Elisha

Trådstartare
Mitt 8-åriga sto (med energi som aldrig tar slut verkar det som) älskar att galoppera ute i skogen :D och då blir hon lätt het! Men hon blir inte stark (rider på 3-delat gummibett, och behöver ej byta bett!), har någon nåt tips vad man kan göra för att hon ska hålla sig liite lugnare? :) Hon får ej för mkt kraftfoder eller för lite motion, hon rids varje dag!
Skulle martingal vara till hjälp tro? :p
Vill höra tips från ryttare med het-häst vana! :D ;)
 
Sv: Het häst

Min gammeltant är likadan. Hon är kollad,jag har provat olika foder mm. men har insett nu att det är en del av hennes personlighet helt enkelt. Hon är pigg och levnadsglad och älskar att springa!
Det som hjälpte mej lite var att byta till sidepull.
Hon blev lätt lite för het om man tog tag i bettet när hon ville fortsätta springa men matte inte höll med, med sidepullet lyssnar hon bättre och blir mer avslappnad.
 
Sv: Het häst

min e likadan....
tror inte martingall ger riktigt den effekten, martingall annvänds ju för att du ska slippa få hästens huvud i din näsa (?) (rätta mej gärna om jag har fel).

vissa hästar e ju bara sånna:D
även om du inte vill höra d:o , så tror jag , om hon blir sådära jobbigt stark, att man kanske kan titta på ngt skarpare bett att annvända vid "ute ridning",

är själv i samma sitts, fungerar jääättte bra med nuvarande tränsbett, men blir sådära små jobbigt stark när vi rider ute...
:bump:
 
Sv: Het häst

som jag skrev, hon blir inte stark, bara het. När vi rider dressyr på ridbanan eller i ridhuset blir hon inte het!
Hon lyssnar bra på både förhållande och drivande hjälper...
 
Sv: Het häst

Elisha skrev:
som jag skrev, hon blir inte stark, bara het. När vi rider dressyr på ridbanan eller i ridhuset blir hon inte het!
Hon lyssnar bra på både förhållande och drivande hjälper...

Då ska du nog vara glad, för att du har en pigg och fräsch häst.

Om du inte har problem med att hon blir stark, finns det ingen anledning att sätta på hjälptyglar eller skarpare bett som du säger.

Martingal, är inget som hjälper för heta hästar... Martingal, är bara till för att hindra att hästen slår upp huvudet. Jag brukar lägga på den när min dam är överpigg och högnackad emellanåt, samt när kompisen ska hoppa henne. Men i övrigt, så använder jag så lite hjälptygel som möjligt numera, när vi kommit underfund med varandra. Att min 22 år unga dam är pigg och glad är något jag får leva med. Jag använder iofs annat typ av betsling, stångbett i olika utföranden, enbart för att min dam trivs bättre på det än tränsbett.
 
Sv: Het häst

Okej:idea: Jo visst är de kul med en pigg och glad häst! Men imellanåt skulle de vara kul med en liite lugnare häst ;) Men hon tycker de är sååå kul! :D
 
Sv: Het häst

aaa, sorry:bow:
va jag som inte läste inlägget ordentligt....

då ere nog bara å leva med att du har en mkt glad häst:D
bättre att dom e framåt än att dom inte går alls...

min syrras ena häst är 23, och kan fortfarande inte skritta när man rider ut, håller sej till minst små trav, el taktning som det så fint heter.....

min därimot har hittat på en egen gångart..., små travar med bakbenen å skrittar fram...:bump:
 
Sv: Het häst

Bara njut av din heta häst!:)

Har haft min D-ponny sen jag var 11 och hon 10 då var hon het ute och vid hoppning. Nu är hon 25 och jag är 26...fick hem henne förra sommaren för att hon skulle vara pensionär...inte då! Hon är lika het och studsig fortfarande (Jag hoppar henne inte längre), och det gäller bara att hålla sig kvar! Jag skrattar åt "tanten" så fort hon börjar...hon tycker det är sååå kul att galoppera! Och nix jag "släpper inte iväg henne" hon är trots allt 25 så kort galopp på het häst blir det.

Så jag tror som de andra, det är en del av din hästs personlighet och eftersom hon inte är stark utan kontrollerbar och du kan samla upp den och sakta av när DU vill så är det ju inget fel!

Har man ridit en pigg häst så blir man heller aldrig rädd för hästar som ser "okontrollerbara" ut...de flesta av dem är faktiskt bara pigga!

/Kristin
 
Sv: Het häst

hej
Min häst är också het men då även på ridbanan:D
hon vill bara springa hela tiden;)
Jga har märkt att hon oftast håller sig lugnare i galopppen om jag fattar den från skritt. Jag galopperar då heller inga långa sträckor utan bara några steg för att sedan skritta en stund så hon hinner lugna ner sig.
 
Sv: Het häst

Ett tips är att du jobbar hästen även när du rider ut.
Variera dig genom att jobba hästen i både kort & ökad galopp/trav/skritt,sidvärtsrörelser, böj & ställ runt träd tex.

Det e roligt med pigga hästar:)
 
Sv: Het häst

Hej!
Jag håller med om att det nog bara är att acceptera att hästen är het och lära sig att gilla läget... (Är det någon annan som tycker det är en förolämpning mot mänsklighetens intelligens när de spelar Ledins låt på radio?:mad: )
Dock måste man ju lära sig hantera hettan på ett bra sätt om man vill att hästen ska bygga bra muskler och inte bara underhals i den korta galoppen...
Sidvärtsrörelser är naturligt samlande och är ett bra sätt att kontrollera hästen på så att du slipper bromsa för mycket - det kanske den blir ännu hetare av?
Särskilt sluta tycker jag fungerar bra. Graden av tvärning används alltså för att reglera tempot.
Dessutom kan du ha nytta av uppförsbackar i kombination med slutan för att ytterligare samla ihop och få hästen att ta i och jobba avslappnat.

Lycka till!

MVH Karin
 
Sv: Het häst

Rid mycket ute i skogen så att det inte blir för stor sak när du väl gör det! Försök begära samma sak av hästen i skogen som på banan så att hästen inte gör så stor skillnad mellan att rida ut eller rida på ridbana. Gör inte så stor sak av uteritterna! Försök att inte bara rida "rakt fram" utan variera med övergångar, öppnor, slutor osv. så att hästen hålls sysselsatt. Visst är det roligt med "glad" häst, men för mig är det en lydnadsfråga!

Nirak
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp