Hemtagning efter bete

Ante

Trådstartare
Hur brukar ni göra när ni tar hem era hästar efter betet? Jag sätter igång min häst och börjar rida ordentligt så fort han är igång. I och med det så får han gå i grushage när han kommer hem. Jag handbetar honom lite varje dag för avvänjningens skull. Jag har fått lite olika uppgifter om hur det är för hästens mage med avvänjning efter bete. En del säger att man måste vänja av länge - en del säger att man inte behöver vänja av alls. Jag har gjort båda delarna och inte sett någon skillnad. Vad säger ni?
Kommentarer som att det är synd om hästen undanber jag mig - endast sakliga skäl vill jag ha.

Sv: Hemtagning efter bete

Jag antar ju att det alltid är bäst med en långsam avvänjning.... Brukar ju vara så.
Men vi brukar aldrig ha grushagar när de inte är på bete... varför har du det så? *nyfiken*
Efter betet brukar det ha växt upp en del i vinterhagen och då tuggar de på det medan vintern närmar sig. Så vi har aldrig behövt avvänja för han dså att säga...

Vi har så lite mark så de få gräshagar vi har är dels inte tillräckligt stora för att låta alla hästar gå i året om plus att de är en bra bit ifrån stallet så alla hästar måste ledas till och från. Därför har vi grushagar i direkt anslutning till stallet så att det är lätt att ta ut/in hästar till hagarna. I och med det så får jag handbeta min häst för långsam avvänjning ifrån gräs.
Det är inte mycket till gräs i gräshagarna nu heller, de är ju så små så gräset som fanns var uppbetat innan min häst åkte på bete. De som har sina hästar där hela dagarna har väldigt hungriga hästar - de borde stödfodras när de går där hela dagen.
Det är en av anledningarna till att jag hellre har min häst i grushage, det blir bråk bland hästarna i "gräshagen" eftersom det inte finns något att äta och de inte har något att göra.

Ok, ja, jag tror nog att det kan vara bra för hästens mage om man varvar hö och gräs under 2-3 veckor iaf.

Tack för svaret! På betet var han inne på nätterna och fick hö, det borde göra det hela lite lättare.

Långsam avvänjning är bästa alternativet. Hästar har ju en känslig mage. Men om man inte har det alternativet så tycker jag du gör det bästa du kan eftersom du handbetar hästen varje dag.

Våra går ju i gräshagar året runt så vi vänjer inte något speciellt. De får ju lite hö så de vänjer på sig på det bara innan uppstallning.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Tuggben
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka