Het hopphäst

N

Novum

Hej, jag har en häst som är hur lugn som helst i all hantering samt dressyren men direkt då det kommer fram hinder på banan så börjar han studsa, det går alltså varken att stå still eller att skritta.

Grejen är det att jag inte har haft honom så länge och jag har nu fått lite problem i hoppningen. Han är väldigt het mot hindrena samtidigt som han är otroligt lätt att få tillbaka. Jag kan få honom att galoppera på stället om jag vill (vilket jag såklart inte strävar efter..). Det blir gärna så att jag bromsar och bromsar och lägger honom i botten på på hinderna. Eller att jag håller tillbaka så mycket att han gör luftsprång. Han stannar aldrig och har aldrig försökt.

Det kanske är en dum fråga men har ni några tips på hur jag ska lära mig att hålla ett jämt tempo mot hinderna utan att bromsa förmycket (vilket jag gärna gör då det känns som han galopperar FORT även fast det är alldeles lagomt)

Sv: Het hopphäst

Har en lika dan.....:idea:

Först måste man veta att hästen är frisk och är den det kan du fortsätta läsa;)

Ett vanligt fel man gör på heta hästar är att man bromsar och släpper skänkeln vilket gör många hästar hetare. En annan sak att man oftast inte kan sitta ner för tungt mot hindren för då får sätet en framåtdrivande effekt. Dessutom är många hästar överbettslade, de heta är ju också ofta mkt känsliga.

Jag försöker att våga rida an hindret fast det går fort, alltså inte bromsa så mkt med handen utan använda kroppen, balansen, rösten mm. Använda små hjälper, hålla emot men inte dra. Jag rider min "galning" med vanligt tredelat, smalt tränsbett, ingen martingal. ( I terrängen har jag ett milt phelam men hoppas att det också ska bort på sikt) Det sista man vill ha är de där studsarna mot hindret för då kommer man nästan alltid i botten och får ingen speciellt rytmisk ritt.

Min häst får efter den gemensamma framridningen stå still på mitten med helt lång tygel tills det är min tur igen att hoppa. Jag kan inte hålla igång som de andra gör för då blir det direkt värre. Har svårt att överhuvudtaget träna i grupp.

Självklart ska du även ta hjälp av en rutinerad, duktig tränare.

Lycka till:banana:

Har en lika dan.....:idea:

Först måste man veta att hästen är frisk och är den det kan du fortsätta läsa;)

Ett vanligt fel man gör på heta hästar är att man bromsar och släpper skänkeln vilket gör många hästar hetare. En annan sak att man oftast inte kan sitta ner för tungt mot hindren för då får sätet en framåtdrivande effekt. Dessutom är många hästar överbettslade, de heta är ju också ofta mkt känsliga.

Jag försöker att våga rida an hindret fast det går fort, alltså inte bromsa så mkt med handen utan använda kroppen, balansen, rösten mm. Använda små hjälper, hålla emot men inte dra. Jag rider min "galning" med vanligt tredelat, smalt tränsbett, ingen martingal. ( I terrängen har jag ett milt phelam men hoppas att det också ska bort på sikt) Det sista man vill ha är de där studsarna mot hindret för då kommer man nästan alltid i botten och får ingen speciellt rytmisk ritt.

Min häst får efter den gemensamma framridningen stå still på mitten med helt lång tygel tills det är min tur igen att hoppa. Jag kan inte hålla igång som de andra gör för då blir det direkt värre. Har svårt att överhuvudtaget träna i grupp.

Självklart ska du även ta hjälp av en rutinerad, duktig tränare.

Lycka till:banana:

håller helt med. Rider min häst på precis samma sätt och hon är också väääääääldigt het.

Jag rider han just nu på ett vanligt tredelat och martingal, allt annat blir för skarpt. Jag försöker att ha låg lugn hand men ibland är det lite svårt. Och jag känner verkligen igen det där med att stå och vänta i mitten, jag kan inte heller hålla igång medan man väntar (jag försöker iallafall stå still :P) Tack(!!) för tipsen jag ska träna på att låta han hålla galoppen annars blir det som du säger, väldigt orytmiskt!

Min blev även mindre het när jag tog bort martingalen...

Spelade ingen roll hur lång/kort den var, hon hatar den:eek:. Tog bort den och då blev i allafall huvudet stilla...

Här kommer en harmonisk terrängbild. Det är en anridning mot ett hinder. Skulle gärna vilja att det alltid såg ut så...vilket det inte gör!!

efrk.jpg

Senast ändrad:

jag hade också en jättehet ponny när han kom, han bara sprang och sprang, så fort man tog honom i munnen så stack han ännu mer, han var jättekänslig i munnen, det blev lätt så att man bara satt med stum hand och bara höll o höll, men det blev bara värre, jag ahde honom i 2 år, han var fortfarande tokig när man red ut, men så har han alltid vart tydligen, det som fick honom och vara lugn var att sitta tungt i sadeln och rida helt utan hand, göra lite förhållningar bara, små och mjuka, och rida med jättemycket ben, så blev han lugn :) så när han såldes va han jättelugn men ändå på om man bad om det.. har nu en nu ponny som är jättekänslig i munnen, så hon har blivit rider på hackamor med förra ägaren och medans hon stog på försäljning, när hon kom så gick det inte att hålla henne på hackamor, hon bara drog och man hade ingen kontroll alls, jag har haft henne i 1 månad nu, hoppar nu på ett gummipelam (inte särskilt spänd kedja) och hon går huuuur bra som helst på det, hon är jättelugn och lyssnar jättebra, ska prova att hoppa på vandligt bett nästa vecka och hoppas att det funkar, så nu går hon att rida på vandligt bett i dressyren också :) haha det här blev lite långt ;)

Hur är hästen över bommar?

Mitt sto är otroligt välriden men jag fick ofta panik o tog i tyglarna så hon studsade. Idag rider jag nästan renodlat med sätet och har en stadig kontakt i tygeln. Förut var det lite "av och på" hela tiden, vilket kändes inte bekvämt. Hon är het på bommar men eftersom bommar är bra grundträning där chansen att det blir jättefel är mindre än när man tränar på hinder. Så mitt tips är att rida över bommar, rid svåra vägar när din häst känns lydig. Rid mkt med sätet, bli stark i bålen. Då kommer du ner i sadeln o låter inte hästen skjuta upp dig från sadeln.

Jag tycker det är svårt att rida heta hästar i rätt form och jobba dem så de verkligen arbetar med bakdelen och ryggen eftersom de gärna springer iväg. Nu börjar jag rama in mitt sto och jag rider alltid nogrannt, inramning HELA tiden, nu känns hon lättare att rida. Jag kan reglera galoppen utan att hon börjar studsa.
När hon börjar studsa får jag rätt så ont i ryggen vilket känns inte bra alls. Jag har lyckats lära mig någorlunda att rida i lågt tempo men med stark galopp utan att hon börjar "springa på stället". När jag släpper iväg henne från kort galopp så är det verkligen explosivitet som gäller. Mkt motor! :d

Innan jag hade mitt sto red jag för det mesta starka hästar, eller de som krävde att man red framåt. Därför var det svårt för mig att rida henne som är extremt känslig.

Men övning ger färdighet, så träna på!

Direkt då det kmmer fram bommar på banan så börjar han studsa och han spänner sig något så otroligt så det är nog där jag får börja. Träna att rida på bommar och när det går bra så får jag gå över till småhinder osv. Och jag ska prova utan martingalen, när ni säger det så ser han inte helt tillfreds med den så det är värt ett försök!

Jag har alltid ridit jätte jätte starka hästar innan jag fick den här så det tar nog lite tid innan jag har vant mig så det är bara att ta det lugnt med hoppningen tills dess. Vi har ändå kommit en bra bit på väg, vi kan numera skritta som folk på uteritter och dressyrpass, det kunde han inte då han kom till mig.

Tack för alla tips!! Jag ser nu att det inte är omöjligt att lära om sig själv. Jag började bli lite orolig att jag hade köpt en häst som inte passar mig (även fast mina tränare absolut inte verkar tycka att det är något roblem :angel: jag är lite nojig!)

Där ser man, du är van vid starka hästar. Jag red lite yngre hästar som behövde grova hjälper vilket fick mitt sto att bli sur och svår.

Jag tror att du kommer att fixa det, bara du ger det tid :) Jag kände samma sak, jag hade egentligen en annan kandidat, men han var slut i knät redan som sjuåring :cry:
Men nu har jag min häst och jag älskar henne jättemkt :) Det var lite knepigt i början men nu känns det som allt börjar koppla till varandra så jag börjar bli tryggare på henne.

Det låter som du är fit for fight nu. Bara o köra så det ryker :)

Mmm, jag var ner i ridskole stallet en dag o då ville de att jag skulle hoppa med en ja, normalstor ponny. När jag satt upp gick det trögt. Men när hindret kom var han het som bara den! Men jag fick till det. Det gjorde jag genom att sänka hindret och gå över det ganska många gånger. Sedan tänkte jag prova att trava över, då gick det för fort "/ Så jag försökte på lite olika sätt, men sedan kom jag på det! Jag skulle justrera med tyngden i sadeln. När jag kom närmare hindret och han ökade lutade jag mig lite bakåt och gjorde några halvhalter, då gick det, och i galoppen brukar jag alltid fixa med tyngden o där skulle man visst galoppera några varv i ridhuset först och sedan luta sig extra bakåt i början. Då blev han jätte duktig i slutet tråkigt nog. Det var ju roligast då! Men som sakt - När det går som bäst, ska man sluta! -

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar