Herregud vilken dag!!!!Pepp sökes!

Empalie

Trådstartare
Jaha då har min lilla fina dam debuterat en meter pålokal nivå. Vi har verkligen försökt göra allt rätt. Regelbundna träningar där hon fårlovord på lovord från varenda tränare. Min hovis som hoppar höga klasser har hoppat henne regelbundet både själv och för duktiga tränare. Jag har hoppat henne ett par klubbtävlingar också 60-70 cm och det har gått super.

Så då var det dags i Karlskrona igår(jag rider inte utan har den säkra piloten på henne), vi hade sådana förväntningar allihopa tror jag. Denna lilla fina häst. Fört får hon stå och vänta länge i transporten innan det var dags för att ta ut. Framridningen sköter hon sig fint och väl inne på framhoppningen överhoppar hon sig mycket. En gång påoxern hoppar hon högt rätt upp och landar så hon får med sig bommen under magen och drar med sig det två hinderstöden längst bak. Efter det vägrar hon en gång, vi sänker och hon hoppar. Klumpen i magen växer och hon ska nu in på banan. Banan är stor och massa färgglada hinder plus annat att titta på. DEssutom är den på gräs och hon har inte hoppat på det innan. Dags för start, hon hoppar första hindret men andra stoppar hon på. Hoppar sedan det och tredje och fjärde, vägrar sedan i tvåkombinationen men hoppar sedan och på det sjätte vägrar hon igen och därmed uteslutning. Helt förtvivilad vet jag fast jag vet att hon inte var tillräckligt avslappnad för att kunna fokusera och det var så mycket att titta på.
Jag kan inte släppa detta idag och är så rädd att min lilla fina pålle fått men för livet. Piloten tyckte hon inte tog skänklen ordentligt kan det vara för hon liksom la av och blev osäker?
Helt slut var hon iaf på hemvägen och det jag är ute efter är väll att höra era erfarenheter hur ni har haft det med era orutinerade pållar. Jag har fortfarande en jobbig magkänsla idag fast det egentligen inte var så farligt kanske, vi hade bara så höga förväntningar. Tävling på torsdag igen fast pay and jump och lite mer lagomtävling. De måste ju ändå ut för att vänja sig.
 
Sv: Herregud vilken dag!!!!Pepp sökes!

Jag vet inte om ni verkligen gjort "allt rätt"?

Det jag hade gjort annorlunda är:

Inte starta 1m på första riktiga tävlingen utan 0,90 eller tom 0,80 om det finns hos er.

Inte välja en tävling på gräs utan en på grus då många hästar kan bli lite osäkra på fästet om dom inte är vana.

Se till att hästen hoppar 1m banor på pay n´ride och se det som en riktig tävling och inte bara att latja runt.

Sen är det ju så att första tävlingarna är det mycket för hästarna att ta in.
Ny miljö, mycket hästar och ryttare, väntan i transport, väntan mellan framridning-framhoppning-tävlingsbanan, andra hinder, mycket "oväsen".
Dom måste ut några gånger för att vänja sig.
Tävling 1-3 hade jag absolut inte förväntat mig att hästen skulle gå felfritt även om man givetvis hoppas!
 
Sv: Herregud vilken dag!!!!Pepp sökes!

Tycker också det var lite väl med 1 m som första tävling. Det är VÄLDIGT stor skillnad på tex 0,95 och 1 m!

Men jag förstår dig, jag har varit i lite samma sits. Förra påsk köpte vi en halvblodskille som älskade att hoppa, var pigg som tusan på hinder, även om han stannade lite ibland kanske, men överlag så är han välutbildad och hoppar väl. Hade varit ute och tävlat många gånger förr. (11 år, gått 1,20 innan)
Så vi åkte iväg, och det blev pannkaka. Jag hade stora förväntningar, det gick bra på träning och det var bara en pay n jump, men jag vette fan hur många stopp vi fick. Han pallade inte riktigt tävlingsgrejen.

Så vi tog ett beslut, efter kanske tre misslyckade försök - vi sänkte nivån rejält, spenderade hela hösten och vintern med markarbete och åkte på pay n jump skitlågt. Nu känns det som om han fattat grejen, det är kul med tävling, även om han bara taggar till på banan. På framhoppning och framridning gör han precis som din, han tar inte skänkeln och går in i sig själv. Men det blir bättre. Men då har vi rullat pay n jump 70-80 cm, kört tre klubbisar på 0,95 innan vi ens gav oss ut på lokal igen. Och då är det på 90 och 95.

Kanske kan det blir 1 m nu till sommarn, men jag vill känna att han tycker det är kul att vara på tävling - kul för att det är en uppgift han klarar av. Vi tränar 115 ungefär på träning numera men det finns inte på kartan att han skulle prestera likadant på tävling.

Jag var helt knäckt, för jag kände mig så elak mot honom i början när han verkligen stressades in i sig själv på tävlingar, han hade inte kul och det blev för mycket. Nu verkar han ha fattat grejen igen.

Alla hästar är inte tävlingshästar, min har väldigt svårt med alla andra hästar och människor som är på framridning/hoppning.

Så mitt råd till dig är att försöka hitta några klubbtävlingar, det brukar vara mindre hästar, lättare bana och en annan stämning på dem jämfört med lokal. Och med klubb menar jag inte pay n jump, utan tävlingar, typ A:0.
Och leta 0,95-klasser, så hästen känner att inte uppgiften blir övermäktig med allt nytt att titta på.
Men jag tror inte hon får men för livet, men du har nog lite att jobba med :)

Lycka till och döm inte dig själv för hårt :)
 
Sv: Herregud vilken dag!!!!Pepp sökes!

För en häst som är avlad för hoppning är 1meter absolut inte högt! Då din häst fortfarande överhoppar sig verkar det dock inte som om den riktigt är klar för uppgiften och kan slappna av. Åk ut på fler klubbhoppningar och P&J på lite lägre höjder för att vänja den vid andra miljöer och hela situationen samt att den får bättre förtroende, både för hindren, ryttaren och sin egen förmåga.
 
Sv: Herregud vilken dag!!!!Pepp sökes!

Tävling på torsdag igen fast pay and jump och lite mer lagomtävling. De måste ju ändå ut för att vänja sig.

Precis, de måste inte bara lära sig att hoppa, de måste också lära sig att tävla:)

Det blir säkert bra med lite rutin. Har du analyserat dagen och funderat på vad som blev bra och mindre bra, så får du försöka släppa det (lätt att säga, svårare att göra, jag vet!) och gå vidare.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 053
Senast: Jate Volim
·
Gravid - 1år Jag hade verkligen sett fram emot att amma, mysa med min lilla bebis och ha maten med mig precis överallt lagom varm och perfekt...
2
Svar
24
· Visningar
2 249
Senast: Asa_S
·
Hoppning Har en häst med enormt mkt kapacitet, hur höga hindren än är och hur konstiga hindren än ser ut så hoppar han, när han själv vill. Jag...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 162
Senast: Puppan
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp