Henri De Rivel-sadlar

Trocadero_lover

Trådstartare
Vill höra ALLT vad ni tycker om dem!!
Snygg? bekväm? hållbarhet? färgen? m.m

Tittade på en bristol här på nätet och den var riktigt snygg! :)

Jag har en Henri De Rivel, Lutetia, Flatback. :)
Var först oxå intresserad av Bristol, men när jag provsatt den visade det sig att bara mina fötter nådde nedanför kåpan... :o så då valde jag hoppsadeln istället. Den känns mer som en allround.
Den är väldigt bekväm :love:

Vad jag är missnöjd med är att lädret under stropparna blev torrt och liksom sprack "på ytan" första gången jag använde den. Sen blev det mer å mer eftersom, men nu har det stannat av. Även på stroppskydden är lädret torrt på ytan.
Väldigt irriterande :mad: Jag skötte exakt som det stod i papperen innan jag använde den. och nu smörjer jag den nästan varje gång efter jag har använt det.
tycker även att bossorna är lite "bubbliga", små kullar liksom, illa! :mad:
Har funderingar på att ringa å klaga på den... men har inte bestämt mig ännu.
Vad hade ni gjort om eran sadel hade blivit så här efter 3 månader?

Lädret på ovansidan är det inget som helst fel på, jättefin!

Man får väl vad man betalar för..? :crazy:

Dom är snygga och så, har själv varit intresserad.
Men min sadelmakare avrådde mej, hon sa att den var gjord för att vara billig. Inte så att man förstör en hästrygg eller en ryttare, men den är som sagt inte så bra.

När jag var i mina värsta sadelköpartankar skickade jag ett PM till Mike om hans utlåtande om just HdR.

'' Anser att HdR är en 'rätt ok sadel'
Man får vad man betalar för,
men det är inte rent skräp. ''

Jag har en HdR islandsmodellen till min ena islandshäst och är jätte nojd med den. Att det skulle vara billigt skräp tycker jag absolut inte! Bra kvalitet på läder och hantverk, den känns rejäl och är bekväm. Man kanske sitter lite brett - men för mig är det bara possitivt. Så den får klart + från mig och varma rekomendationer!

En högst medelmåttig sadel.
Klumpig, halvtaskigt arbete och halvtaskig kvalitet - till ett rimligt pris.

Jag skulle dock i det läget hellre välja en wintec som faktiskt är en riktigt bra sadel som slår dyrare lädersadlar på fingrarna.

Jag har en Henri flatback. Köpte den för ca 6 år sedan kanske och den är fortfarande kanon fin och ligger bra på hästen. Först när jag köpte den och smörjde den så lossnade all färgen men det va något fel på den så en vecka efteråt fick jag en ny o den har hållit jättebra. Bara stoppat om den en gång också under dessa år. Och det roliga e att den passar både min lilla new forest me manke o mitt halvblod e mkt manke : )Dom ska ju inte ens passa hästar med manke.

Men jag e jättenöjd och vet andra som e nöjda med sina både hopp och dressyrsadlar.

jag gillar dom sadlarna, har en dressyr en allround och är nöjd med dom

Hade först en HdR Hopp Exklusiv under flera år, sålde den dock senare och köpte en bredade Flat istället. Älskar HdR's hoppsadlar!! :love:

Så sköna att sitta i, skitsnygga och de ger bra stöd utan att vara klumpiga.

Det enda man ska passa sig med när det gäller HdR's sadlar är bossorna. Det är "väl"känt att de kan ha väldigt varierande kvalitet på dem...

Så om du ska köpa en; låt en sadelmakare kolla sadeln direkt efter köpet just för att kolla bossorna. Är de inte bra; reklamera den och få en med bra bossor.

Själv har jag aldrig suttit i en skönare hoppsadel och det lär bli det märket på hoppsadeln igen om jag måste byta av någon orsak. ;)

Jag har en Hopp Exclusive, som jag tycker är helt underbar att rida i.
Den är skött helt "efter konstens regler" och är i jättefint skick. Lädret är av riktigt bra kvalitet.

Sen har jag lite svårt att förstå att den klassas "billig". Jag skulle nog vilja säga att den är i mellanprisklass (min kostade 9500).

Immer

Jag har en flatback Lutetia, den passar hästen superbra, och det går jag efter. Bekväm. Färgen sitter kvar ett ett halvår. perfekt för mig som inte har råd med 20.000 kr sadlar.

Nej, men det är ingen vidare kvalité på dem och den enda snygga Hdr är ju en av deras dressyrsadlar!

Har också svårt att se varför HdR klassas som billig. En av deras dressyrsadlar ligger ju på 12.000 och det får man ju en appalosa för, och appalosan klassas ju oftast som en "dyr" kvalitets-sadel.

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
971
Senast: tomte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
801
Senast: Soapbubble
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 902
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 622
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv