Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Innan jag har galopperat så går det skitbra, han är lugn och stabil. Men efter galoppen så blir han sådär springig, sen känns det som att han hamnar bakom min hand för att slippa undan och fortsätta springa.Är hästen avslappnad när ni rider i alla gångarter? Vilket tempo har galoppen? Är du säker på att hästen bär sig i traven utan ditt stöd?
Han gör sina slängtravssteg. Sedan samlar han sig, och blir springig.Hur länge galopperar du efter en fattning? Du säger att hästen behåller samlingen första stegen och sen tappar den, vad händer om du bryter av innan han tappar samlingen i galopp?
Jag samlar upp honom, gör en halvhalt. Sitter emot med sitsen, tar ett tygeltag. Idag saktade han av när jag gjorde halvhalten.Och ffa. hur gör du din avsaktning? Tänk på vart du lägger vikten, hur din sits inverkar och om du behöver störa hästen i munnen med din hand. En dåligt balanserad häst blir lätt störd av handen, tappar balansen och därmed också samlingen. Samling förutsätter balans. Därför är också tillfälle viktigt. Ber du om avsaktning vid fel tillfälle så att hästen tar ett för kort/långt steg och kommer i otakt, så tappar den också samling och balans. Detta kan många hästar rätta till på egen hand, men det beror helt på hur balanserad och trygg hästen är i ridningen just då, och hur din vikt är placerad. Och såklart hur lyhörd den är. De är otroligt känsliga för vikt och sits, och timing.
Provade idag, och det är lika dant om jag bara galopperat kanske 5 galoppsprång. Det är nog själva avsaktningen som gör det hela.Jag skulle som sagt vilja veta hur övergången till trav ter sig när du bara galopperat ett par steg, innan hästen tappar sin samling för att ta reda på om det är den redan obalanserade galoppen som gör att hästen behöver slängtrava i avsaktningen, eller om det är själva avsaktningen som orsakar problemet.
det kändes lite bättre idag, fast när han blev springig så kändes det som att han hamnade bakom handen för att slippa undan mina förhållningar. har du ngn bra idé hur jag ska göra i detta läget?När det gäller galoppen och du säger att hästen tappar samlingen efter ett tag är frågan förstås varför?
kan du beskriva liksom allt jag ska göra, jag menar mer exakt. nu låter det som att jag inte ens kan göra en sluta, men jag menar nu vill jag att jag ska göra exakt rätt så det vore snällt om du gav mig en beskrivningrid igenom det steget med sitsen, tex. kan du rida steget med sitsen nästan som om du vill göra en sluta, det hjälper hästen att få med sig det yttre bakbenet. Och titta framåt! Din blick påverkar sitsen mer än du tror.
jag brukar sitta djupt i sadeln, sitta emot, ta lite i handen. Hur gör du? Måste fråga liksom, kan du ge en detaljerad beskrivning om hur du gör din förhållning?Gör du bara förhållningar med handen?
Alltså han slängtravar ett par steg, och balanserar sedan upp sig. Jag trodde att detta skedde pga att han inte hade muskler att balansera upp sig med en gång, men nu har jag ridit honom i ett år utan att märka ngn skillnad. Så jag antar att det beror på dålig timing. Har du ngt tips om hur jag timar bättre?När du saktat av från galopp, hur hanterar du slängtraven? Är din hand konstant i sin förhållning/signal?
brukar rida mycket ridvägar, volter gör ju att han måste samla upp sig och då inte kan springa iväg så mycket. läste ngn stans, kanske här, att öppna och sluta gör att hästen måste samla upp sig och kanske ska prova det? försöker att inte sitta och segdra i munnen iaf..Och hur hanterar du sen stresstraven du upplever att hästen har efteråt? Hur agerar du med din hand, din sits, din skänkel och hållning?
den är sträckt, men inte så den drar. brukar bli att den oftare är för lång än för kort.Hur lång tygel ger du hästen?
skrev lite längre upp att jag ska prova det, men när det gäller detta har jag tidigare erfarenheter av att hästen försöker springa ur öppnan/slutan/skänkelvikningen.Förstod du min tidigare beskrivning, hur jag hanterar stressig, obalanserad trav på min egen häst? Har du provat att låta din häst hitta samlingen så? Sidvärtes rörelser, såsom öppna eller sluta, räcker det kanske med att använda någon av dem?
Ridning bygger inga muskler om det görs felaktigt. Och beroende på hur ni jobbat så har ni ju byggt olika muskler. Hur har du arbetat hästen för att bygga upp de muskler han behöver för att orka galoppera och bryta av balanserat?Alltså han slängtravar ett par steg, och balanserar sedan upp sig. Jag trodde att detta skedde pga att han inte hade muskler att balansera upp sig med en gång, men nu har jag ridit honom i ett år utan att märka ngn skillnad. Så jag antar att det beror på dålig timing. Har du ngt tips om hur jag timar bättre?
Skolorna är ypperliga övningar att nyttja för samling men nr 1 är återigen avslappning först. Hästen bör ju egentligen ta ut steget under sig i gångarten om du börjat jobba med den. Men en öppna kan ju underlätta om hästen faller ur. Om inte annat för att balansera den.brukar rida mycket ridvägar, volter gör ju att han måste samla upp sig och då inte kan springa iväg så mycket. läste ngn stans, kanske här, att öppna och sluta gör att hästen måste samla upp sig och kanske ska prova det? försöker att inte sitta och segdra i munnen iaf..
Viktigt är ju att hästen behåller sin egen form oavsätt hur lång din tygel är. Även om den hänger lös så ska hästen hålla sin form. En för kort tygel hindrar hästen från att böra sig i rätt form, men en lång tygel kan inte göra någon skada.den är sträckt, men inte så den drar. brukar bli att den oftare är för lång än för kort.
Om hästen smiter undan sådana signaler så beror det på att den inte kan eller inte vill och då är frågan - varfördå? Hästen ska ta dina signaler i alla riktningar i alla gångarter och vara mjuk och följsam. Gäller detta även skritt?skrev lite längre upp att jag ska prova det, men när det gäller detta har jag tidigare erfarenheter av att hästen försöker springa ur öppnan/slutan/skänkelvikningen.
Jag undrar om det inte är nånstans det brister grundmässigt? En balanserad trav och en balanserad galopp borde inte resultera i obalanserad slängtrav, det är ju inte det bekvämaste för hästens del om den får välja efter som att ni båda blir obalanserade som ekipage i ett sådant läge.. Hm, får fundera lite på detta.Det enda frågetecknet som jag har just nu är avsaktning galopp till trav, vad ska jag göra med slängtraven som finns där i cirka 5 steg?