Hemska svärföräldrar!!! *skriva av sig tråd*

Jettan

Trådstartare
Vet ej om tråden får ligga här, tänkte bara att föräldrar kan nog det här med svärföräldrar! :p

Jaha, nu är svärföräldrarna i farten igen....

så här är det, jag och min sambo hyr in våra 9 hästar hos hans mamma och styvpappa. Vi betalar alltså hyra.

Svärföräldrarna har ekonomiska problem. Inte så konstigt, de har 9 hästar som de äger själva och egentligen inga direkta inkomter, utom hennes jobb, våra hästar, och ett par hästar till som de hyr in. Räknade ut att dom fick mindre än 30 000 för att bekosta alla hästar...:eek:
vi tjänar mer pengar på våra nio.....

Hur som helst vi betalar för våra hästar, trotts detta är den allmänna åsikten att vi snyltar på dom...

nu har det gått så långt att kronofogden hotar med att mäta ut gården. detta har (inte så konstigt) gjort styvpappan galen och den har tar ut detta på är förståss min sambo!!!! Fick reda på igår att han hade hotat sambon med att han skulle slå ihjäl honom....

Vi har försökt få tag på nytt stall att hyra in oss i och skulle ha flyttat i nu i höst, men det sket sig.... vet inte vad vi ska göra, känns som att enda alternativet är att köpa gård, något vi egentligen inte har råd med just nu....

Det värsta med allt ihop är nog ändå hur dom behandlar min sambo, jag fattar bara inte, det är ju för h-e deras barn!!!!!:eek:
usch jag avskyr dom verkligen... är verkligen tacksam att mina föräldrar är snälla och ställer upp på både mig och min sambo, dom tar bättre hand om min sambo och stöttar honom bättre än vad hans egna föräldrar gör....
de måste vara de värsta människor jag har träffat och ärligt talat skulle jag nog tycka det var rätt åt dom om dom mätte ut gården....:devil:

måste bara skriva av mig lite, känner att jag inte riktigt kan säga det jag egentligen tycker om dom till min sambo, även om han känner likadant...:crazy:

Sv: Hemska svärföräldrar!!! *skriva av sig tråd*

pressade, stressade människor med ekonomisk ångest kan vara riktigt elaka.

Jag hakade hela tiden upp mig på 9 hästar.... har ni 9 och dom 9? :eek:

Klart det kostar, dom kanske ska sälja bort lite hästar istället för att ge sig på er? Om dom konkursar kan ju ni buda in deras gård :angel:

Oj vad många olika problem! Klokt nog har ni anat att det kunde bli problem i och med att ni redan har gjort upp ekonomiskt med hyra för hästarna. Det bästa ni kan göra om de är obalanserade är väl att hålla noga reda på ditt och mitt och ha allt på papper så att ingen av era grejer åker med i deras ekonomiska virrvarr. Kan ju också vara smart att ha en akutplan förberedd för hästarna om det blir så att de måste tömma stallet på en gång.

Vad det gäller att de beter sig som idioter så är väl det bästa att ligga lågt tills deras liv har ordnat upp sig sen kan man kanske snacka med dem. Om man utgår från att vissa är knäppgökar (trots att de tråkigt nog råkar vara nåns föräldrar) så blir man inte så besviken när de återigen gör nåt oförskämt.

visst att dom är under press, inte undra på, dom har aldrig kunnat sköta ekonomin och nu riskerar släktgården att mätas ut, klart som faan dom mår dåligt, det fattar jag ju!!! Men jag skulle aldrig betee mig som dom gör i alla fall, det är ju inte min sambos fel att dom är i den situation dom är, dom har ju bara sig själva att skylla....

om vi flyttar våra hästar (som vi vill göra, kanske inte så märkligt när man mår psykiskt dåligt av att vara där...) som dom vill att vi ska göra, eftersom allt är vårat fel på nåt märkligt vis... så mister dom en av deras största inkomster, jag fattar bara inte dom måste ju vara helt störda, begriper dom inte det?????

Sen är deras beteende inget nytt som bara beror på ekonomin, så här har det varit länge, fast nu är det verkligen hemskt.

Ja, vi har nio hästar som vi tar hand om och får betalt för att göra det, själva äger vi andelar i fyra hästar (kanske blir total som att äga 1 1/2 häst kostnadsmässigt, varav den ena vi har leasat ut). Svärföräldrarna äger 9 hästar själva som dom ska betala för själva, och även om man äger gården kostar de ju pengar!!! Styvpappan tar totalt hand om 16 hästar (tror jag!) och för det får han mindre än 30 000 kr. Vem som helst kan ju fatta att det inte går ihop... gården och allt annat kostar ju också pengar...

vi har försökt hjälpa dom och få dom att sälja hästar vi har till och med erbjudit oss att köpa en själva, men styvpappan lever i en drömvärld och tror att han ska få massor med pengar för hästar som aldrig gjort något i hela sitt liv, och när han inte får det säljer han inte.... vi har försökt hjälpa och ställa upp, men detta tas alltid emot med att vi försöker lägga krokben på dom och att vi är elaka och att det är nåt slags personligt påhop

man kan inte säga till styvpappan att hans hästar som är 5-6 år och aldrig startat inte kommer att tjäna några pengar eftersom han aldrig tränar dom då han har för många hästar, då är man elak....

vi har insett att vi måste ta hand om oss själva och vi vill inte vara kvar här, det är för jobbigt psykiskt, men var ska vi ta vägen????

Finns det inget stall ni kan långtidshyra?

Kanske din sambo skulle behöva göra klart för sina föräldrar att ni kommer att flytta hästarna om inte föräldrarna uppträder acceptabelt. Och därmed kommer de att förlora den inkomst de uppbringar.

Sedan så är det självklart dags att svärföräldrarna säljer av hästarna, inför risken med utmätning borde de ju förstå det själva. Finns det annars någon som svärföräldrarna har starkt förtroende för i ekonomiska frågor som skulle kunna prata med dem?

vi har letat stall länge, men inte hittat något som passar, klart det finns ju alternativ om det riktigt skulle skita sig, men inga som är bra.
Vi är rätt så bundna vid att vi inte kan flytta så långt. Sedan måste stallet vara utformat för att passa våran verksamhet, annars kan vi ju helt enkelt inte bedriva någon. Vi har ju rätt många hästar och ett ständigt "flöde" av hästar, så vi måste ju ha rätt gott om plats.

helst av allt vill jag ju köpa något eget, för jag är så sjukt trött på alla dessa mysko stallägare som finns :crazy:

sambon var i bråk med dom i sommras och då bestämde vi att vi skulle flytta, detta talade vi också om för dom, vi hade ett stall som vi skulle hyra, men sen blev det inte så av vissa anledningar (som jag inte orkar gå in på här... bara strul hela tiden..:crazy:) och nu har vi ju bara blivit kvar, för att vi inte hittar något annat...

men dom verkar inte bry sig, dom har väl grävt ner huvudena så djup i sanden vid det här laget att dom inte vet hur man kommer upp..:angel:

i mina ögon är min sambo alldeles för snäll, han säger inte ifrån, han blir överkörd och trampad på (fast han själv tycker inte det...:grin:) jag kan ju bara tänka mig själv vad jag skulle göra i hans situation... jag skulle be dom fara åt helvete och önska dom all olycka i världen, sedan skulle jag flytta hästarna till vilket skyffe som helst bara för att slippa dom och jag skulle aldrig ringa dom mer. detta är ärligt vad jag skulle göra om mina föräldrar betede sig såhär...

När du säger att ni inte kan flytta så långt, hur långt är då möjligt?

Jamtland-som vet om en gård 10 mil ovanför Sundsvall som säkert skulle passa...

Usch vilken otrevlig situation, jag avundas er inte det minsta :(

Men en tanke som slog mig var; Kan det inte vara ett alternativ att köpa ut gården från svärföräldrarna? Har de inte råd att ha den kvar så den riskeras att mätas ut, så kanske de hellre tänker sig att sonen tar över den? Då slipper ni dessutom flytta hästarna...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 440
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama