Hetare av luzern?

cristobal

Trådstartare
Enkel fråga; har avstått från alla havreprodukter och ersatt med kornkross med gott resultat. För att öka på proteinmängden har jag börjat ge luzern, men jag tycker mitt sto blivit lite stirrigare. Kan det finnas ett samband?

Sv: Hetare av luzern?

Jag har gett mitt sto mustang som jag tycker är suoperbra! det hjälper hästens koncentrationsförmåga och det är ett foder som inte gör att hästen blir het. Men sen började jag ge lucern ihop med det, men änsålänge tycker jag inte att det har haft någon negativ effekt, visst lite piggare är hon ju än när hon bara åt mustang så kanske men jag kan inte tänka mej att det är så, men min äter det endast för att gå upp lite mer i hull annars skulle jag bara haft mustang.

jag började ge min pålle luzern pellets för ca. en månad sen för att jag hade svårt att få upp honom i hull...

och han har verkligen blivit fin i hullet, märkte skillnad efter bara några dagar o då ger jag ändå bara en halv liter om dagen...
men jag har upplevt samma sak som dig... han har blivit mycket stirrigare o har massor med energi... han har alltid varit en ganska lugn kille som det inte varit några problem att rida på öppna fält men nu e han ju helt knäpp när vi kommer ut på åker (det enda jag har att rida på nu när det är fruset på ridbanan) dock kanske det kan ha med snön att göra också...

Även lucern innehåller energi, om du bara lägger till lucernet kommer energin att öka totalt. Du får justera kraftfodret efter det tillskott i Mj som lucern ger.

Jag har succesivt minskat ned det samtidigt som hon fått mer och mer luzern.
Ingen idé att analysera hösilaget, vi får balar från olika ängar och skördetider, men den nuvarande balen är det finfint hö i.
Kanske ska jag ge mycket mindre av luzern? Har velat få upp henne i hull + muskler, men nu kan det få plana ut litet. Hon har musklat sig fint, och börjar få lite av en hömage.
Hon har fått 1,5 liter luzernhack, ung varannan dag. Kanske är bättre med soja, för proteinet?

många luzern sorter har melass som "bind medel". vet fler hästar som fått "humör" av pelletsen, men då har hacken funkat istället

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London