Herpes på häst??eller tecken på stress?

charmant

Trådstartare
Har letat lite på buke här man hittar inget bra tycker jag.

Vi har en häst i stallet som för ca 2 månader sen fick små sår i ansktet som sedan vart lite"fuktiga"och hon tappade hår omkring dom.(pälsen rester sig liksom upp lite och kännde man under där då då kännde man en ynklig sårskorpa)Varje liten"prick"läkte på ett par dagar men det vart fler och fler och det tog självklart lite tid innan håret växte ut igen.
Det verkade klia lite men inte så farligt alls utan bara lite lite.

Veterinären konstaterade att det EJ var ringorm då ingen annan häst fått det och ingen av oss människor heller.Vi fick smeta på Pavaryl 2 ggr om dagen och på några dagar försvann uppkomst av nya.

Nu såg jag nya småsår i förrgår vid hennes öra och dagen efter var dom torra och fina igen.:confused:Inget kli alls.Det är ju ca 2 månader sen hon hade de andra.

Hästen mår bra i övrigt och är kollad av veterinär och har en uträknad foderstat,har fri tillgång på bra grovfoder i hagen och är ute väldigt mycket i en bra flock varje dag.

Dock har denna häst haft 8 hem på 7 år innan hon kom till oss och har lite tendenser till att bita på boxen och skaka på huvudet när hon står inne(därav mkt utegång samt att lösdrift är under planering from hösten)och dom går ut på bete så fort väder och vind tillåter.

Nu mina funderingar då veterinären säger no no till ringorm,nickelallergi samt foderallergi...kan detta vara någon slags herpes eller är det någon som har erfarenheter av att stressade hästar kan utveckla hudutslag eller liknande.

Har här försökt få med allt men är öppen för diskussioner och funderingar samt tips och råd.

Sv: Herpes på häst??eller tecken på stress?

Svarar er alla.

Centaur-menra du nickel eller annan ellergi?Om det var allregi mot tex foder borde hon visat andra symptom tyckte veterinären.

qodrofenia-Nej inga nya hästar alls på ett bra tag

Lilsis-Regnskållor har vi ej ens hört om...ska kika upp det.Hur yttrar sig det?

den behöver ju inte visa andra symptom. är som med människor, vissa får snuva andra utslag.

herpesvirus på häst har inte samma symptom som på människa..

regnskållor är som mugg. har hon mkt päls på huvudet och är mkt ute i regn? isf kan det vara det. dock brukar det komma på ryggen först..

den behöver ju inte visa andra symptom. är som med människor, vissa får snuva andra utslag.

herpesvirus på häst har inte samma symptom som på människa..

regnskållor är som mugg. har hon mkt päls på huvudet och är mkt ute i regn? isf kan det vara det. dock brukar det komma på ryggen först..

Hon är inte så luden alls utan snarare kanske tunnpälsad.Hon går med täcke ute och vi har inte sett något på ryggen allt utan det är bara på huvudet.

svamp kan det vara. speciellt om et läkte ut me hjälp av pevaryl som är salva mot svamp.
hästar och hundar har ofta svamp i öronen. inte så ovanligt att det sätter sig bakom öronen och vid mulen på hästar.

Jag kan också tänka mig att det är svamp. våra får har svamp på nosen på vintern och det läker ut med pevaryl. Kan ju vara att de uppkommer när det är blött och fuktigt ute.

Men detta satt framför öronen när jag såg dem häromdagen och de andra satt mitt i pannan...Vad kommer svampen av då??

Jag kan också tänka mig att det är svamp. våra får har svamp på nosen på vintern och det läker ut med pevaryl. Kan ju vara att de uppkommer när det är blött och fuktigt ute.

Aha...låter ju troligt denna fina leriga regninga vinter vi har :smirk:

Låter svamplikt, Herpes är mer vanligt än vad vi tror förvisso men det brukar täcka halva kroppen ganska så snart.

Fukt ställer till mycket, kan också vara överkänslighet, har sett en del hästar se ut sådär om de äter korn.

Låter svamplikt, Herpes är mer vanligt än vad vi tror förvisso men det brukar täcka halva kroppen ganska så snart.

Fukt ställer till mycket, kan också vara överkänslighet, har sett en del hästar se ut sådär om de äter korn.

Åh...spännande..hon äter korn faktiskt.
Fuktigt är det ju mer eller mindre hela tiden denna vackra hrmm vita vinter vi har.

nej.alla utom en äter korn...4 av 5 hästar alltså.Ingen av de andra har några sår eller någonting.

Väldigt konstigt är det i allafall men kan ju vara antingen svamp eller en allergisk reaktion fast mest troligt är nog svamp med tanke på att det försvann med salvan.

Nu har hon bara tappat hår lite överallt på huvudet och ingen ananstans???Inga mer små sår??

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 220
Senast: Sanne97
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka