Het/stark häst?!

N

Nordthor_

Har lite problem med min häst som jag rider lite blandat med (dressyr, hoppning, skogsridning osv) tävlar även i både hoppning och dressyr. Nu är det så att hon är het och stark som en oxe i hoppningen... Rider MYCKET dressyr med henne men det verkar inte ge någon effekt i hoppningen. Vid skogsridning är hon helt vild vill bara sticka iväg och lyssnar inte alls händer även väldigt ofta att hon tar tag i bettet och bara rusar. (och snälla, snälla inga komenterarer om att hon har ont för det har hon inte, och kan även tillägga att hon rids och tömkörs/longeraras regelbundet då jag har ett schema som jag följer varje vecka.)

Så hur ska jag få bort detta beteende (ett alt. är kanske att byta bett)? Då det är direkt livsfarligt för både mig och hästen...:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Het/stark häst?!

vad rider du för på bett nu?

kanske skulle vara idé att prova ett lite (LITE) skarpare bett att ha ute?
sen är det väl bara en sak som gäller ute; skritta. (tills det lugnar sig). (så gott det går)

vad rider du för på bett nu?

kanske skulle vara idé att prova ett lite (LITE) skarpare bett att ha ute?
sen är det väl bara en sak som gäller ute; skritta. (tills det lugnar sig). (så gott det går)

Varvar mellan olika, ett tredelat med stora d-ringar inlindat med silicon tejp, ett vanligt tredelat (sweet iron), bettlöst, rakt gummi/silicon bett. Hon fungerar alldeles utmärkt på dessa betten i dressyren, men då inte i hoppningen och i skogen...

Nja, ett skarpare bett är nog inget för mig... Ett alt. är kankse att helt enkelt inte hoppa mer på ett tag och bara köra bommar och väldigt små hinder? Då damen håller sig lite lugnare.

Ja, skritt är det vi kör på mest nu så mycket som det går då:angel:, leder henne även mycket ute och går promenader då är hon mycket lunare, för det är inte så att hon tippar runt på tå och är nervös utan det är mer att hon vill fram, om ni förstår hur jag menar

tycker de kan vara läge att jobba henne från marken så hon lär sig dina gränser, hon kommer alltid vara pigg, men hon måste veta om gränserna annars kan hon ta sig friheter som kan sluta illa! Vet tex en häst som är som din, speciellt nu när hon är skadad. Bara ägaren går prommenader med henne, hon skrittar sällan, men är så väl lärd vart gränsen går så de blir aldrig nåt dragande eller "hoppa upp i knäet" saker.

Jag har hört att travhoppning, alltså hoppa hindren i trav, kan fungera bra på heta hästar :)

Såg på en träning häromdagen, då de också tränade travhoppning, att dom först travade över markbommen framför hindret (var ett rätt högt hinder, så markbommen låg ju nån meter framför),sedan svängde förbi hindret,red på en volt. Sedan tillbaka över bommen,volt åt andra hållet. Volterna var rätt små,precis lagom för att hinna svänga för en rak ansats.

Sedan hoppade dom hindren. Började hästen galoppera emot hindret la dom bara av en ny volt. Sedan började anridningen om igen.

Lycka Till! :)

tycker de kan vara läge att jobba henne från marken så hon lär sig dina gränser, hon kommer alltid vara pigg, men hon måste veta om gränserna annars kan hon ta sig friheter som kan sluta illa! Vet tex en häst som är som din, speciellt nu när hon är skadad. Bara ägaren går prommenader med henne, hon skrittar sällan, men är så väl lärd vart gränsen går så de blir aldrig nåt dragande eller "hoppa upp i knäet" saker.

Förstår hur du menar men det är ju inte där problemet finns hon är en väldigt lugn och harmonisk häst i övrigt tar sig inga friheter när jag leder henne, tömkör, longerar eller rider dressyr och markarbete.

För det är inte så att hon är nervös av sig eller så.

låter som en av mina förra ponnys.
Kunde knappt kontrollera henne i terrängen( dock visste hon precis hur fort hon kunde gå, så det blev ju itne farligt att vi kunde gå omkull eller så), men jag bytte till ett ganska mkt skarpare bett, men då fick jag också rida på halvlånga tyglar när jag hade det, men det funkade skitbra. behövde bara krama i handen så fattade hon eller så:P

Har haft samma problem som dig, som tur är har det gett sig nu.
Men hur mång ggr i veckan hoppar du?
För nu när jag börjat hoppa ca 3 ggr i veckan,
har min häst get sig på ett kick!
Kanske värt ett försök? I dressyren har jag tränat mkt
övergångar och temoväxlingar för att få honom att lyssna.

Lycka Till :)

Tack för alla tips men ett skarpare bett är verkligen inget för mig, och att hoppa min häst 3 ggr i veckan känns inte riktigt shysst.

Har bestämt mig för att bara rida små hinder och mestadels dressy och markarbete, men tack fär alla tips:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar