annaklara

Trådstartare
Hejsan, det är så att jag skulle behöva lite hjälp angående en häst jag rider 2-3 gånger i veckan, oftast ute i skogen.
Hon är ett litet russ på och jag vet inte hur gammal hon är, men jag skulle gissa runt 12. Celina är en ganska het ponny, och hon kan bli ganska jobbig ibland. I början av ridpasset kan hon vara ganska lugn, men så fort man börjar trava tänder hon till. Hon är ingen särskild utbildad häst och hon spänner sig så fort man tar i henne, börjar skaka med huvudet och är allmänt irriterad. Personligen tror jag inte det beror på att hon har ont nånstans, utan att hon är relativt ouppfostrad och tycker inte om när man tar i henne. Jag försöker vänja henne lite med att rida på korta tyglar en stund i skritten och när hon lugnat ner sig och slutat ruska på huvudet släpper jag, men ibland tar det väldigt lång tid. Annars rider jag henne på långa tyglar hela tiden..
Celina lyssnar om man säger åt henne att sakta av, det är inte det som är problemet. Hoppning är det bästa hon vet, då går det ännu fortare.
Jag skulle gärna vilja få lite tips för att få henne att slappna av. Hon är liksom på helspänn hela tiden. Pigg är hon och det kan man inte ändra på men jag skulle hemskt gärna vilja få henne att slappna av.

Sv: Het häst

är det ett travruss ? Är tänderna kollade på h*n ? Jag skulle försöka rida mer med sitsen och bara ha kontakt med munnen i tyglarna.

att du använder vikten och sitsen istället för tyglarna när du saktar av. gör förhållningar mm.

Har du möjlighet att rida hemmavid på någon ridbana/vall/hage?

Nu vet inte jag hur mycket erfarenhet du har av ridning osv. men det känns lite som att den kanske inte är jättestor? Jag frågar i all välmening bara för att kunna förklara för dig på ett sätt så du förstår.
Jag gör ett försök i alla fall.

Många gånger blir en häst starkare i munnen ju mer man tar i den. Att hon ruskar på huvudet kan antingen visa tecken på att hon inte trivs med bettet hon har (det åker upp i gommen när man tar i tygeln), hon har ont i tänderna eller så kan det också vara ren illvilja och envishet.
Jag tycker ni ska kolla upp tänderna, prata med ägaren och förklara hur hästen gör.

Om hon nu inte har ont eller problem i munnen eller med bettet så skulle jag råda dig till att försöka jobba med hästen på hemmaplan. En häst är många gånger mycket mer framåt vid uteritter än om man rider på en vall tex. Det kan underlätta arbetet lite med dom i så fall.

Träna hästen på att lyssna mer på ditt säte= rumpa. Tex. att när du ska stanna så ska hästen göra det när du sätter dig "tungt" ner i sadeln, när du ska svänga åt höger tex. så trampar du ner lite extra i höger stigbygel och trycker med vänster skänkel mot hästen...allt detta i stället för använda dig av att visa vägen eller ta hästen i munnen för mycket.

Det handlar om att få en häst som lyssnar på små, små hjälper och med andra verktyg än just hand/tygel/bett.

Ridningen ska gå ut på att du och hästen är ett och arbetar MED varandra och inte MOT varandra. Det tar tid att ta sig dit men det är väl värt varenda svettdroppe när man kommer till den dagen.

Om jag har förklarat något som du redan vet osv. så ber jag om ursäkt men uppfattade det som att du inte riktigt hängde med på vad som menades med säte och skänklar osv.

Undrar du något mer eller i mer detalj så fråga på.
Det bästa är förstås om du har någon som kan hjälpa dig under tiden du rider.

Tack så mycket för ett jättebra svar! :)
Det är inga problem med tänderna, det är kollat.
Nja, jag rider henne på ridbanan nån gång i veckan oftast och hon är lite lugnare där.
Om det inte framgick i mitt första meddelande så är det precis vad gör, rider med vikten och sitsen, eftersom jag inte har någon kontakt med munnen.

Det är ju jättebra att ni kollat tänder och att du rider på bana också.
Vad har hästen för bett idag?

Jag skulle ta hjälp av en inridare/utbildare eller en duktigare ryttare som kan utbilda henne mer.

Rider du henne för tränare ?

Om ej - gör det. Så att du kan få någon med erfarenhet att ge ett utlåtande om utrustning, tänder, ev ömheter samt din ridning.

Om du inte har möjlighet att rida för tränare skulle jag sluta rida hästen. En obildad ryttare på en obildad häst brukar generellt bara ge båda allt värre ovanor om man inte har något att ta till hjälp.

Soranto: Hon behöver inte utbildas mer direkt, hon kommer inte börjas tävlas eller något sådant, hon är en skogshäst som antagligen kommer ridas i skogen hela sitt liv och nån lektion på ridbana typ en gång i veckan.

Elizette: Jo, det gör jag, en gång en veckan. det är också hon som äger henne.

Men du verkar ha svårt att klara av henne, och då skulle jag ta hjälp av någon annan som kan lite mer och som kan visa dig hur man ska göra. Det är ju varken kul för dig eller för hästen när kommunikationen inom ridningen inte fungerar. Såg att du tränar för en tränare, det är bra. Kan itne hon hjälpa dig med det här problemet? Det är ju väldigt svårt för oss på ett forum att ge instruktioner om hur du ska göra för att ridningen ska bli bättre..

Man utbildar inte en häst för att den ska tävlar ( jo vissta men grundtanken ), men utbildar en häst för att det faktist ska bli en njutning att rida! Är det roligt när ni behöver kämpa och missförstå varandra ? hade det inte varit roligare om ni kunde kommunicera och hästen förstod vad du ville och du förstod vad hästen menade?

Jag skulle hellre ta in en utomstående tränare, än hästens ägare - om hästen i sig är såpass outbildad som den är, får jag känslan av att hästens ägare är ungefär lika outbildad. Annars har man i mina ögon inte en såpass outbildad häst.

Även om man inte ens har en paddock, kan man både rida in och utbilda en häst i skog och mark på ett sådant sätt att den tar hjälper, är mjuk och sammarbetsvillig och därmed rolig att rida.

Tycker jag var lite hårt sagt...

TS rider ju för någon som då är hästens ägare. Även om TS själv kanske tycker/skulle vilja rida för någon annan så kanske inte hästens ägare tycker det är relevant.
Det kanske är därför TS vänder sig hit om råd som så många andra gör.

Det finns väl många ryttare runt om i landet som har ett eller flera problem med sin häst, inget ovanligt alls. Alla kan ju inte sluta rida bara för det, då lär man ju sig inget.

Senast ändrad:

Hon är en "njutning" att rida, så himla positiv till allt och hon kommer alltid till en när man kommer ner i hagen till skillnad från före när hon inte ens ville bli fångad.
Ägaren skulle jag inte kalla outbildad, inte alls.

När ni rider i skogen prova att utnyttja allt bra som finns där och ge henne annat att tänka på och låt henne jobba mycket med huvudet.
Rid slalom mellan träden, gå över diverse "hinder" (grenar, stockar, vattenpölar), upp och ner för backar och fram och tillbaka genom skogen. Då får hon ju lite att tänka på och blir trött och ni får jobba mycket med förhållningarna och samarbetet. Pröva att rida så ett tag och sedan trava lite om hon blir het då och inte lyssnar kan ni ju gå in i skogen igen och fortsätta tills hon lyssnar på dig.
Så fort du märker att hon blir "irriterad" och exempelvis börjar skaka på huvudet var blixtsnabb och ge henne något annat att tänka på...

Det funkar bra på vår nordis som kan bli lite pigg när vi rider ut och lite irriterad när man ställer krav på henne i ridningen.

Lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 046
Senast: Bowman
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
970
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
759
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka