K

KaZa

Jag blir galen... :cry: :cry: Ska det vara så svårt. Måste man gå datakurs för att få sig en lite hemsida? Finns det ingen steg-för-steg på internet som är lätt att förstå?

Hur gör man? :crazy:
 
Nej, då man behöver inte gå någon data-kurs! Jag behövde inte det i alla fall! Det gäller bara att förstå sig på grunderna och att sedan ha lite fantasi!

Det första man behöver är:

1. Någonstans att lägga upp hemsidan. Det kan vara ett webbhotell som passagen, eller som jag, på eget hemsideutrymme som man får genom telia.

2.Ett ftp-program, som man använder för att skicka filerna från din dator till servern där hemsidan ska ligga. Vissa webhotell har egna, inbygga ftp-program, så då behöver man ju inte det. Själv byggar jag min hemsida i dreamweaver, och den har också ett inbyggt ftp-program, jättesmidigt!

3. Ett program att bygga hemsidan i. Det kan antingen vara ett program som dreamweaver eller frontpage, där man inte behöver koda själv, eller så lär man sig att koda och då kan man göra hemsidan i vilket skrivprogram som helst, notepad, anteckningar, word etc. Väljer du att göra hemsidan i ett program så är ju ett tips att låna en bok om programmet på biblioteket, för att komma igång med grunderna.
Frontpage började jag med, och det är enkelt, för det påminner mycket om word i uppbyggnad.
4.Innan du börjar bygga hemsidan så är det bra om du har en idé i huvudet om hur du vill ha sidan. Hur ska menyerna ligga? Vad ska du ha för rubriker på menyn? Hur ska länkarna gå? Skissa gärna på ett papper innan, så får man en översikt. Då är det mycket lättare att komma igång sen.

Lycka till!
 
Tack! men det låter nog för avancerat för lilla jag som inte kan något. :crazy:
 
Själv tyckte jag också att det verkade jättekrångligt och avancerat att bygga hemsida, men det är ju bara att försöka! Det är inte så svårt man kan tro!
 
dreamweaver.. ?! var får man tag på det? kan man ladda ner det någonstans eller ? vill fixa en hemsida som ser finare ut än min gör nu...
 
Antingen är man laglydig och köper programmet för x antal kronor. Eller så är man lite olydig som mig och laddar hem programmet via kazaa. Inte helt tillåtet, men betydligt billigare... :smirk:
 

Liknande trådar

Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 895
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
622
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 485
Senast: Rie
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp