Hestekrafft

cactuspower

Trådstartare
Vad har ni för efarenhet av Hestekrafft (eller hur det nu stavas) ??
Funkar det bra med enbart grovfoder samt havre/korn + hestekrafft tycker ni? Det är ju ganska dyrt, men verkar bra - eller? :)

Sv: Hestekrafft

jag har fodrat med hestekraft i tre år och är mycket nöjd. min förra häst (hbl-sto 14 år) var het att rida och ganska lättfödd så henne gav jag enbart 1,5 kg hestekraft (för att slippe havren) och 10 kg hö per dag och hon mådde finfint. nu har jag en unghäst som under första vintern fick 1,5 kg hestekraft och 1,5 kg havre samt fri tillgång på hösilage med något låga värden. denna vinter när hon fyllde 2 har hon stått på 12 kg kanonhö, så då har hon bara behövt max 1 kg hestekraft och ingen havre. jag har aldrig gett några mineraler eller andra tillskott förut, men nu kommer jag på hovslagarens inrådan ge lite biotin. våran shettis-welsh dam på 20 år får 6 kg hö och 0,25 kg hestekraft. kilopriset för enbart hestekraft kan tyckas dyrt, men om man räknar ut kilopriset för havreblandad hestekraft och att man slipper kostnaden för mineraler blir det inte dyrare än något annat färdigfoder. dessutom tycker jag om att man kan välja om man vill ha havre och att det inte är pelleterat. jag rekommenderar!! :idea:

jag har använt hästekraft i snart ett år till min haflingerpojke..han älskar det
behöver inte så mycket tillskott,han får chevinal plus,lite mineraler,betfor o morötter,ensilage och lite hö..han mår toppen då han var gasnka svampig och seg när vi köpte honom han gick då på både korn och havre han får även hoof aid för fossingarna,nu är ju haflingern en lättfödd ras,så för oss funkar det fint och räknar man runt på alla olika foderstatsblandingar och tillsatser så blir det nog dyrt det med,nä vi e helt nöjda med detta....=)

JAg har använt det i flera år... Jättenöjd... Bättre hovar och lagom hull- ALLTID.
Är det dyrt att fodra med det om du jämför med ngt färdigfoder? Jag betalar 190:- för 30kg., Red mills 150:-/20kg
Där ska du inte blanda upp med billig havre heller ju...
Jag säger dom ngn innan. Du slipper köpa dyra vit och mineraler...

Låter bra i alla fall. Var köper du någonstanns? Vet att några här köper från Markebäck.
Ger nu havre, korn, betfor, kli, linfrö, b-vitamin, majsolja, mineraler. Tycker att det blir så mycket "duttande" med det hela. Bättre - om man kan, att ge enstaka fodermedel.
Har hört att det inte är bra om man börjar ge för mycket av olika sorter, utan ska hålla sig till ett par sorters foder om så är möjlighet - det ser man ju när man räknar ut foderstaten. Men vi har ingen analys på hösilaget här i stallet tyvärr. Men jag kommer nog delvis gå över till hö i höst sen för hon blir rätt så lös i magen, stundtals av hösilaget.

Har väll tänkt gå över till hö när hon står i boxen och ha hösilaget enbart i hagen (det är omöjligt att kunna få i just henne sin hötuss när de är 5-6 st i hagen), sedan ge hestekrafft samt havre/korn. B-vitamin vid fällning. Ja, något sådant.. då kommer man väll i alla fall undan mineralerna, linfröet, kliet osv.. Så kostnaden för fodret i det stora hela, borde bli relativt oförändrat. Men man slipper ju just det där med att köpa allt från olika ställen, blir nog bättre och enklare så...

Okej, tror jag ska gå över till detta i höst. Är i af 95% säker på att jag ska göra det.
Ger i så fall hestekrafft och sedan kompleterar jag med havre och korn med.
Kommer ge b-vitamin vid fällning också, men annars bara det möjligen vitlöksgranulat också.

Skönt! Då slipper man ju i alla fall alla mineraltillskott osv. Tycker att det blir så "duttigt" som sagt. Gav grooven ett tag och den kostade ju ca 220:-/30 kg så hestekrafften blir t.o.m ngt billigare.

Jaha, ni som fodrar med hestekrafft då, hur mycket ger ni till era hästar?
Hur mycket havre och korn ger ni som kompletering? Ger ni något mer utöver detta?

Vad har ni för hästar? Hur stora är de, vikt? Är de tjocka, lagom eller i lite dåligt hull?
Hur gamla är de och hur mycket rids/motioneras de?

som alltid är det grovfodret som styr, vårat brukar ligga runt 58-60 srp och 8-10 MJ. min förra häst var ett hbl-sto på 165 cm. vid åldern 12-15 år fick hon hestekrafft. hon var väldigt speciell i temperamentet och därför valde jag att inte ge någon havre utan fodrade med enbart hestekrafft. vintertid stod hon på ca 1,5 kg hestekrafft och extra biotin pga sköra hovar. hon var alltid fin i hullet och jag gav inga mer tillskott än biotin. nu har jag ett 2-årigt hbl-sto som fått hestekrafft i ett år. som åring fick hon 1,5 kg hestekraft och 1,5 kg havre. nu i vintras har hon fått ca hälften och enbart hestekraft (dvs 0,75 kg!) då vi har haft ett kanonhö. hon är 160 cm och välutvecklad för sin ålder tycker jag... :p

Hestekraft tycker jag är jättebra ! Vi använder detta till stora som små, och vi slipper allt detta blandande som tillhör de flesta foder. Det jag ger ex är mineraler samnt b-vitaminer. Och ev havre om det behövs. Vårt pris där jag bor v.götaland är 160 kr för 20 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17