het häst av betfor?

Sv: het häst av betfor?

Betfor innehåller socker och socker ger snabb energi så det är ju möjligt.

Men borde då inte energin gå ut snabbt igen? Hur länge är det rimligt att sockereffekten sitter i?

Jag tror mer på att det är temperamentet. De får i sig mkt mer socker av bete.

En del smala hästar är ettriga/hetsiga- som hundar.

Det gäller min "nya" häst (haft honom i 2½ månad). Hos förra ägaren fick han betfor, havrefritt kraftfoder och hösilage. Hon beskrev hästen som mkt känslig, spänd och energisk, vilket han också var när jag var där och provred honom. Hos mig har han hittills fått (bortsett från betesgräset) hö och Hippo Cool, och funkat kanonbra i ridningen. Visserligen ÄR han känslig och har mkt egen motor, men han är ändå sansad och avslappnad, inte alls så som jag upplevde honom vid provridning (då man fick sitta och prata med honom hela tiden man red och lugna ner honom).

Eftersom jag börjar rida honom mer nu så har jag gett honom lite lite betfor, men det tog bara någon dag så hade han kopplat på turboaggregatet och blev spänd som en fjäder att rida. Han såg spöken i var och varannan buske, och försökte dra järnet så fort han fick chansen. :( Först tänkte jag att han testade mig, (han var likadan den första tiden hos mig, men det gick över redan efter ca 1 vecka), men han fortsatte vara likadan flera dagar i rad, och när jag då testade att ta bort betforen igen så blev han sitt vanliga jag efter någon dag. Kan det vara en tillfällighet, eller är det något i betforen som han reagerar på? (och vad isf, betfor består väl bara av sockerbetor och melass??)

den mängden bör inte påverka hästen tycker man....

det är inte du som spänner dig och "känner efter" lite för mycket då?

tror inte att det beror på min ridning

har testat att ge honom betfor nu igen (torrmängd 1 dl), så vi får väl se imorgon och kommande dagar hur han reagerar. :angel: Hos sin förra ägare åt han 6 dl/dag

Senast ändrad:

tror detta är från individ till individ.Min engelska fullblods valack som är 6 år får ca 3 dl (mått i torr substans och i pelletsform) betfor och blir inget piggare direkt av det medans hans boxkamrat blev totalt galen när hon fick betfor! Gick knappt rida henne, men så fort de slutade med betfor blev hon sitt gamla "jag" igen.

Då KAN det alltså vara som jag misstänker, att det beror på betforen. Återstår alltså att se imorgon om han reagerat likadant (och isf får jag väl sälja min nyinköpta betforsäck till stallägaren ;) och konstatera att jag har en häst som inte kan äta vare sig havre eller betfor :crazy:)

Mitt fullblod blir lite små galen av betfor och väldigt lös imagen.. så hon är en sån häst som man inte kan ge betfor :) Men jag tror hon är gladast utan :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
798
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 072
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 561
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025