komma med om specialklubben anordnar något mh-test i södra delarna av Sverige, där kan jag ju inte bli utlottad p.g.a "fel" ras i alla fall.

Morran skrev:
Vad jag alltid trott innan, så får man bara tävla om man har genomfört MH-test, men det kanske inte stämmer? I så fall förstår jag att de måste prioritera.

Är hunden över 18 månader (har jag för mig) måste den ha genomgått mh-test.

Nenne1 skrev:
Det där verkar vara vanligt - förra året anmälde jag mig till fyra mh-test, och blev bortsorterad varje gång eftersom jag inte har en bruksras. Jag vill också tävla i spår, men börjar känna mig lite uppgiven nu. Själv ska jag försöka komma med om specialklubben anordnar något mh-test i södra delarna av Sverige, där kan jag ju inte bli utlottad p.g.a "fel" ras i alla fall.

Specialklubben för ridgeback i Stockholm anordnar några tillfällen för MH-test under året, så det var inga problem alls för oss att få plats.

Däremot har jag varit med om att bli "diskriminerad" på flera brukshundklubbar när jag ville anmäla min ridgeback till skyddsträning, flera svarade inte ens på mitt mail - trots att vi faktiskt ville pröva honom ordentligt för att min sambo eventuellt skulle kunnat ha honom i tjänst (polis)!!!

Eftersom det finns för många hundar och för några platser på MH och MT måste man göra vissa prioriteringar. Självklart går då de hundar som behöver MH först, såsom unghundar som startat appell och ska vidare till lägre eller de som ska in på tjänstehundsutbildning. Vissa raser kräver dessutom känd mental status innan parning sker för att avkomman ska få reggas och då sätts ju också dessa hundar långt fram i kön.

"Vanliga" hundar har ju tid att vänta på ett annat vis och måste inte ha genomfört MH just nu.

bara om din hund är under en viss ålder tror det är 2 år om jag inte minns helt fel. Sen krävs MH ändå.

Javan

Det brukar finnas en prioriteringslista vid MH-testen och den brukar anslås i samband med utannonseringen av testet.
Ett tips är att det som regel brukar vara lättare att få plats i inlandet och norra delen av Sverige, precis som det är lättare att få plats på spåren speciellt i Elit.

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat