Het häst..

A

anko

Jag har ett danskt halvblod på 9år, han är ursnäll i stallet och hålla på med i helhet, absolut inte dum att rida på något sätt eller aldrig sur eller negativ. Dock när man rider är han väldigt hetsig ibland och nästan inte vet vart han ska ta vägen, fattar korsgalopp för han inte vet vart han ska sätta sina fötter verkar det som när han blir som mest stressad. Han ligger på väldigt mycket i handen vilket jag inte vill eftersom jag är dressyrryttare så kan jag ju inte bära hästen runt banan utan han ska bära mig och han själv men de blir lite svårt då han ligger på nästan hela tiden. Han har varit mycket värre och faktiskt blivit bättre nu dom senaste 2 åren. Han fick elitmix förut då jag red ganska hårt men han blev nästan omöjlig på det så nu har jag bytt till fibergi BAS, de har blivit en klar förbättring men ja skulle vilja veta om ni har något förslag som kanske haft en väldigt het häst som har blivit bättre av något foder? han är bättre men fortfarande väldigt het.

Sv: Het häst..

Har själv en sådan häst, fast i betydligt mindre format. Men se över foderstaten, vilket du redan har gjort. Därefter endast övningar som är för koncentration och lydnad, att lära hästen att koppla av och lyssna på ryttaren. Detta är inget enkel jobb, och kommer att ta tid i anspråk. För mig låter det som att du har en otrligt arbetsglad och ivrig häst, det är inte lätt att komma åt enbart med foder för det gör man inte. En sådan häst skulle bete sig likadant oavsett vad de går på, anbola eller minimigivan av grovfoder.:eek:

Japp jag rider mycket halter , övergångar och dyligt, men jag menar att det kan vara fodret också som du även sa.. och det är nog en del i det hela, jag försöker med mycket lydnad och sådant och de tar tid..

Min femåring blir inte direkt stressad men har en tendens att bli överladdad emellanåt, han vill så mycket så ibland vet han inte vart han ska ta vägen och blir som en liten tickande bomb + väldigt stark. Värst är han när vi ska träna galoppfattningar, för att inte tala om på terrängbanan...:crazy: För ett år sedan kunde han knappt skritta ute utan gick bara och taktade, han var även urstark i galoppen men det hade ju mycket med balansen att göra. Jag har iaf jobbat och jobbar fortfarande mkt med halter, skrittar/travar några steg och sedan halt, och då ska det verkligen vara en stilla halt, jag sätter inte igång honom förrän han står lugnt och stilla. I galoppen vill han gärna sticka iväg så där tar jag bara några språng och bryter sedan av. Ligger han på i handen gör jag halt och ryggar några steg för att sedan sätta igång honom igen. Jag rider även mycket ute i skog och mark och bara skrittar för att han ska lära sig att bara för att man är ute och rider så måste man inte trava och galoppera. Det är en jäkla massa jobb med sådana här hästar och det krävs mycket tid och tålamod + att man måste vara väldigt konsekvent.

Mitt gammla sto, kbl travare blir 27 år nu. Hon var en rikit energi knippe när vi köpte henne. Hon stack med mig i skogen.
Hon har blivit mycket bättre nu när hon har blivit äldre. Eftersom hon är äldre så har vi aldrig tagit bort något kraft foder, men det hade vi nog gjort om hon var ung.
Så se över foderstaten och se om det är något som behöver ändras.

Min häst var sådan förut, urjobbigt. Jag började ge honom müsli/pellets Mustang, och mycket grovfoder. Nu går han på Krafft Groov och Grund + pyttelite betfor, bara för smakens skull. Man behöver ju inte ge dem så mycket kraftfoder, utan öka på grovfodergivan istället, det funkar bra ändå.

En uträknad foderstat som beräknas på analyserat foder kan hjälpa jätte mycket.

Vet hästar som reagerat på detta sätt vid obalanser och /eller överskott.

Ja överladdad var nog det rätta ordet, min pålla är lugnet själv men med mycket energi i ridning. Denna lägger hon allt på för att komma framåt, aldrig i sidorna. Men när hon laddar som värst skakar hela hästen, iinte av nervositet utan av vilja och energi.:banana:
Det är ett nöje att rida en sådan arbetsvillig häst, även om det har sina små problem.:angel:

Allt foder som innehåller havre ka göra hästar expolosiva. et som kan fungera är helt enkelt BRA hö och korn och kanske lite betfor...

Kan bara hålla med. Visst gnäller jag över att han är så "på" och stark ibland men jag vet ju att det är pga att han fullkomligt älskar att bli riden och få arbeta. Men visst blir det mycket lydnadsträning på sådana hästar, det gäller att försöka få dom att lägga energin på rätt saker. Oftast är min väldigt framåt som en ångvält men när vi tränar galoppfattningar går all energi uppåt istället och han blir som en studsboll att sitta på. Men så kommer dom där stunderna då allt blir så där lagom mycket framåt och lagom mkt uppåt och då är det bara att sitta njuta...:love: Jösses vad svamligt det blev men ja, ja, någon kanske fattar vad jag menar...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar