Het efter galopp - dressyr

Sv: Het efter galopp - dressyr

Jag hoppas att någon kan dra nytta av något. :bow: Hur har det gått? Har ni tränat ngt eller prövat ngt nytt?

Vi kämpar på o det blir bättre faktiskt så vi är på rätt spår:) Ska nog ta övningen mer tömkörd ett tag så slipper hon ha mig på ryggen oxå när det är så jobbigt med galoppen. Tömkörde henne igår o från början av passet till slutet av passet var det ganska betydande skillnad på henne.

Va roligt! Tömkörning är ju både hemskt roligt och nyttigt. Det borde man göra oftare. Bra tänkt att "avverka" ryttaren helt och hållet för att minimera vikten och risken att störa hästen. Jag brukar säga att när problem uppstår är det nästan alltid en bra ide att ta bort så mycket som möjligt av allt som kan påverka, och se om man upplever ngn skillnad. :)

Lycka till!

Hej igen!

Idag gick han jättebra när jag red. Tänkte mycket på hur jag red och min hand.

Han galopperade ett halvt varv på en stor volt och bar sig helt själv. Jag kunde bara gunga med utan att behöva ta i honom alls. (lite kontakt förstås, men mycket mycket lätt sådan) Sedan bröt jag av så han inte skulle hinna "falla igenom"!

*skitnöjd* :bump: :banana:

Va roligt att det går bättre! :) Ja, lite kontakt vill man ju ha för att kunna ge signaler. Sålänge man inte bär hästen i handen.

Hoppas att det kommer att fortsätta åt samma håll!

Suck igår var hon sådär jobbig även i tömkörningen:cry: hon rusar o rusar. Jag vill ju inte dra henne så förbaskat i munnen för att få hejd på rusandet:crazy: när hon är riktigt galen i tex longerlina rusar hon ända tills hon tappar fotfästet i underlaget, ramlar o sen är hon lugn o jobbar på bra men inte ska det behöva gå så långt?:mad:

Hon har ju olika tempon o stilar beroende på vad hon ska göra. Hon är ju norsvensk bruks så hon är "traktor" en del o då är det sakta steg för steg som gäller, sen är det ut i skogen o ha kul o då är det mer full fart framåt o så dressyren där har hon fått för sig att det oxå är full fart framåt som gäller... hur tusan får jag henne att sluta rusa på dressyrbanan?

Hon blir hemskt lätt uttråkad o nu har vi tragglat lite väl länge på banan det vet jag men ändå. Jag kan tyvärr inte ta henne ut just nu då jag har en häst hemma som inte får stressas. Den hästen har hemskt svårt för att vara ensam. Jag får alltså snällt hålla mig hemma inom synhåll för den andre hästens skull. Jag försöker hitta på olika saker varje pass men det verkar inte duga för damen.:(

Ge inte upp. :)

Frågan är ju varför hon konstant rusar på banan. Hur välmusklad är hästen? Brukar den kunna samla sig och orkar den jobba i en sådan form? Jag får känslan av att hästen ofta är spänd när man har såna här problem. Inte att de alltid har spänningar i allmänhet, men att de när de jagar upp sig också får en spänadare form, de drar ihop sig.

Om vi går tillbaka till skritten. Hur beter hon sig där? Hitta en lång och låg form. Att hästen går på bogarna är inte ok men ibland måste man "överdriva" för att kunna visa hästen hur den ska tänka.

Nr.1 är alltid att hästen ska ha en avslappnad överlinje tycker jag. Har hon det i skritten? När du har den avslappningen och hon förstår den, så är det meningen att hon ska kunna antingen behålla den vid en övergång, eller iaf kunna hitta tillbaka till den nya gångarten, dvs trav. Att hitta en lång överlinje är inte svårt. Jobba med positiv förstärkning. För min egen del hade jag en häst som HATADE ridbanan, han vägrade att ens gå dit. Så jag fick göra det lätt för honom, lärde honom att sänka huvudet på ureritterna, och efter varje ritt, när detta var befäst, gick jag in på banan, tog ett varv utan andra krav än att han skulle sänka huvudet när jag bad honom, BERÖM och sen var vi klara. Detta medförde att jag fick en häst som såg ridbanan sån en extremt enkel match, och rolig efter som att den alltid kom innan eftergift och beröm. Därför har jag efter det aldrig behövt tänka på låg form, för min häst har inprentat från början att på ridbanan ska han länga överlinjen - utan att jag ens ber om det.

När du har en lång överlinje har hästen lättare att balansera sig och hästen blir avslappnad. En avslappnad häst rusar sällan (det blir otympligt när hästen blir så rörlig) och kommer lättare in i en jogg som är lugn - ibland blir den kanske lite för rörlig och även ofta i lite för högt tempo på rakt spår ffa, men det gör ingenting. Det kommer du att minska när du börjar samla hästen. Kan du hitta detta i skritt och trav? Vad händer när hon i den här formen får en förhållning? Gör förhållning både uppåt och mot dig och känn om det är någon skillnad på dessa två. Är det någon skillnad om du bara gör en förhållning i inner eller bara i ytter?

Hästar är ju ridna på olika sätt och det är ju återigen någon att ta hänsyn till när man ska försöka hitta en lösning på ett problem. Alla hästar reagerar inte lika på samma förhållning eller vikthjälp. Den informationen kan du bara få när du sitter på hästen, vilket såklart gör det svårt att komma med konkreta råd såhär. Det är därför jag mest ställer frågor och tycker att du ska testa det ena och det andra för att se vad som händer. ;)

Mycket av problemet med henne är nog humör o dessvärre även hormoner:crazy: Hon har en skada efter en fölning för 4 år sedan o har enorma brunster sedan dess men orkar inte bära ett föl hela dräktigheten. Hingstägarna vi hade henne hos förra sommaren hade aldrig sett på maken till brunstande sto. Hingstarna där höll på bli vansinniga:eek: Men efter UL konstaterade vi henne som "valack" så det är en hormonstin valack utan bortopererade kulor:angel:

När hon är "som hon ska" är hon kanonmjuk i mun o skänklar, har lätt för samling o länger o kortar fint. Gör skolor osv. vi har tom börjat närma oss tramp, men när hon är på vrånghumör funkar ingenting. Antagligen bäst att bara skita i att försöka komma med krav men det är ju inte heller lätt med så långa brunster som hon har:cry:

Är hästen avslappnad när ni rider i alla gångarter? Vilket tempo har galoppen? Är du säker på att hästen bär sig i traven utan ditt stöd?
Innan jag har galopperat så går det skitbra, han är lugn och stabil. Men efter galoppen så blir han sådär springig, sen känns det som att han hamnar bakom min hand för att slippa undan och fortsätta springa.

Hur länge galopperar du efter en fattning? Du säger att hästen behåller samlingen första stegen och sen tappar den, vad händer om du bryter av innan han tappar samlingen i galopp?
Han gör sina slängtravssteg. Sedan samlar han sig, och blir springig.

Och ffa. hur gör du din avsaktning? Tänk på vart du lägger vikten, hur din sits inverkar och om du behöver störa hästen i munnen med din hand. En dåligt balanserad häst blir lätt störd av handen, tappar balansen och därmed också samlingen. Samling förutsätter balans. Därför är också tillfälle viktigt. Ber du om avsaktning vid fel tillfälle så att hästen tar ett för kort/långt steg och kommer i otakt, så tappar den också samling och balans. Detta kan många hästar rätta till på egen hand, men det beror helt på hur balanserad och trygg hästen är i ridningen just då, och hur din vikt är placerad. Och såklart hur lyhörd den är. De är otroligt känsliga för vikt och sits, och timing.
Jag samlar upp honom, gör en halvhalt. Sitter emot med sitsen, tar ett tygeltag. Idag saktade han av när jag gjorde halvhalten.

Jag skulle som sagt vilja veta hur övergången till trav ter sig när du bara galopperat ett par steg, innan hästen tappar sin samling för att ta reda på om det är den redan obalanserade galoppen som gör att hästen behöver slängtrava i avsaktningen, eller om det är själva avsaktningen som orsakar problemet.
Provade idag, och det är lika dant om jag bara galopperat kanske 5 galoppsprång. Det är nog själva avsaktningen som gör det hela.

När det gäller galoppen och du säger att hästen tappar samlingen efter ett tag är frågan förstås varför?
det kändes lite bättre idag, fast när han blev springig så kändes det som att han hamnade bakom handen för att slippa undan mina förhållningar. har du ngn bra idé hur jag ska göra i detta läget?

rid igenom det steget med sitsen, tex. kan du rida steget med sitsen nästan som om du vill göra en sluta, det hjälper hästen att få med sig det yttre bakbenet. Och titta framåt! Din blick påverkar sitsen mer än du tror.
kan du beskriva liksom allt jag ska göra, jag menar mer exakt. nu låter det som att jag inte ens kan göra en sluta, men jag menar nu vill jag att jag ska göra exakt rätt så det vore snällt om du gav mig en beskrivning :p

Gör du bara förhållningar med handen?
jag brukar sitta djupt i sadeln, sitta emot, ta lite i handen. Hur gör du? Måste fråga liksom, kan du ge en detaljerad beskrivning om hur du gör din förhållning?

Han var hemsk idag :( Eller först var han rätt okej faktiskt, sen tyckte jag att han var lite stel i vänster varv och ville verkligen rida igenom honom i det varvet så han blev riktigt mjuk. det var mitt stora misstag idag! :idea: för han blev helt stirrig sen, tappade lugnet helt. funderar på om jag ska sätta på mig sporrarna imorgon, för att göra det lättare för mig i vänstervarvet. risken är väl att han blir som en kanonkula.

för ett rätt bra tag sen var han helt hemsk i vänster varv, det gick knappt att ställa honom. sedan red jag med sporrar i kanske 2 veckor, och sedan var han helt fantastisk. fram till mitt misstag att ge honom vila såklart! antar att jag inte är tillräckligt stark i min vänstersida för att balansera upp honom ordentligt där. han drar lätt in mot mitten, och jag orkar inte riktigt trycka ut honom. för övrigt så har jag börjat typ dra upp skänkeln när jag använder den, så stigbygeln glappar, vetitusan varför. har aldrig haft problem med det förrut, det är just i vänstervarvet där jag måste trycka ut honom. har du något tips där? :)

summan av kardemumman är väl att jag måste plocka hem en tränare som får ge mig en riktig lektion, såhär kan det inte fortsätta. jag blir liksom så förbannad på honom när han inte lyssnar hur mkt jag än kämpar. jag tror att jag kanske blir lite för arg ibland ;) ta det inte så allvarligt som det låter. känns liksom som att man bara vill ge upp och börja gråta!

Tack för att du ger så bra svar iallafall :p hoppas att du kan ge mig ytterligare ett :)

Senast ändrad av en moderator:

För övrigt så har jag skickat iväg ett mail till ridklubben med förfrågning om man kan ta en privatlektion nu när terminen inte är igång. Går det inte så får jag söka tränare på annat håll :)

Hoppas att du tittar in här och ser att jag behöver lite mer hjälp :angel: har PMat nu för säkerhets skull!

Senast ändrad av en moderator:

Då ligger ju inte problemet egentligen i att hon inte kan mao. Ju mer humör en häst har, desto viktigare är ett ännu djupare förtroende. Jag hade jobbat mer med kommunikation och motivation. Men återigen så är det ju svårt att säga utan att ha träffat hästen.

Ojdu, nu ska vi se om jag kan förklara detta. :D
Jag rider ju mycket med sitsen och höften. Inte så mycket skänkel och hand. Jag anser att bästa hjälpen till min häst är att själv utföra rörelsen han ska göra, med min egen kropp. Dvs, ska jag till vänster så rör jag min kropp som om jag tänker gå till vänster. Anledningen till att jag vill att kroppen ska utföra rörelsen är att jag tror att det är det mest balanserade sättet för hästen.

Sluta: I sluta ska hästen gå med bakdelen innanför framdelens spår och hästen ska utnyttja tre eller fyra spår i rörelsen. Min höft är hästens höft så det jag gör är helt enkelt att vinklar höften utåt och släppa in bakdelen ett par steg. Jag gör inga stora rörelser utan det handlar om att hästen ska ta några samlade steg. Jag visar honom vägen till en enklare ridning, för hans egen del.

Handens uppgift i min sluta är, på min egen häst som jag själv ridit in, eventuellt en mkt liten förhållning, mer som ett stöd som han själv går in i och jag sen släpper ganska omgående, på ytter. Man kan säga att jag fångar upp honom i ytter väldigt lätt och väldigt kort precis när jag bett honom att flytta in bakdelen. I övrigt är tygeln slak.

Förhållning: Förhållningen är något man kan grubbla över hela sitt liv tycker jag. :D Ärligt talat så vill jag inte påstå att jag vet hur en korrekt förhållning, som på bästa sätt främjar hästen, görs. Min förhållning idag kan se olika ut men min hållning ger signalen genom att jag lutar överlivet ngt framåt och jag vinklar samtidigt in min höft som om jag skulle stanna utan häst, och därav hamnar mitt överliv inte framåtlutat utan upprätt. Dvs jag sätter bakbenen under mig. :D

Handen i en förhållning spelar väldigt lite vikt.en väldigt liten roll. Men när min hand gör en förhållning så är den oftast riktad uppåt. Detta för att min häst fungerar bättre om man ger honom signalen i den riktningen, vilket jag också upplever att många andra hästar gör. Det är fö ingen skillnad på skaprheten i förhållning, då jag rider på bettlöst sidepull. Men signalens riktning påverkar ju också hur hästen uppfattar signalen. Jag vill inte få hästen att tänka bakåt, jag vill få honom att tänka "på stället", vilket jag upplever enklare får honom att samla sig i förhållningen. Tänk piaff. Hästen ska inte tänka bakåt utan "på stället".

Men detta är ngt som jag inte har lärt mig någonstans ifrån eller kan påstå är rätt. Detta är vad jag efter egen erfarenhet kommit fram till fungerar bäst för mig. Det kan bero på att det är en bra lösning, eller att det är en bra lösning för mig, med min hållning och ridning i åtanke.

När du saktat av från galopp, hur hanterar du slängtraven? Är din hand konstant i sin förhållning/signal? Och hur hanterar du sen stresstraven du upplever att hästen har efteråt? Hur agerar du med din hand, din sits, din skänkel och hållning?

Att hästen hamnar bakom hand är inget som du egentligen ska bry dig om tänke jag säga. ;) Det jag menar är att det är bara din häst som kan välja samling eller inte samling. Därför ska din hand aldrig spela större roll i din ridning oavsätt hur hästen går, det är din ridning som ska visa hästen vägen till samling. När du ger hästen en anledning att samla sig så kommer hästen att hamna i korrekt form, dvs samlad form. Sen hur den hållningen ser ut är såklart ovesentligt, sålängde det är en samlad hållning.

Hur lång tygel ger du hästen?

Något som är vanligt är att man, såklart, tar mer i tygeln när hästen går för fort. Genom att ta i tygeln skapar du ofta obalans, dragkamp och man förlorar ofta sin sits och hållning. Dessutom anser jag att handens inverkan inte är den tydligaste signalen för en häst som man vill ska slappna av. Den inverkar inte på rätt sätt bla efter som att hästen behöver länga överlinjen, och en tygel som kortas in i riktning bakåt är ju raka motsatsen. Du drar ihop hästen istället för att ge dem möjlighet att sträcka ut, och detta i riktning bakåt när du vill att hästen ska tänka framåt. Halsen är dessutom hästens balanselement vilket gör det ännu självklarare att man bör vara där och störa så lite som möjligt, ffa om hästen är i obalans.

Förstod du min tidigare beskrivning, hur jag hanterar stressig, obalanserad trav på min egen häst? Har du provat att låta din häst hitta samlingen så? Sidvärtes rörelser, såsom öppna eller sluta, räcker det kanske med att använda någon av dem?

Något som jag fått med mig från en akademiska ridningen är fokus. Där handlar mycket om fokus och detaljer, enligt min mening lite för mkt ibland. :p Men att verkligen se hästens steg och ta vara på små saker kan vara enda lösningen på ett tidigare stort problem. Som tex. mina steg i sluta på volten när hästen hittat avlsppningen. Ridning handlar ju om att samspela, du ska kunna föra din häst i vartända steg och ibland kan ett steg vara allt som behövs för att hitta samlingen. Att låta varje steg räknas innebär att ni får en tätare kommunikation, så även om ni inte gör stora, synliga rörelser, så kommunicerar ni, hästen blir lyhörd och samlingen är en förutsättning. Eller bara det att du hjälper hästen att fånga upp sig med ett steg i öppna (dvs, genom att ta under sig med inner) kan räcka för att förhindra att den faller ut eller går emot dig, och du bygger ett förtroende hos hästen för dig som ryttare. Din uppgift som ryttare är ju att hjälpa hästen.

Jag vet att jag är lite spridd och rörig men efter som att jag inte vet riktigt vad som orsakar problemet för er, så försöker jag kasta in så mycket som möjligt som kan vara vesentligt i dina egna funderingar. :) Du kan ju känna efter lite om det är något som du tycker ger resultat eller tvärt om. Ibland (läs: Ofta) behöver man testa sig fram. ;)

När du saktat av från galopp, hur hanterar du slängtraven? Är din hand konstant i sin förhållning/signal?
Alltså han slängtravar ett par steg, och balanserar sedan upp sig. Jag trodde att detta skedde pga att han inte hade muskler att balansera upp sig med en gång, men nu har jag ridit honom i ett år utan att märka ngn skillnad. Så jag antar att det beror på dålig timing. Har du ngt tips om hur jag timar bättre?

Och hur hanterar du sen stresstraven du upplever att hästen har efteråt? Hur agerar du med din hand, din sits, din skänkel och hållning?
brukar rida mycket ridvägar, volter gör ju att han måste samla upp sig och då inte kan springa iväg så mycket. läste ngn stans, kanske här, att öppna och sluta gör att hästen måste samla upp sig och kanske ska prova det? försöker att inte sitta och segdra i munnen iaf..

Hur lång tygel ger du hästen?
den är sträckt, men inte så den drar. brukar bli att den oftare är för lång än för kort.

Förstod du min tidigare beskrivning, hur jag hanterar stressig, obalanserad trav på min egen häst? Har du provat att låta din häst hitta samlingen så? Sidvärtes rörelser, såsom öppna eller sluta, räcker det kanske med att använda någon av dem?
skrev lite längre upp att jag ska prova det, men när det gäller detta har jag tidigare erfarenheter av att hästen försöker springa ur öppnan/slutan/skänkelvikningen.

Idag hade jag på mig sporrar vilket gjorde det betydligt lättare för mig att balansera upp oss i vänstervarvet.

Jag jobbade mycket med min sits och med mina höfter och märkte att det gick att styra honom väldigt bra utan att använda händerna knappt alls. Avsaktning trav till skritt gick även den mycket bra. Galoppen var något svårare, men det kan ha och göra med att jag hade sporrar på mig idag vilket gjorde honom lite pigg.

Det enda frågetecknet som jag har just nu är avsaktning galopp till trav, vad ska jag göra med slängtraven som finns där i cirka 5 steg?

Måste ännu en gång tacka dig för dina långa inlägg med bra beskrivningar!

Vet inte hur aktuell denna tråd är längre. Jag fick hastigt ta bort min häst varpå jag slutade skriva på buke en tid. Glömde sen denna tråd. Men jag tänkte svara ändå.

Alltså han slängtravar ett par steg, och balanserar sedan upp sig. Jag trodde att detta skedde pga att han inte hade muskler att balansera upp sig med en gång, men nu har jag ridit honom i ett år utan att märka ngn skillnad. Så jag antar att det beror på dålig timing. Har du ngt tips om hur jag timar bättre?
Ridning bygger inga muskler om det görs felaktigt. Och beroende på hur ni jobbat så har ni ju byggt olika muskler. Hur har du arbetat hästen för att bygga upp de muskler han behöver för att orka galoppera och bryta av balanserat?

brukar rida mycket ridvägar, volter gör ju att han måste samla upp sig och då inte kan springa iväg så mycket. läste ngn stans, kanske här, att öppna och sluta gör att hästen måste samla upp sig och kanske ska prova det? försöker att inte sitta och segdra i munnen iaf..
Skolorna är ypperliga övningar att nyttja för samling men nr 1 är återigen avslappning först. Hästen bör ju egentligen ta ut steget under sig i gångarten om du börjat jobba med den. Men en öppna kan ju underlätta om hästen faller ur. Om inte annat för att balansera den.

den är sträckt, men inte så den drar. brukar bli att den oftare är för lång än för kort.
Viktigt är ju att hästen behåller sin egen form oavsätt hur lång din tygel är. Även om den hänger lös så ska hästen hålla sin form. En för kort tygel hindrar hästen från att böra sig i rätt form, men en lång tygel kan inte göra någon skada.

skrev lite längre upp att jag ska prova det, men när det gäller detta har jag tidigare erfarenheter av att hästen försöker springa ur öppnan/slutan/skänkelvikningen.
Om hästen smiter undan sådana signaler så beror det på att den inte kan eller inte vill och då är frågan - varfördå? Hästen ska ta dina signaler i alla riktningar i alla gångarter och vara mjuk och följsam. Gäller detta även skritt?

Det enda frågetecknet som jag har just nu är avsaktning galopp till trav, vad ska jag göra med slängtraven som finns där i cirka 5 steg?
Jag undrar om det inte är nånstans det brister grundmässigt? En balanserad trav och en balanserad galopp borde inte resultera i obalanserad slängtrav, det är ju inte det bekvämaste för hästens del om den får välja efter som att ni båda blir obalanserade som ekipage i ett sådant läge.. Hm, får fundera lite på detta.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 423
Senast: Sirap
·
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 303
Senast: pannis
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 533
Senast: Akiros
·
Träning Inte en chans att hålla emot! Trots kimblewickbett! :-o Han som är såå lugn (nästan lite seg), tolerant och snäll alltid i övrigt men då...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: lwt03001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka