Hermanstorp 28-29 juni

Sv: Hermanstorp 28-29 juni

Musikvalet var tydligen inte helt hundra för alla... Dottern red till Lena Ph - ont det gör ont.... Vilket det oxå gjorde, med nya stövlar som skavde i knävecken:D. Så där hade vi tur..

Varken mina hästar eller jag brukar ens höra än mindre bry sig om musiken som spelas , rockkonsert eller ej men det beror väl på hur fokuserad ryttare och häst är på varandra antar jag :devil:

Ja jag hörde inte ens musiken här :o

fast den var sänkt låååångt innan du ens kom till tävlinsgplatsen. :idea:
Jag träffade inte ngn som nte kommenterade den i början. Så högt var det. :o
Men som Fio säger en del regaerar säkert inte. Andra lyssnar på musiken ... och en del hästar är inte vana vid viss musik. Nu ska vi lyssna på Opera här hemma med avbrott för skrällande högtalare....

Enligt Hanna hörde man mer på dressyrbanan än inne på hoppbanan.

Banan var fin :bow: men inte arrangemanget. Jmfr man servicen och ordningen med tidigare år så blir det bara sämre och sämre.

Håller med om startern. Han var go.:idea:

Annars riktar sej vår kritik emot:
- Parkeringen som var kaos och inte alls enligt föreskrifterna. Och prata inte om problemen med möten i backen. Folk körde fast på andra sidan bäcken etc. Svårt att få hjälp då.
- framridningen till dressyren är inte så kul när det är 17 ekipage inne i ett ridhus som det var vid ena tillfället. Ute nästan inget plats alls för "solvänjning". Sen fick Hanna en ryttare som tränade halter på gräset 1 m från henne när hon red Ragnar inne på banan. Syns tydligt på filmen. Spelar stor roll för vissa om en del rider så nära. Lite dumt...
- På framhoppningen var underlaget uselt, spec på slutet och när vi frågade efter en räfsa/kratta så undrade dom vilka vi var och varför. :crazy: Veterinären ingrep till slut men då var det bara 5 kvar...
- framridningen till terrängen var helt ok MEN att rida fram där nere. sedan skritta upp på det steniga underlaget och inte mer än kunna skritta runt där uppe (fick inte ngt annant) och sen bara få 1,45 minuter på sej att galoppera på en smal, kort bit är inte bra. Kanske ok för en debutant men knappast optimalt för en 1*- Här krävs det stor förändring för att det ska vara bra även ur säkerhetsmässig synpunkt. Vi vill inte att hästarna ska gå ut ogalopperade. Här pratar vi om att man tagit bort steeplechasen och nackdelarna med det. Här blir liksom inget alls, speciellt inte när man lovar att sätta upp ett hinder där uppe men inte håller löftet. :mad:
- banskiss som är felaktig med för många hinder (!), ej uppmärkta hinder(!), ej färdiga hinder (och det efter den officiella bangången)
- banvisning som flyttas till tävlingen är igång = har man flera hästar kan man inte gå då + att man körde förgäves för att hinna fram :crazy:
- starttider till terrängen kom ut väldigt sent utan anledning då de som ej skulle ut ändå stod med.

Kanske man upplever det annorlunda om man bara startar med en häst och ändå inte har annat att göra men när man har flera måste man ha ett schema för att hinna med allt inkl mat och pauser. Då krävs det att vissa besked kommer ut.

Att lägga starttider är ett pussel. Det ska fungera för många. Men man kan inte bara titta på dressyrtiderna. Man måste se till att det fungerar även på terrängtiderna. Inget nytt. :angel: Och om det inte fungerar vara tillmötesgående och göra det vettigt, spec ur säkerhetssypunkt för de startande. (Sätt stopp för antalet starter /ryttare OM man anser att man inte kan lägga starttider. Samtidigt så har vi säkerligen inte råd med att missa starter. De minskar. )

Sen kan jag inte förstå resonemanget om att man måste ha tävlingen över 2 dagar. Det blir dyrt, svindyrt för oss. Kostar en hel dag + övernattning extra. Den dagen kunde vi tävlat hoppning/dressyr med andra hästar och sovit hemma. :idea:

Såja. Nöjd i stort men kommer inte att prioritera platsen om det inte blir förändringar men tyvärr är det ju så få tävlingar kvar...

Kanske man upplever det annorlunda om man bara startar med en häst och ändå inte har annat att göra men när man har flera måste man ha ett schema för att hinna med allt inkl mat och pauser. Då krävs det att vissa besked kommer ut.

Precis, vi har helt olika utgångspunkter o upplever då det hela totalt motsatt. Vi hade det ju lugnt och stillsamt med bara Lille Grå och både han och jag ÄLSKAR just den operalåten som spelades....:D

Sen kan jag inte förstå resonemanget om att man måste ha tävlingen över 2 dagar. Det blir dyrt, svindyrt för oss. Kostar en hel dag + övernattning extra. Den dagen kunde vi tävlat hoppning/dressyr med andra hästar och sovit hemma. :idea:
DET däremot håller jag fullständigt med om....hatar att behöva sova borta när det lätt skulle gå att åka dit, rida och sen hem igen på kvällen. Kostar ju som sagt skjortan även för mig med 1 häst...

O min pärla skötte sig bra, som vanligt kan jag snart säga! Har fått löpande rapporter per SMS! Han är för ljuvlig! :)

Hemkommen från tävlingar i Jardy Paris. Svenska YR som ridit bla lång **-ig. Mycket trevliga tävlingar, fint väder och underbara tävlingskamrater/föräldrar! Lång resa (400 mil t o r), galen trafik, varmt!!!:devil:

Nej du jag red inte....:eek: men semester vill jag inte kalla det;). Är som en urlakad höna som skakar i takt med bilens vibrationer!!

Mycket trevligt har jag haft det. Var "chaufför", "coach", "groom" till S.E som nu kvalat godkänt för YREM :love:. Sen får vi se vad de som bestämmer säger!!;). Den gamle hästen, 19 år, är verkligen underbar. :DHoppade super sista dagen, riktigt tryck. Blev lite het in i kombinationen och rev därför sista räcket ut, annars inte i en enda bom!!Hel och fräsch ända hem till Värmland! GÖTT!

Nästa år rider jag själv! Verkligen fin anläggning. MEN som sagt, det är inte lätt att ta sig genom/runt centrala Paris. Tävlingsplatsen ligger i Versailles i utkanten av Paris.

Varken mina hästar eller jag brukar ens höra än mindre bry sig om musiken som spelas , rockkonsert eller ej men det beror väl på hur fokuserad ryttare och häst är på varandra antar jag :devil:

mm verkligen, dottern hade ingen aning om vad det varit för musik som vanligt... bara den nagelbitande mamman som tycker allt ser fel ut i dressyren som lägger märke till sånt.:rofl::rofl::rofl:

Hejsan!
Jag håller med om att denna tävlingen inte var den bästa, arrangörsmässigt sett. Det var jag som var ringmaster till terrängen och när jag kom på morgonen så blev jag förtvivlad när jag och säkerhetsansvarig gick bort för att kolla hur det såg ut vid starten och var jag skulle stå. Men det var så dags då att säja något om framridning osv. Hade jag sett banskissen på byggstadiet så hade jag tagit banbyggaren i örat. Vi har förut haft framridning med ett hinder på den ytan där målgången var. Inte optimalt det heller, men iallafall bättre än det här och jag led verkligen med er ryttare som så gott det gick försökte värma hästarna lite innan start....i ca 1,5 min. :(. Jag var ju tvungen att ställa mej på plats, men hon som var säkerhetsansvarig satte igång att sätta upp ett staket och skärma av så att de som kom i mål inte dundrade på hela ytan utan så det blev en liten remsa utmed skogen att rida fram på.....därför släppte jag inte in de första starterna till framridning förrän jag fick klartecken från säkerhetsansvarig att repet var uppsatt...ville ju inte ha hästar som snuttrade in sej i rep på backen.
Jag har iallafall framfört mina åsikter om det hela till tävlingsledningen och dom kommer att ta med sej det till utvärderingen...och jag hoppas verkligen att det blir annorlunda på nästa tävling.
Jag har även läst era andra inlägg om bl a framhoppningsbanan nere på anläggningen...och den är ett enda stort sorgebarn, men vi jobbar på att den ska bli precis lika bra som banhoppningsbanan.

Så, som sagt, vi jobbar hela tiden på att bli bättre och jag tar med mej era synpunkter till styrelsen för diskussion. Hoppas verkligen inte att ni slutar att komma på våra tävlingar!!

Jag ska hälsa startern att ni tyckte att han var en tomte! *S*:D

Tja, Paris & hästar verkar inte gå ihop. Testa att köra bil med släp & lagom till Paris kokar motorn efter ett par varv på ringvägen (högst ofrivilliga). Och då hade vi väl några enstaka mil kvar att köra ner till Pau (i sööööödra Frankrike...), som fick avklaras i ca 80 km/h. Jättekul var det.

:grin:

kl

Jag såg en ryttare som red till en "pratlåt" av Cash. Det var faktiskt nästan lite roligt att se, eftersom ekipaget inte verkade så stört.

Btw så var det en helt okej tävling för mig.
Bra betalt för dressyren, som verkligen har lossnat på det senaste. En hoppning som kändes helt kanon, och en ledning inför terrängen. :laugh:
Terrängen var med jättebra, dock var den lite för lättsprungen för ponnyn och hennes tempo, jag vill inte riktigt störa henne när hon känns så balanserad och lagom taggad. Med 6.8 straff för tiden sjönk jag som en sten i listan, som var väldigt kompakt med 2 straff mellan ettan och sexan. :D
Iallfall var jag nöjd, det är verkligen galet kul att tävla fälttävlan :d

Och jag pratade några ord med dig precis när du kommit ned till parkeringen...jag sa att det var tråkigt med ditt stopp men att ponnyn sett trevlig ut resten av banan!:D

aa ja e nöjd med henne hon har ju inte gått så mycket och är ju inte så gammal, och stopp på lättaste hindret på banan då får man ju skylla sig själv:P hur gick de för dig då?

Det är alltid skönt när en arrangör kan förbättra sig men det är ju inte så lätt i er start, då måste ju banbyggaren lägga första hindret ute på banan och varför han inte gjorde det kan jag heller inte begripa? För den lilla plätten där nu starten låg räcker ju iaf för att få hoppa ett par språng och galoppera fram det sista.

Ang. startern så menade jag alltså att det kändes som rena julafton när han gó o glá pratade på. En del startrar kan vara så himla "viktiga" och det känns som om man kommer och stör när man ska in i fållan eller frågar nåt...er starter var dagens höjdpunkt!:banana:

Ang. hoppbanan så är det nog bara att schakta bort material och lägga på stenmjöl så det sätter sig bättre. Den är ju på tok för djup i dagsläget.

Men för mig är de sakerna ovan smågrejor...jag har varit på MYCKET värre tävlingar än så, där man får hoppa fram i fullkomlig lervälling, rida fram på pyttesmå platser till dressyren (ingen tillgång till ridhus alls) osv osv. Och där man dessutom fått tråkigt bemötande. Så jag ger iaf er en stor eloge och kommer på nästa tävling om det stämmer med min termin....:bow:

aa ja e nöjd med henne hon har ju inte gått så mycket och är ju inte så gammal, och stopp på lättaste hindret på banan då får man ju skylla sig själv:P hur gick de för dig då?

Som jag skrivit tidigare i denna tråden så gick han jättebra. Nolla i hopp och terräng inom tiden. Slutade på 7:e plats.

Roligt :)
Jag har inte helt koll på vem som är vem i den "Bergska klanen" ännu men jag har skymtat er på tävling :)

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 032
Senast: shebeen
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
571
Senast: Mli
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka