Het efter galopp - dressyr

S

Svanhild

Funderar på om nån har nått bra tips på en övning som får hästen lugn efter man galopperat i dressyrpasset? Min ena dam blir så vansinnigt het på gröten så fort jag galopperat första gången i dressyrpasset. Hon jobbar på fint i skritten o traven i början av passet men efter första fattningen är det bortblåst. Hur tusan får jag fason på detta?

Jag brukar rida henne sidvärtes, övergångar osv tills hon är lugn o mjuk igen o gör nästa fattning ur det lugnet men det är ofta långt dit. Nån som har nån smart övning för att slippa ha en så hetsig häst?

Sv: Het efter galopp - dressyr

Min häst har själv varit otroligt hetsig efter första galoppen.
Jag fulade mig ett tag & efter värmt upp i skritten & ridit en hel del skolor & sidvärtes rörelser så gick jag direkt på galoppen = paff häst

Gör massor med fattningar & varierar hela tiden antalet steg = hästen vet aldrig hur länge jag tänkt galoppera.
Såhär gör jag:, gå ned i skritt, göra en fattning ur en sluta, galoppera 6 steg, ned i skritt, travar ett halvt varv, skrittar igen ett varv.
Travar ett kvarts varv. Fattar galopp en halv långsida, travar 5 steg, skrittar 10 steg, travar 15 steg, skrittar 3 steg, fattar galopp 20 steg, travar över diagonalen, fattar ny galopp ett halvt varv, travar ett varv på mittvolten, skrittar en volt i varje hörna & en på varje långsida.

Hela tiden variera antal steg & gångart så hästen måste koncentrera sig på dig.
Och aldrig ge dig, har du sagt lugnt & fint efter galoppen så ge dig inte förrän hon lugnar sig, måste lära sig att det finns ett liv efter galoppen.

Dett har funkat på mitt kallblod som överladdade så fort det var galopp & mer eller mindre skenade runt med mig okontrollerat. Nu galopperar vi någotsånär kontrollerat utan att ligga ned i kurvorna på ridbanan & likadant i skogen. Och han är ganska hanterbar efter galoppen :smirk:

Låter som ett bra tips, ungefär så jobbar jag så det är väl bara att fortsätta kämpa. En dag trillar väl poletten ner:)

Hur galopperar du? Samlat och lugnt? Hur länge galopperar du efter en fattning? Hur är era avsaktningar och till vilken gångart?

Det du måste göra är att ge galoppen samma mening som de andra gångarterna i dressyren. Så att hästen ser det som en del i arbetet och inget annat.

Jobba med fattningar. Fatta, rid 3-4 samlade galoppsprång och gå ner igen till samlad trav. När traven är samlad, fatta igen, rid 3-4 språng, bryt av till samlad trav. Detta bygger muskler, hjälper din häst att hitta samlingen både under och efter galopp, och får den att sluta jaga upp sig över galoppen.

I början kommer hästen troligen att inte att lyckas hitta ett flytade arbete mellan gångarterna, och den kommer troligen att jaga upp sig innan den lär sig hur du vill ha det. Det är något du får ta hänsyn till men också något som kommer att försvinna när poletten faller ner för hästen. ;)

Precis som när du har en häst som blir obalanserad i traven och håller ett ganska högt tempo så är det viktigt att du får hästen att själv förstå och välja en mer samlad trav och räta upp sig. Att vi sitter och drar och "balanserar" upp hästen med hand och skänkel är inget bra tillvägagångssätt. Om hästen själv förstår och kommer på att det underlättar att samla och balansera sig, så får du en häst som är balanserad och använder musklerna som den ska. På samma sätt ska du inte heller med handen dra ner hästen tempo efter att den blivit het av galoppen. Den måste själv välja att ta ner tempot. Annars sitter ni med dragkamp och du gör allt utom att motivera hästen genom att göra så.

Håller med dig precis! Det ger inte speciellt mycket att nöta varv efter varv i en halvdålig galopp. Bättre att få ett antal bra språng och sedna bryta av osv.

Problemet jag har med min häst är att han blir väldigt het av själva galoppfattningarna. Vill bara galoppera... räcker att jag tänker galopp (nästan)...

Hur är galoppen? Är den samlad? Hur är galoppen på lång tygel? Hur fungerar han i övriga gångarter?

Han har en väldigt bra galopp. Hans bästa gångart (hälften fullblod). Traven är mer ordinär men när han väl slappnar av så jobbar han på bra genom hela kroppen. Skritten är mycket bra på lång tygel. Men han är inte så förtjust i skritt på tygeln, men det funkar hyfsat.

Galoppen är balanserad och bärig, men han vill gärna ligga i sitt eget "bekväma" tempo. Så jag försöker jobba med tempoväxlingar och rida på lite mer ibland så han får jobba på.

Den är inte så samlad än. Han orkar några språng väldigt bra. Men när han blir trött tappar han formen och tenderar att "gräva ner sig" och bli framtung.

Fattningarna är bra, han har lätt för att sätta under sig. Övergångarna funkar ganska bra från trav och skritt. Men får passa så han inte kommer över tygeln.

Har inte direkt testat att galoppera på lång tygel, hur tänker du där?

Men det är bara att jobba på... det finns ju inga genvägar.

Han är hetast vid galoppfattningar ute i skogen. Då vill han gärna sätter under sig, köra upp huvudet och dra iväg... Han tycker det är skitkul.... :crazy:

Senast ändrad:

Han har en väldigt bra galopp. Hans bästa gångart (hälften fullblod). Traven är mer ordinär men när han väl slappnar av så jobbar han på bra genom hela kroppen. Skritten är mycket bra på lång tygel. Men han är inte så förtjust i skritt på tygeln, men det funkar hyfsat.
Det känns hemskt tråkigt att arbeta med skritten men ack så viktigt! Du behöver inte ha kort tygel när du arbetar honom, ge honom istället lång tygel men se till att hitta formen och samlingen. Det tycker jag att man gör bäst på lång tygel i alla gångarter.

Galoppen är balanserad och bärig, men han vill gärna ligga i sitt eget "bekväma" tempo. Så jag försöker jobba med tempoväxlingar och rida på lite mer ibland så han får jobba på.
Vilket tempo är bekvämt enligt honom? Tempoväxlingar är bra, själv föredrar jag att hitta samlingen först för att slippa sitta och bromsa med tygeln hela tiden. Därför gillar jag samlade övergångar efter som att det gör hästen beredd på samling under gångarten.

Den är inte så samlad än. Han orkar några språng väldigt bra. Men när han blir trött tappar han formen och tenderar att "gräva ner sig" och bli framtung.
Därför är det återigen bättre att jobba med övergångar och inte behålla galoppen. Meningen är att hästen ska lära sig att uteslutande använda en bärande/samlad galopp. Om du fortsätter galoppera tills hästen inte orkar mer ger du för det första hästen en negativ upplevelse och dessutom lär du den att efter fatningen kan den släppa samlingen. Att det är så den ska göra. Jobbar du med övergångar måste hästen samla sig på egen hand, den bygger upp sig och orkar med övningen bättre (efter som den också får "vila" mellan fattningarna") och hinner aldrig tappa galoppen.
Något man ska tänka på när man rider om man vill ha en positiv och självsamlande häst är att man bara ska göra övningen som hästen klarar av. Gör aldrig övningar som hästen inte orkar med än, det finns andra sätt att bygga upp hästen på innan man sätter igång med en övning eller en gångart.

Har inte direkt testat att galoppera på lång tygel, hur tänker du där?
Tempot i en gångart ska inte regleras med en konstant förhållning. Dvs du ska kunna släppa tygeln och hästen ska fortsätta i samma tempo. Antingen hellång tygel, eller bara lättad hand. Detta är viktigt för att det avslöjar hur hästen egentligen bär sig i gångarten. En häst som inte kan bära/samla sig själv är inte redo för den gångarten. Du kan justera tempo och samling, men det är inte meningen att din hand ska vara balansen/samlingen åt hästen, för då har du egentligen inte samling.

När jag har problem med en gångart, när det gäller tempo, samling eller balans, så är det första jag gör att släppa tygeln. Min häst kan tex. börja stressa i traven. I början går det fort, obalanserat och slängit, jag styr ofta in på volt med inner och försöker göra så lite inverkan som möjligt mer än att styra, så att hästen inte kan ta stöd i min hand. Om hästen behöver stöd så är den inte redo för gångarten. Hästen upptäcker själv att det underlättar för honom själv att samla sig. När han gör det tar jag tex lätt i ytter och därmed ska hästen öka volten med samma böjning, samling och tempo utan att jag tar i innertygeln. Då har jag en häst som BÄR sig.

I galoppen gäller samma sak, men tillvägagångssättet varierar ju förstås på vilken häst man har, varför den inte samlar sig, vilken gångart det gäller etc.

Det är ju BRA att hästen tycker att gångarten är rolig. Det ska du ju absolut inte ta bort. Men han kanske måste antingen byggas upp att orka bära sig i gångarten, eller lära sig att galopp kan se ut på olika sätt.

När du rider galopp, hur länge galopperar du efter en fattning? Ger du hästen anledning att samla sig? Ger du den möjlighet att tappa samlingen?

Jättetack för tips!

Ska testa när jag rider idag, och se hur formen är på lite längre tygel! Även i skritten... Ska även prova det där med att låta honom hitta balans och samling själv. Han kan också bli stressig som du skriver.

Jag brukar inte pressa honom i galoppen utan saktar av när det börjar gå tungt, men som du säger är det förstås bättre att göra det innan! Även om det bara blir några språng.

Jag försöker att ha en lätt kontakt med handen och inte "bära" honom.

Hans bekväma tempo är ganska långsamt på fyrkantsspår. Men det kanske inte gör något? Bättre att låta honom bli stark och bibehålla taktmässigheten i ett lågt grundtempo? Annars blir det ju lätt "spring" och det är ju helt meningslöst.

När vi rider ut så får han gå i en lite "friare" form i galoppen. På tygeln, men jag står i lätt sits och låter honom få rulla på lite mer. Då orkar han länge.

Hans bekväma tempo är ganska långsamt på fyrkantsspår. Men det kanske inte gör något? Bättre att låta honom bli stark och bibehålla taktmässigheten i ett lågt grundtempo? Annars blir det ju lätt "spring" och det är ju helt meningslöst.
Jaså? Jag har hittills bara träffat på en enda häst som vill galoppera i evigheter, i lugnt tempo. :D Men det är en mycket speciell häst som jag ännu inte kommit under fund med riktigt. ;) Jag skulle tycka att det är en fördel att han håller ett lågt tempo. Säkert har du en häst som har en väldigt bra galopp och det ska du absolut vara glad för. :) Är galoppen avslappnad? Är det bara traven efteråt som han tenderar att bli "het" i? Är han svår att få till att bryta av galoppen?

Jag är inte av sorten som tycker att all ridning behöver vara fokuserad. Så att man galopperar ngt fortare och mindre salmat ute är inget som jag personligen lägger några värderingar i. Jag tror inte att det spelar ngn roll sålänge hästen lyssnar på signaler. Alla behöver släppa loss ibland. :) Men när man hittar bra samling och positivitet hos hästen så tror jag återigen att samlingen kommer naturligt - vart man än är. Mer eller mindre iaf. Det underlättar ju som sagt ffa för hästen, det gäller bara att den ska ha musklerna och tekniken.

Ska testa när jag rider idag, och se hur formen är på lite längre tygel! Även i skritten... Ska även prova det där med att låta honom hitta balans och samling själv. Han kan också bli stressig som du skriver.
Ja, du kan ju känna hur han känns på lång tygel. Eller medellång om det känns bättre. Så att du kan ta i honom om du vill. Låt honom känna själv vilken form han vill ha - lång och låg gör ingenting även om han börjar trippa på bogarna. Ibland måste man själv och hästen få testa alla alternativ innan man hittar rätt. Blir steget längre/större? Det kan kännas som att tempot då också blir ett annat, men egentligen kanske det handlar om att hästen slappnar av och blir mer rörlig. Detta är POSITIVT och något du ska jobba utfrån. Hästen tenderar att bli mer rörlig när man låter den släppa på halsen och det beror ofta på att den saknar muskulatur att bära sig i en högre form (även om den naturkligt verkar välja hög form).

Ang att låta honom hitta samlingen själv finns säkert många olika sätt att gå tillväga på. Det är ju väldigt individuellt. Så experimentera själv. Jag tror att skritten förutsätter traven och att både desssa förutsätter galoppen. Orkar hästen inte traven så bör man börja där och vänta med galoppen. Men att en häst har svårt att behålla tempot i en gångart vid långre tygel kan också bero på att den tar det som en signal att öka, vilket du isf får jobba med. Släpp på stödet, ta det igen om han ökar, släpp stödet (beröm! om du hinner) ta in honom igen om han ökar.. Upprepa, upprepa. Se till att hästen förstår i traven och gå sedan över till galopp.

Jag gör många pauser i min ridning. Både för att hästen ska få flera små bra slut på en övning, för att hästen ska känna att den gång på gång lyckas, men också för att muskler och huvud ska få hämta sig och därmed kommer hästen att orka behålla samlingen alltid när du ber den. Denna konsekvens gör det till slut självklart för hästen att samla sig när du tar tygeln.

Utgå från att du jobbar med korta och krävande övningar.

Jag brukar inte pressa honom i galoppen utan saktar av när det börjar gå tungt, men som du säger är det förstås bättre att göra det innan! Även om det bara blir några språng.
Jättebra att du inte pressar honom. Fattningen kräver samling så när du börjar en galopp har du ju samling. Den samlingen ska hästen inte behöva tappa under galoppen. Mao behöver du kanske till en början jobba med övergångar - dvs fatta galopp, två steg, trav tills hästen är samlad/avslappnad, galopp två steg, avbrott igen... Ta en paus, byt varv. Själva galoppen gör ingen nytta om hästen inte orkar med att samla sig i den. Men det är olika där med.

Min häst är nu i ett stadie där man behöver hålla ut galoppen, för att han har en tendens att börja bakifrån och ramla framåt för att sen tappa alla ben och bryta av i ren otakt. :D Därför behöver jag i hans fall ibland fånga upp honom UNDER galoppen, dvs fortsätta några steg till. Hans problem beror på att han inte riktigt hänger med inte på att han inte orkar. Så det är ju väldigt svårt att veta utan att känna på hästen. Det är därför jag råder dig att känna på den på lång tygel så att du verkligen kan ta reda på hur hästen bär sig.

Min häst har tendens till att ta några slängtravssteg (1-2) när jag saktar ner från galopp till trav, för att sedan samla upp sig. Han är hyfsat välmusklad tycker jag allt. Galoppfattningarna gör han mycket fint, de är samlade och han kommer in i en samlad galopp med en gång. Hur jobbar man bort detta? Jag jobbar väldigt mycket med övergångar.

Efter galoppen vill han också ha ett högre tempo i traven, även om han är samlad. Om jag sitter och gör halvhalter och förhållningar för att sakta ner honom så har han börjat bli sur på mig, typ dra i bettet.

För ett tag sen så var han helt underbar, han bar sig på ett underbart sätt i galoppen, man kände hur han verkligen satte under sig med bakdelen. Han var inte alls springig, utan jättelugn och bibehöll ett lugnt och stabilt tempo. Men detta är lite av bortblåst. Han har blivit mycket mer springig nu, och som jag skrev tidigare tar han tag i bettet vid förhållningar. De första 5-10 galoppsprången är alltid fina och bäriga. Men sen kommer spring-tendensen fram. Detta kanske låter värre än vad det är. Jag är säker på att han ser fin ut nu också, men det känns inte på samma sätt som då.

Tyckte dina tips till de andra var så bra så jag ber om tips av dig jag också :)

Senast ändrad av en moderator:

Oj, tack, det var snällt sagt. :)

Hm.. jadu, vad kan denna förändring bero på? Att han plötsligt bär sig sämre. Han kan inte ha dragit på ändan i hagen och knäckt ryggen? Det kan vara en ide att kolla, när hade du ut kiropraktor senast? Jag är väldigt noga med att kolla såna saker, och det blir både billigare och mindre jobb om man är noga. :) Istället för 1 års rehabilitering från en snedhet kan du komma undan med 1 veckas vila efter behandlingen och sen sätta igång som vanligt igen.

Självklart förutsätter ju all träning att hästen är hel.

Är hästen avslappnad när ni rider i alla gångarter? Vilket tempo har galoppen? Är du säker på att hästen bär sig i traven utan ditt stöd? Om hästen tappar muskler är frågan - rider du fel eller har hästen kanske en dåligt anpassad foderstat?

Hur länge galopperar du efter en fattning? Du säger att hästen behåller samlingen första stegen och sen tappar den, vad händer om du bryter av innan han tappar samlingen i galopp? Och ffa. hur gör du din avsaktning? Tänk på vart du lägger vikten, hur din sits inverkar och om du behöver störa hästen i munnen med din hand. En dåligt balanserad häst blir lätt störd av handen, tappar balansen och därmed också samlingen. Samling förutsätter balans. Därför är också tillfälle viktigt. Jag vet inte om du dansat nångång. Killen måste föra/signalera en tur (tex en snurr) när tjejen har rätt fot i backen, annars kommer hon ur balans och takt. Ber du om avsaktning vid fel tillfälle så att hästen tar ett för kort/långt steg och kommer i otakt, så tappar den också samling och balans. Detta kan många hästar rätta till på egen hand, men det beror helt på hur balanserad och trygg hästen är i ridningen just då, och hur din vikt är placerad. Och såklart hur lyhörd den är. De är otroligt känsliga för vikt och sits, och timing.

Jag skulle som sagt vilja veta hur övergången till trav ter sig när du bara galopperat ett par steg, innan hästen tappar sin samling för att ta reda på om det är den redan obalanserade galoppen som gör att hästen behöver slängtrava i avsaktningen, eller om det är själva avsaktningen som orsakar problemet.

När det gäller galoppen och du säger att hästen tappar samlingen efter ett tag är frågan förstås varför? Som jag berättade så kommer min häst lätt i otakt i galoppen och jag har upptäckt att min sits och vikt ät otroligt påverkande för hans balans. Något som jag ganska nyligen kommit på för hans del är att man 1. måste RIDA varända steg för att hjälpa honom att behålla hela steg, och 2. att om jag inte sitter upprätt, det räker med en liten framåtlutning, så faller hela hästen ur på en gång. Du vet säkert ungefär i vilket steg hästen brukar falla ur samlingen. Försök precis innan att räta upp dig - även det skulle kännas helt fel - rid igenom det steget med sitsen, tex. kan du rida steget med sitsen nästan som om du vill göra en sluta, det hjälper hästen att få med sig det yttre bakbenet. Och titta framåt! Din blick påverkar sitsen mer än du tror.

Som sagt är det ju omöjligt att komma tillrätta med ett problem helt genom en text såhär, så du måste experimentera dig fram och försöka hitta vad hästen gör och varför. Testa olika alternativ och se om du får någon respons. Oftare och oftare märker jag att det faktiskt är jag själv som gör fel som jag själv inte ser/känner. Och att extremt små saker kan göra stor skillnad för en känslig häst. En välbalanserad, vältränad dressyrhäst i sina bästa år kanske klarar att rätta till en den av ryttarens fel, men ju längre ifrån en sådan häst man har, desto viktigare är din egen balans och ridning.

Du kan ju prova dessa saker som jag påpekat. Testa och känna efter och se hur din häst reagerar. Påverkas den positivt, negativt eller inte alls?

Att hästen blir grinig vid förhållningar är ju ngt att notera. En del hästar blir griniga när det gång på gång "misslyckas", dvs inte klarar uppgiften och får den eftergift/uppmuntran som den behöver. Andra, som min, hatar att komma ur balans och blir väldigt putt när jag stör honom med min hand. Sen kan han ju också ha ont som sagt, ha det i åtanke. Gör du bara förhållningar med handen?

Jag är av den sorten som använder handen väldigt lite, just för att jag tycker att den stör om man använder den för hårt, och att hästen ska vara balanserad i sig själv, inte i min hand. Ofta jobbar jag med bara en hand åt gången och låter den andra tygeln hänga lös, så små ska hjälperna vara och så bra ska hästen orka bära sig i gångarten. När hästen blir hetsig i traven efter galopp har jag tidigare i tråden skrivit hur jag brukar göra i ganska många fall, när hästen inte vill slappna av, samla och balansera traven. Har du testat att låta hästen hitta balansen själv när den blir hetsig? Tålamod krävs kan jag ju påpeka, i början kan det ta lång tid för vissa, och man får kanske ta tillfället i akt så fort hästen gör minsta framsteg och berömma/pausa. Jag brukar som eftergift med sitsen ge hästen ett rakare spår några steg, så att den får lite vila. I en avslappnad trav ska hästen länga på halsen, sänka huvudet så att den sträcker ut ryggen, steget ska vara sviktande och lugnt, och tempot blir ganska lågt. I det här stadiet kan hästen jogga ganska länge utan att bli trött efter som att det är en väldigt avslappnad gång. Den kommer snart att upptäcka att det är väldigt bekvämt. Inte förrän du har en avslappnad häst kan du arbeta den. Om hästen stressar upp sig efter galopp, ta för vana att hitta avslappning innan du jobbar vidare med tex en ny fattning.

Som sagt, du får känna efter vad som fungerar för just er. Jag vet ju inte heller vilket stadie ni är i. :)

"Om hästen stressar upp sig efter galopp, ta för vana att hitta avslappning innan du jobbar vidare med tex en ny fattning.
"

Bra tänk där... ska tänka på det... ;)

Hästen har egentligen hoppblod, men nyss gick han så grymt bra att jag funderade på om han var dressyrhäst egentligen. Men jag ska tänka på det du skrev och prova lite idag :)

Tack så mkt!

min pålle brukar också vara väldigt het på gröten efter lite galopp, jag pratar då med honom o även om han är trippig o framåt så driver jag fortfarande (håller om med skänklarna) o försöker vara stadig i min sits.
när jag tränar galoppen gör jag mest bara galoppfattningar + kanske 5 galoppsprång. i början av ett träningspass kan jag även ibland galoppera igång honom på fyrkantsspåret o "rullar" bara på, i lugn takt.

ett tips är att ta hjälp av en bra tränare!

lycka till!

Han tappar inte muskler, inte synligt iaf. Jag tycker isf mer att han blir muskligare och muskligare :)

I---I-----------------------I---I
3,5 m ....... 21,5 m ........... 3,5 m

Hoppade den serien idag, den är bra för att få hästarna att balansera upp sig mellan hinderna. Och han kändes så himla lösgjord när jag hade hoppat lite, han bar sig väldigt fint och galoppen var underbar :p den naturliga uppförsbacken fanns där i galoppen! känns som att den gamla Bisse är på väg tillbaka. Svackan kanske kan ha att göra med att han först hade 1 veckas vila när jag var borta, sen 4 dagar någon vecka efter. Detta var kanske några veckor sen, men det tar ju ett tag att arbeta sig tillbaka till där man var när man slutade. Med tanke på att jag hade jobbat typ 9 månader för att få honom att gå så bra som han gjorde då ;) Iofs hade han noll kondis när jag började med honom.

Vad många bra o välförklarade svar du ger!!:bow:

Va roligt att ni hittade tillbaka så snabbt. :) Ja, alla har vi ju svackor och vem som helst kan snubbla i hagen och bli stel, eller bara tappa stinget efter en lång vila och behöver komma igång för att få till det igen.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 423
Senast: Sirap
·
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 303
Senast: pannis
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 533
Senast: Akiros
·
Träning Inte en chans att hålla emot! Trots kimblewickbett! :-o Han som är såå lugn (nästan lite seg), tolerant och snäll alltid i övrigt men då...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: lwt03001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka