Heter det dalmas eller bara... mas?

Skorpion76

Trådstartare
Finns det någon som är från Dalarna här? Hoppas inte att ni tar illa vid er av min korkade fråga nu, men heter det dalmas eller bara... mas? Att säga mas gör mig aningen förvirrad eftersom det i mitt huvud är en förkortning för medicinskt ansvarig sjuksköterska (= MAS). Därför tyccker jag att det skulle vara lättare att säga dalmas för att ytterligare förtydliga att man menar en man från Dalarna.

Novice Pethead

Hm.
Jag brukar sällan använda varken "dalmas" eller "mas" i dagligt tal.
Men det går säkert att hitta situationer där man känner sig tvungen.

Jag tror att båda former är lika korrekta om man nu prompt behöver använda termerna.

Från Wikipedia:
"I Dalarna har ordet "mas" traditionellt uppfattats som nedsättande eftersom det betecknar huvudstadsbornas uppfattning om dalfolket som udda och lantliga."

"Ibland används även uttryck som dalmas och dalkulla vilket ytterligare späder på förvirringen eftersom de genuina dialektala uttrycken blandas med de från Stockholm."

Jag tycker f.ö. att det verkar konstigt att använda andra ord för pojke/kille/man/snubbe/gubbe osv än man vanligtvis gör bara för att personen i fråga råkar komma från ett visst område.

Hm.
Jag brukar sällan använda varken "dalmas" eller "mas" i dagligt tal.
Men det går säkert att hitta situationer där man känner sig tvungen.

Jag tror att båda former är lika korrekta om man nu prompt behöver använda termerna.

Har heller aldrig hört det användas, och särskilt inte i situationer där det kan förväxlas med medicinskt ansvarig ssk.

Jag tycker f.ö. att det verkar konstigt att använda andra ord för pojke/kille/man/snubbe/gubbe osv än man vanligtvis gör bara för att personen i fråga råkar komma från ett visst område.

Jo, fast om man ändrar ursprungslandskap:
"Jag är jämtlänning" eller värmlänning eller vad du vill.

Fast det enklaste är väl då att säga just "kommer från Dalarna".

Jo, fast om man ändrar ursprungslandskap:
"Jag är jämtlänning" eller värmlänning eller vad du vill.

Fast det enklaste är väl då att säga just "kommer från Dalarna".
Jo men det är ju inte samma sak.
Jag är stockholmare och snubben min är norrlänning. Precis som min pappa är ålänning och min mammas exman östgöte. Men de orden är ju inte synonyma med "man".
Inte skulle jag säga att min partner är en "pajk" och börja använda norrländska ord om saker bara för att de råkar befinna sig i norrland. Eller åländska ord om saker från Åland. Jag säger inte att hunden fått en skogsflåt bara för att just den fästingen kommer från Åland. ;)

Sen jag flyttade hit till Dalarna för några år sedan har jag faktiskt hört folk säga dalmas rätt många gånger. Personer som konstaterar att "du är inte dalmas du inte" och såna saker, men ofta hör man att de säger ordet lite på skämt så där. Dalkulla har jag aldrig hört någon sagt sen jag kom hit, det är något man ev. läser i någon artikel eller ev. kring vasaloppet och så.
Här (runt Mora) verkar dalmas gälla både män och kvinnor i vardagligt tal, antagligen mest sagt till oss utbölingar ;)

Sen jag flyttade hit till Dalarna för några år sedan har jag faktiskt hört folk säga dalmas rätt många gånger. Personer som konstaterar att "du är inte dalmas du inte" och såna saker, men ofta hör man att de säger ordet lite på skämt så där. Dalkulla har jag aldrig hört någon sagt sen jag kom hit, det är något man ev. läser i någon artikel eller ev. kring vasaloppet och så.
Här (runt Mora) verkar dalmas gälla både män och kvinnor i vardagligt tal, antagligen mest sagt till oss utbölingar ;)

I vissa områden kallar man tjejer/kvinnor för "kulla", i alla fall de som är äldre.

KL
Det heter Dalkarl och inte dalmas.

Från Wikipedia:
"I Dalarna har ordet "mas" traditionellt uppfattats som nedsättande eftersom det betecknar huvudstadsbornas uppfattning om dalfolket som udda och lantliga."

"Ibland används även uttryck som dalmas och dalkulla vilket ytterligare späder på förvirringen eftersom de genuina dialektala uttrycken blandas med de från Stockholm."

En till uppvuxen och boende i Dalarna. Tycker orden används rätt ofta. Aldrig fattat att jag tydligen ska bli kränkt av dem?
Enligt det jag lärt mig så kom det av att männen som kom till Stockholm på sina arbetsvandringar ofta hette Mats. Det tolkades av stockholmarna som mas och blev ett "öknamn".

Sedan har dalfolket anammat ordet och gjort det till sitt! Fast vad jag förstår så säger man snarare dalkarl i mellersta Dalarna resp kulla. Jag vet Falumän som blir lite förnärmade och säger att nähä - de är dalkarlar.

Kommer man från södra Dalarna kallas man rumpmas eftersom man bor i rumpan av Dalarna. (Jmf speedwayklubben Masarna - med tidigare toppnamnet Tony Rickardsson).

Fast just Dalarna har ju en oherrans massa dialekter och dialektala ord. Pga isolering....

En till uppvuxen och boende i Dalarna. Tycker orden används rätt ofta. Aldrig fattat att jag tydligen ska bli kränkt av dem?
Jag hade nog inte visat så speciellt starkt intrease för Dalarna om detinte vore för en viss person som kommer därifrån!

Novice Pethead

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 891
Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 919
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
Träning Nu är jag hjärtligt trött på detta och därtill totalt förvirrad. Mitt ena ök till häst vill inte låta mig ta på henne grimman och ta...
2
Svar
20
· Visningar
1 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka