Heter det dalmas eller bara... mas?

I Leksand används mas och kulla. Hör dock sällan mas i dagligt tal (av de som pratar leksandsmål), men kullor används som benämning på flickor. Min bästa barndomsväns familj pratar mycket Leksandsmål och när vi växte upp sa de ofta "Kullor, kan ni blablabla" till oss.

Tror ingen blir kränkt av mas/kulla - LIF's supporterklubb heter ju till och med Tokiga Masar. Utanför Dalarna förstår jag att man använder dalmas/dalkulla, för att folk ska förstå. Jag säger dock aldrig att jag är dalkulla, utan säger att jag är från Dalarna. Tror inte folk generellt skulle fatta vad en dalkulla var om jag sa det, iaf inte i min generation.

I Leksand används mas och kulla. Hör dock sällan mas i dagligt tal (av de som pratar leksandsmål), men kullor används som benämning på flickor. Min bästa barndomsväns familj pratar mycket Leksandsmål och när vi växte upp sa de ofta "Kullor, kan ni blablabla" till oss.

Tror ingen blir kränkt av mas/kulla - LIF's supporterklubb heter ju till och med Tokiga Masar. Utanför Dalarna förstår jag att man använder dalmas/dalkulla, för att folk ska förstå. Jag säger dock aldrig att jag är dalkulla, utan säger att jag är från Dalarna. Tror inte folk generellt skulle fatta vad en dalkulla var om jag sa det, iaf inte i min generation.
Fast kulla låter väldigt gulligt! :heart:heart:heart

Novice Pethead

Skulle jag tala om mig själv är det "kulla" inte "dalkulla".

En mas är en man från Dalarna, en kulla är en kvinna från Dalarna. Alltså är det onödigt att säga Dalmas och Dalkulla eftersom namnen redan upplyser att det är folk från Dalarna.

Så korrekt är Mas och Kulla alt Dalkarl.

Voff/ Kulla

15781460_10154349463194426_1298430758593999469_n.jpg

Det här är en Mas enligt mig ;)

MAS:

220px-Miniature_Australian_Shepherd_red_tricolour.jpg

För mig är en mas hur en person som inte kommer från Dalarna benämner en dalkarl. Kvinnor från dalarna kallas kullor. Att säga "dalmas" eller "dalkulla" blir en tautologi(ungefär som "salsasås").

MAS:

220px-Miniature_Australian_Shepherd_red_tricolour.jpg

För mig är en mas hur en person som inte kommer från Dalarna benämner en dalkarl. Kvinnor från dalarna kallas kullor. Att säga "dalmas" eller "dalkulla" blir en tautologi(ungefär som "salsasås").

Eller att säga en Norsk norrman....:D

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 891
Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 919
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
Träning Nu är jag hjärtligt trött på detta och därtill totalt förvirrad. Mitt ena ök till häst vill inte låta mig ta på henne grimman och ta...
2
Svar
20
· Visningar
1 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka