Hermanstorp 28-29 juni

Sv: Hermanstorp 28-29 juni

KL

Sådärja då var årsdebuten avklarad!:love: Vad i hela världen slår känslan när man står i startfållan, startern räknar ned, Lille Grå spetsar öronen och man VET att han tänker göra sitt bästa...och sen IVÄG!:banana::banana:

Hur det gick? Tja, 5 spänn på att hälften av er var där och resten redan läst resultatet...men dressyren var jag själv nöjd med, (min importerade hästskötare tyckte vi skötte oss, o som vi alla vet är fio inte så lätt att få beröm från....) men se det tyckte inte domaren alls...sånt är livet i en bedömningssport. Men nollan i banhoppningen och drömrundan i terrängen de kommer jag att leva länge på....ända till nästa helg!:devil:

Vi prickade nästan tiden...1 sekund snabbare än optimaltid!

Sen STORT grattis till Donnatello! Ja, det var vi som stod och vrålade på dig vid nedhoppet....snygg runda och segern var i hamn!

Grattis till alla andra bukare..vi träffade: Mammaberg med döttrar, Nyrelski, Hunter och några till, och om jag inte har helt fel så gick det riktigt bra för allihop.

Härligt med en sån superrunda som årsdebut då är ni laddade till nästa helg gissar jag ;).

Tack så hemskt mkt (igen) :laugh: han var underbar min lilla häst, han går som tåget :love:.
Inga tveksamheter någonstans och det är bara så himla underbart att rida terräng då och att vi dessutom klarade tiden igen med marginal är ju bara bonus!

Ja, jag är iaf. väldigt nöjd och det gick mycket bättre än vad det ser ut om man tittar på resultatet ;)
Jag tyckte dressyren var bra, med tanke på att vi nästan bara har tränat terräng senaste tiden. Hon var lite laddad men skötte sig bra. Tyvärr tyckte domaren hon gick i för öppen form, något jag inte håller med om riktigt... Hon drog ner rätt mycket på det

Hoppningen var bra och terrängen också :D Hoppade superfint genom hela banan och tittade bara lite på nerhoppet i vattnet, lite för länge så det blev ett stopp.
Red väldigt långsamt för att bara få en bra rytm och låta henne se sig för. Det funkade väldigt bra och nu är hon kvalad till championatet också :laugh:

Till nästa tävling ska vi trimma lite mer dressyr och trycka på lite mer i terrängen så blir det nog bättre resultat med :p

Efter att ha fått en fördröjd start på tävlingssäsongen p g a svår sårskada och konvalescens är vi nu på G igen. Vi
gjorde dock säsongspremiär i Trollhättan härom veckan.

Min häst gjorde sitt bästa i Hermanstorp hela tävlingen igenom. För första gången kände jag att hon förstod att
dressyren också är ett tävlingsmoment och hon gick avspänt och lydigt i trav-programmet, i galopp-programmet blev hon
lite spänd initialt men det släppte. Jag hade en bra känsla när jag gick ut, men domaren gillade tyvärr inte alls
min häst förstod jag av kommentarerna under "allmänt intryck"..
Hoppningen var inga konstigheter, häst hoppade så väl på framhoppningen och inne på banan att jag slöade till lite
mot sista linjen och så kom det ett bakbensfel på ett räcke. Onödigt.
Det var riktigt, riktigt roligt att rida terrängen! Häst var laddad men inte spänd, tidigare har hon ibland
"spookat" på grejer längs banan (paraplyer, koner, stenar mm) men det fanns inte tillstymmelse till
spookiness varken i Trollhättan eller nu i Hermanstorp. vi hade en beghaglig resa runt terrängen
och vi tog det ganska lungt så här 2:a starten för säsongen.

Novali; nästa gång får vi bättre poäng i dressyren, grattis till en fin runda i terrängen. När blir nästa start?

Ja då kan jag väl ge rapport också.

Bra dressyr som för en gångs skull gav mig lite poäng. Hopningen har jag redan glömt :crazy:

Terrängen kändes han fin och på G. Han börjar nu förstå vad han skall göra och tycker det är roligt. 5s under tiden och felfri är jag jättenöjd med :bow:

KL

Vi presterade en dressyr som var den sämsta på mycket länge, trist med tanke på att han går bättre än någonsin på träning, men han var aningen okoncentrerad pga hoppningen. Jag hade oturen att det var full rulle inne på hoppbanan under hela dressyren och varje gång de pratade i högtalaren eller att hästen på banan galopperade förbi nära så började han hoppa upp och ner:crazy: jaja så kan det gå

Hoppningen var väl ok, han låg på lite väl mycket så vi fick med oss en bom men det var iaf mjukt och fint.

Till terrängen hade jag bestämt mig för att göra en vild satsning... Min pålle är mkt glad för att springa och är otroligt het, till följd av detta har jag inte ridit honom på tränsbett i terrängen sen han var 5 (är 8 nu) utan har nu i slutet ridit på gummipelham på två tyglar. Jag har inte varit hundra nöjd med detta heller för jag har fortfarande behövt slita som ett djur för att bromas och svänga honom.
Men så nu när jag inte hade något att rida för så tänkte jag testa att bara rida på tränsbett och hoppas på att han inte skulle pulla så när han inte hade så stort motstånd. Och vet ni vad, DET FUNKADE från att ha haft en häst som varit nästan omöjlig att bromsa på pelham hade jag en häst som lyssnade fint på tränsbett:banana::love:
Terrängen i övringt var inga problem för honom, flög runt banan utan ett dåligt språng, tja kanske vattnet då där han trots att vi kom i mkt lugnt tempo försökte hoppa över halva, kul att plaska ju...:p
Men terrängen är jag otroligt nöjd med, bästa på länge, kanske till och med bättre än vår felfria runda i gärds *-iga i höstas:bump::love:

Novali; nästa gång får vi bättre poäng i dressyren, grattis till en fin runda i terrängen. När blir nästa start?

Tack o detsamma till dig! Kul att träffa din otroligt trevlige man också!

Det blir redan till helgen i Ljuslingsbacken, och du? Håll tummarna för att det inte regnar i helgen för då blir det inte nådig framridning för oss....

Var det du som hade ett fullblod, en fux? Isf såg vi dig på framridningen till terrängen. Söt hon/han? var!

Nä Nyrelski har förvisso en väldigt sött fullblod men hon är brun.

Om det var en liten fux med en grönklädd ryttare kan det däremot varit jag och Peanut;)

KL

Vi presterade en dressyr som var den sämsta på mycket länge, trist med tanke på att han går bättre än någonsin på träning, men han var aningen okoncentrerad pga hoppningen. Jag hade oturen att det var full rulle inne på hoppbanan under hela dressyren och varje gång de pratade i högtalaren eller att hästen på banan galopperade förbi nära så började han hoppa upp och ner:crazy: jaja så kan det gå

Ja du var inte ensam om den känslan. :o Sten som var avslappnad och fin inne i ridhuset och gick i en fin låg form (för att vara honom) blev som en fiolsträng inne på banan till "operamusik" på rockkonsertnivå med tvära avbrott. Otroligt dumt faktiskt. Såg fler som drabbades dock lång ifrån alla. Ljudet var högre på den banan än om du stod vid hoppbanan eftersom högtalarna var riktade dit. Jaja. Mitt i galoppen byttes låt till en lugnare sak och det syntes i bedömningen. Får väl träna på musiken nu när han lärt sej staketen.
Sten var lite seg tyckte ryttaren och de fick ett ryttarstopp i hoppningen. Ryttaren backade (umgåtts för mkt med Olgaklara kanske :angel:) sen en felfri runda inom tiden.

Ragnar fick bättre musik även om han också hade svårt med takten till musiken. Ganska ok. Sen felfri hoppning och felfri terräng inom tiden.

Lady fick hyfsad dressyr men med några missar. Arg ryttare ställde till det lite.:o (Hon blev ovän med domaren som blåste 4 min för tidigt...) Här försäker man få ryttaren atttuffa till sej så blir det på andra hållet. Men jaja.
Nollade hoppningen och felfri terräng men med några tidsfel. Hon behöver bli starkare. Har lätt för att hamna på bogarna i galoppen.
Men super duktig dam.

Så Hanna var nöjd. 3 hopprundor utan att någon bom föll :angel: och tre felfria terrängrundor. Dressyr efter dagsform.

Lillasyster gjorde en bra dressyr, går bättre och bättre. Har bättrat sej en 7-9 straff de senaste gångerna. Kul! Ett ner i banhoppningen som hon höll på att strunta i då framhoppningen var katastrof. Hennes häst litade inte på underlaget. Men gick in med tanken att bryta om det inte fungerade. Det funkade. Skönt.
Sen startade hon inte terrängen eftersom han var lite tjock i knäet. Veterinären såg inte det och tyckte inte att det var ngt men Tilda ville inte chansa. (Han var det innan dressyren också men helt ohalt och vet tyckte som sagt att det inte var ngt...)

Åkte hem och var hemma halv 9. Om tävlingen säger jag inget här och nu.. det blir en lång historia. Det var dock bland de sämsta på de senaste 5 åren... :crazy:

Jag har intresseanmält till Sahrendorf 19-20 juli, de har CIC*/CIC**.

Det blir inget regn den här veckan har jag bestämt för vi ska köra in vårt hö, så du kan vara lugn, det blir torrt
på framridningen i Ljuslingsbacken också :)

Supertrevlig helg i Hermanstorp:D

Själv hade ja en okej dressyr men nu dömde ialllafall dommaren så som jag tyckte de kändes mot i dagstorp. hoppningen belv det ett stop på 1a helt onödigt och terrängen ett stopp på de lättaste hindret på hela banan:P Varför ska man slapna av på sånt, skulle vilja att någon skäller lite på en så man skärper sig. Stackars ponnyn kravalade på hindret och jag fick skritta och trava på banan i 1 min för att kolla så hon var helt okej, men de va inga fel så vi fortsatte hela banan, och hade ne super runda. Fina lilla Munsboro Teddy som sköter sig helt utmärkt trotts att ryttaren inte kan rida:P Å Grattis till alla placerade de va roligat att så många gick runt CNCP** för de va absolu inte den lättaste jag sett.

Sten var lite seg tyckte ryttaren och de fick ett ryttarstopp i hoppningen. Ryttaren backade (umgåtts för mkt med Olgaklara kanske :angel:) sen en felfri runda inom tiden.

:rofl:

Fast nu red jag ju fortare i terrängen :devil:

;)

För en gångs skull :rofl:

Har suttit och tittat på hoppvideos från nu i vår och jag insåg genast att jag red extremt långsamt i hoppningen mot vad jag gjort på hopptävlingarna. Så nu är det slut på bromsen!!

Var det dig och din pappa vi stod och pratade med vid er lastbil??

Eller är jag helt ute och vimsar nu??

Åkte hem och var hemma halv 9. Om tävlingen säger jag inget här och nu.. det blir en lång historia. Det var dock bland de sämsta på de senaste 5 åren... :crazy:

Det är ju nästan löjligt vad olika man kan uppleva en tävling...inte konstigt att det blir så mycket motsättningar. Jag tyckte tävlingen var jättebra arrangerad, inget som inte var som det skulle för mig iaf. Det enda jag tycker är synd är att det inte finns mark vid starten så man kan få rida fram där men det gick ju bra det med.

På tal om starten....hoppas de tar till vara på den ENORMT gullige farbrodern som skötte starten! Det var som att prata med jultomten själv....:bow:

Det är en fröjd att rida på en så fin bana som Hermanstorp när man kommer med en unghäst, och jag vill ge en eloge till deras arrangemang.:banana:

Vi var väl inte helt nöjda med arrangemanget vi heller, mest irriterande var väl utrymmet vid starten (vi startade allra först på morgonen) och då!!!! fick man inte ens rida ut på gräset utan skritta fram o tillbaka på stigen tills det var 2 min kvar till start... ej heller skritta igenom startfållan - liksom på en volt... Nu gick det ju bra ändå med vinst i lätt klass kat I.

Direkt efter Emmas start blev det förbättringar,.. vilket märktes tydligt till vår andra start i klassen...

Musikvalet var tydligen inte helt hundra för alla... Dottern red till Lena Ph - ont det gör ont.... Vilket det oxå gjorde, med nya stövlar som skavde i knävecken:D. Så där hade vi tur..

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 033
Senast: shebeen
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
571
Senast: Mli
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka